216 start slecht

214 216 218 220 25
StefanS

216 start slecht

Bericht door StefanS »

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een Rover 216 in bezit.Hij is van 1999 en loopt op gas.
Als ik de auto start, dan gaat dat vaak goed, alleen hij valt haast meteen weer uit. Daarna moet ik wel 3/4x starten voordat hij uiteindelijk goed loopt. Dit heeft hij echter niet als hij een paar uur stil gestaan heeft. Maar na 1 dag wel weer. Zoals jullie wel weten start een G3 installatie op benzine en schakelt daarna over naar gas. Op benzine loopt hij ook niet echt lekker. Hij schokt wat en als ik gas geef dan zakt hij gewoon in toeren, maar als ik iets speel met het gas lukt het wel om de toeren op te drijven. Maar op gas loopt hij gewoon goed, geen trilling, geen aarzeling in het gas.
Ik heb vorige week nog een tijdje gewoon op benzine gereden, maar dat loopt echt beroerd. Hij houd enorm in, kan slecht op toeren komen, schokt heel erg als ik optrek(niet altijd) en hij is zelf een keer uitgevallen toen ik een bocht doorging met koppeling in en gas los. Toen ik hem gisteren nog een keer wou starten deed hij zelfs niets meer, ik denk zelf dat de accu leeg is. 1e keer draaide hij 1x de motor rond (en traag) en toen niets meer. Daarna zegt hij *tik* als ik de sleutel om draai. Maar als ik het glaasje op de accu check dan is hij gewoon groen, dus goed. (volgens de sticker op de accu)

Weten jullie wat dit kan veroorzaken? En hoe ik of iemand ander het kan oplossen?

Mvg.
Stefan
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

slecht lopen -> ik zou beginnen met de ontsteking (rotor, verdeelkap, bougies, kabels en bobine)
dan door naar de krukas sensor, gasklepstand-sensor.

Brandstoffilter is er ook nog zo 1.

Pas als benzine goed loopt dan het gas pas gaan proberen. (gas is lastiger)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Ik denk dat je brandstofdruk te laag is. Misschien filter verstopt of pomp niet zo fris meer. Dat gebeurt wel vaker bij auto's op gas. Je kunt de brandstof retourslang even dicht knijpen, dan auto 2 x 5 seconden op contact en dan starten. Blijft ie dan wel direct lopen dan is er dus iets mis met de brandstofdruk. Ontsteking enz zal wel goed zijn anders had je op gas ook wel problemen.
StefanS

Bericht door StefanS »

118GTR schreef:slecht lopen -> ik zou beginnen met de ontsteking (rotor, verdeelkap, bougies, kabels en bobine)
dan door naar de krukas sensor, gasklepstand-sensor.

Brandstoffilter is er ook nog zo 1.

Pas als benzine goed loopt dan het gas pas gaan proberen. (gas is lastiger)
Bedankt voor je antwoord.
Maar zoals Arjen hieronder ook al zegt, op gas loopt het gewoon perfect.
Wat mijn verstand dan zegt is dat het niet het bovenstaande kan zijn. Ander liep het op gas ook wel slecht.
arjen schreef:Ik denk dat je brandstofdruk te laag is. Misschien filter verstopt of pomp niet zo fris meer. Dat gebeurt wel vaker bij auto's op gas. Je kunt de brandstof retourslang even dicht knijpen, dan auto 2 x 5 seconden op contact en dan starten. Blijft ie dan wel direct lopen dan is er dus iets mis met de brandstofdruk. Ontsteking enz zal wel goed zijn anders had je op gas ook wel problemen.
Bedankt voor je antwoord. Dat ga ik vanavond meteen proberen.
StefanS

Bericht door StefanS »

Waar zit die slang eigenlijk? :p
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Vlakbij het brandstoffilter tegen het schutbord. De leiding op het filter is aanvoer. Die gaat naar de injectoren. De leiding die terugkomt van de injectoren komt met een slangetje op de leiding die onder de auto door gaat terug naar de tank. Dat slangetje moet je dichtknijpen.

Misschien handig als iemand een plaatje heeft? :mrgreen:
StefanS

Bericht door StefanS »

Volgens mij heb ik dat slangetje wel gevonden alleen is dat ding zo dik dat dichtknijpen met de hand slecht gaat, en met een tang oid ben ik bang dat ik hem kapot knijp.

Ik heb ff fotos gemaakt om zeker te zijn.

Volgens mij is dat ronde ding met het groene pijpje erop dan het brandstoffilter.
Afbeelding

Daarna gaat het hierheen volgens mij.
Afbeelding

En dan volgens mij dat slangetje.
Afbeelding

Ik heb niet heel veel verstand van die auto's.
Maar ik weet hoe het werkt en heb wel eens een brommer in en uit elkaar gehaald.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Dat wat je omcirkeld hebt is inderdaad de retour. Deze kun je gerust even dichtknijpen met een punttang hoor, gebeurt niets mee.
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Stefan je bent goed bezig.
Geloof Arjen maar, deze ex rover dealer monteur die heeft wel verstand van dit soort auto,s.

Eric.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ben benieuwd of het werkt, mijns inziens werkt het truukje alleen als het overdrukklepje zijn werk niet doet. (tweede foto, roestig dingetje net rechts van de cirkel)

Die overdrukklep houd namelijk de retourleiding al dicht tot een druk van 3 bar, pas als er meer dan die 3 bar op de injectoren staat laat die klep benzine door de retourleiding terug naar de tank lopen.
(na het starten staat die klep dus als het goed is continue open want de brandstofpomp levert meer dan die 3 bar)

Als je de leiding echt dicht krijgt dan loopt de druk op tot boven die 3 bar, de motor krijgt dan meer brandstof, maar ik zie niet in waarom dat zou helpen. (meer dan genoeg = teveel)

Met deze nieuwe info zou ik toch beginnen met het brandstoffilter.
Pomp zou ook wel kunnen controleer maar eens of hij genoeg druk levert (retourleiding eraf trekken, benzine moet eruit stromen met een draaiende motor)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
StefanS

Bericht door StefanS »

Vandaag geprobeerd, maar nu zelfs helemaal niets, hij maakte zelfs niet eens de indruk dat hij wou starten.
Slang weer los gelaten en nu is de accu weer leeg van 20 sec starten.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

@ 118 gtr. De druk is dan inderdaad hoger dan 3 bar. Omdat tijdens het starten de injectoren aanzienlijk langer open staan dan normaal, is de eventuele drukval dan het grootst. Deze drukval kun je opvangen door eerst even de retour dicht te houden. Wanneer je een verstopt filter hebt, merk je op deze manier meteen dat ie beter aanslaat.
Jou manier is ook een goeie, maar dat retourslangetje zit vaak zo verrekte vast :mrgreen:
Het beste is natuurlijk controleren met drukmeter, maar die hebben de meesten niet in de kast liggen..

@ stefan. Hoor je de brandstofpomp uberhaupt nog draaien wanneer je de auto op contact zet?
StefanS

Bericht door StefanS »

Ik hoor wel een zacht gezoem ongeveer 1.5/2 seconden.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zit ook genoeg benzine in de tank..? (misschien een stomme vraag, maar heb het een paar keer mee gemaakt). En heb je de accu wel weer opgeladen? Kan zijn dat die 20 seconden dat je nog kon starten de spanning al dusdanig laag was dat de ecu uitschakeld.
StefanS

Bericht door StefanS »

Volgens het metertje zit er nog meer dan 75 procent in. Dus ik neem aan van wel.
Accu kan ik niet opladen. Lader is stuk. We gaan hem binnenkort laten doormeten en misschien komt er een nieuwe accu in.

Ik heb nog geprobeerd er een video van te maken, maar ik hoor amper het verschil. Als je er live bij staat is het verschil een stuk duidelijker.
Het filmpje is een beetje out-of-sync qua geluid door youtube, maar dat maakt verder niet uit.
http://www.youtube.com/watch?v=VT_U5b0MVU4

Hij heeft gisteren nog ongeveer een kwartiertje opgeladen voordat de lader ermee op hield, dus hij wou vandaag best goed weer starten. Of zou dat komen dat het weer 15 graden is. (tijdens het starten) De motor draaide ongeveer 1/1.5 seconden voordat hij liep, en het mooiste was, dat hij gewoon bleef lopen.
StefanS

Bericht door StefanS »

Ik heb nu een filmpje dat ik gas geef op benzine.
Als goed luisterd hoor je wel dat het niet lekker loopt.
Video is helaas alweer out-of-sync... Youtube doet iets niet goed. xD
http://www.youtube.com/watch?v=__oowjKpKYI
http://www.youtube.com/watch?v=YtPaNVjwrtw

Je hoort dat geroffel wel op de achtergrond.
Die harde tik op het einde van het laatste filmpje is dat ik het gas los laat. :P
Dus niet de motor.
Plaats reactie