Pagina 1 van 1

longbridge of oxford?

Geplaatst: di feb 28, 2012 11:31 pm
door falco
wat is nou het verschil tussen een 75 uit longbridge en oxford en waarom was de productie verplaats? hoe kom ik er achter waar mijn 75 gebouwd is? hij is op kenteken gezet in 2000. p.s ik heb en 1.8 automaat

Geplaatst: di feb 28, 2012 11:56 pm
door VandenPlas
Bij de 75' s uit Longbridge zijn de dorpels/onderranden bumpers meegespoten in de kleur van de carrosserie. Bij de 75 's uit Oxford is het zwart ongespoten kunststof. Begin 2000 is de produktie overgebracht naar Longbridge (MG-Rover Group). Dit had te maken omdat B.M.W. zich terugtrok uit de Rover-group en MG & Rover verkocht aan de Phoenix Holding. MINI bleef bij B.M.W. en LandRover werd aan Ford verkocht.
Later in 2003 is door uitvoering van 'project drive' bezuinigd op uitrusting/materialen. O.a. kunstof hout ipv. echt wortelhout in de 75. Torpedo badges onderkant voorportieren kwamen te vervallen, etc....

Geplaatst: wo feb 29, 2012 12:05 am
door falco
bedankt, dat betekend dat ik er een uit oxford heb, is er ook nog kwalitijds verschil tussen de 75tigs?

Geplaatst: wo feb 29, 2012 12:18 am
door VandenPlas
Op AROnline staat een artikel over de ontwikkeling van de 75. Hier wordt aangehaald dat de 75's uit Longbridge iets beter in elkaar werden gezet. In welke maten is mij niet helemaal duidelijk.

Zie:

http://www.aronline.co.uk/blogs/2011/09 ... t-history/

Geplaatst: wo feb 29, 2012 11:38 pm
door arjan_m
De lak van de Longbridge auto's is beter dan die van Oxford.

Echter zijn er flink wat bezuinigingen doorgevoerd in Longbridge (Project Drive). Sommige materialen zijn beter uit de Oxford periode dan uit de Longbridge periode.

Ik denk bijvoorbeeld aan het houten dashboard. De eerste reeks heeft echt hout, de tweede plastic. Het plastic dash rammelt, en heeft kieren om de ventilatiedozen.

Geplaatst: za mar 03, 2012 8:43 pm
door Thomas
Meegespoten dorpels kan ook Cowley zijn:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?p=263577#263577

Maar als je niet meegespoten onderdorpels hebt is het sowieso een Cowley exemplaar.

Hier nog wat informatie:
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... .php?t=481
De productie is pas in oktober 2000 verplaatst (naja, vanaf toen werden de 75's in Longbridge gebouwd, je zet een productielijn natuurlijk niet in een dagje om :p ). Meeste 2000 exemplaren zijn dus Cowley built.

Geplaatst: za mar 03, 2012 11:53 pm
door falco
dan moet ik in cowley exemplaar hebben, de dorpels zijn zwart, hoe kan het eigenlijk dat een type auto toch anders zijn uit verschillende fabrieken? en is in cowley ook plastik hout inleg gebruikt?

Geplaatst: zo mar 04, 2012 10:56 am
door Thomas
Tja dat is inderdaad een beetje apart...

In Cowley is in ieder geval nooit nep hout gebruikt, dat ging namelijk wel vanaf een bepaalde datum (3 december 2001) van altijd hout naar altijd plastic.

Hier info over Project Drive met foto's:
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... hp?t=34369

Geplaatst: zo mar 04, 2012 9:35 pm
door falco
als ik alles zo zie wat er anders is gemaakt in de loop der tijd ben ik blij dat ik een 75 uit 2000 heb en dat ik echte hout op mijn dashboard heb. staat een stuk luxer dan het plastik :D
bedankt voor de links die je geplaatst heb.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 11:38 pm
door MGF MPi
De lak van de Longbridge auto's is beter dan die van Oxford.
Hoe kom je daar bij?

Verder kan ik niet veel toe voegen op het bovenstaande. :) Ik ben het inderdaad met je eens dat je eigenlijk beter een nette, vroege 75 kan hebben dan een latere. De bezuinigingen die later doorgevoerd zijn doen toch afbreuk aan de beleving van de auto en ook zijn de eerste 75's (in mijn ogen) in net wat apartere kleuren geleverd.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 11:45 pm
door falco
eerst wou ik over een paar jaar een uit 2004 kopen maar wel nog met rond koplampen maar ik weet nu zeker dat ik samen met deze 75 die ik nu heb oud ga worden :)