dynamo vervangen bij een 75 CDT

75 en 75 Tourer
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

ff gejat

How to Replace the Alternator on a 2002 Rover 75 CDT 2 litre

Firstly I consulted the Haynes Manual and that told me to remove the Radiator and drain the water and disconnect the AC. This seemed very long winded and would add more expense so I have devised my own way of doing it. It took alot of thinking about but it works and is not very complicated just fiddly at times. I did everything from underneath the car which had the front on axle stands and bricks under the rear wheels.

Procedure

Loosen the wheel nuts on the drivers side (UK cars).
Jack up the front of the car and place safely on stands with bricks or something under the rear wheels and handbrake hard on.
Disconnet the battery Negative and move wire away.
Remove front wheel and the engine tray if you still have it.
Remove the plastic wheel arch liner being careful when disconnecting the ABS and Brake pad sensors. One scrivet behind the main strut was a real pig.
Slacken the AC belt using a 10mm and 22mm socket. I got my wife to buy the 10mm and 22mm sockets which fit properly over the bolt head so as not to round over the edges.
Remove 2 x 8mm bolts on side of engine, 1 x 8mm bolt of front of engine and the rubber covered bracket (13mm nut and bolt) to allow the Black Coolent Pipe that runs across the car between the radiator and the sump to be moved carefully back under the sump so it is out of the way as there is plenty of slack to do that. The 10mm bolt on the front took ages to do up when reassembling as its not very visible.
Remove the 3 x 10mm bolts that hold the AC compressor being careful not to let it drop. One of the bolts is a bit awkward and you MUST put it through the AC Unit first before putting back together as you wont get it in the hole if you have tightened up the other 2 bolts as the chassis gets in the way. You will need to move the AC Compressor from left to right from now on to get at the remaining bolts. Be careful when doing this so as not to damage the Radiator as the AC Compressor is still plummed in and the rubber hoses will move around too.
Remove the AC bracket. There are 3 x 10mm bolts. Easiest bit of all.
The next step is to slacken the Ancillary belt. Words of caution here. Firstly note how the Ancillary belt runs, either check the Haynes manual if you have one or Rave if you have it or just make a diagram of how it goes, its hard to see exactly and it took me ages to work it out. Also, you will need a thick/tuff gardening type glove and a 24mm ring spanner. Put the ring end of the spanner on the tensioner. There isn't alot of room between the tensioner and the chassis but brute force gets it on. Now put the gardening glove on and turn/pull the tensioner anti-clockwise. The glove protects the hand should the spanner fly off as there is a great deal on tension on it and lots of metal around. I didn't wear a glove and I now have butterfly stitches on 2 fingers and they hurt alot (thankfully a neighbour is a trainer first aider). Now with tension applied slip the Ancillary belt off the Alternator.
Unclip the wires from the Alternator, a bit fiddly but my wife had smaller hands and unplugged it for me. Now remove the thick wire from the Alternator, it has a 13mm nut.
Now remove the 3 bolts that hold the Alternator, the 1 on the back is 10mm and the 2 on the front are 13mm, the upper of the 2 on the front must have the bolt pushed through it when putting the new Alternator in as you wont be able to once the 2 other bolts are in and tight as there isn't the room to push the bolt through afterwards thanks to the chassis.
Now carefully drop the Alternator out, gravity is useful occassionally.
You are now ready to put the new Alternator in and the procedure is the reverse of the above.

PLEASE NOTE - when reassembling, put the AC belt on first before the Ancillary belt.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Auto weer klaar Victor?

Eric.
Pim
MG-R Addict

Bericht door Pim »

Hi Victor,

En, alles naar wens gedaan ?

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Ja het blijven aparte auto,s en bij de meeste garage,s weten ze niet hoe het een en ander in elkaar zit. Het is geen golf of astra waar ze met de ogen dicht aan kunnen sleutelen.
Alleen de airco riem moet je zelf op spanning stellen de multiriem wordt automatisch op spanning gehouden door de spanrol.
Bij de keren dat ik in een garage kom probeer ik zelf zo veel mogelijk bij de reparatie aanwezig te zijn. En dat wordtmeestal ook wel op prijs gesteld, als ze door hebben dat je er toch wel wat van af weet.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict

Bericht door Peter Sely »

Vandaag heb ik ook prijs gehad: acculampje ging aan toen ik van de snelweg reed. Ik heb me meteen aan de kant gezet om erger te voorkomen. De auto heb ik laten afslepen.
De takelman gaf aan dat vermoedelijk de alternator stuk zou zijn. Dat is denk ik het zelfde als de dynamo toch? Of sla ik de bal mis?

Km-stand staat momenteel op 309.100 en het zou best kunnen dat het nog de originele is.

Ik lees hier dingen als multiriem preventief laten vervangen. Ik heb echter geen flauw idee hoe lang die er al op ligt. Doe ik er goed aan die ook te laten vervangen?

Ik ga morgen alvast de garage eens bellen. Gelukkig wou men hem afslepen naar Lekens in Heusden-Zolder (B), hiermee heb ik betere ervaringen dan met VJB in Hasselt.
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Ja een alternator is een dynamo. En dat is heel normaal als deze de geest geeft nabij de 300.000 km.
Een multiriem is de riem die de dynamo en ander componenten aandrijft zoals waterpomp, aircopomp en stuurbekrachtigingspomp.
er zitten twee mulitriemen op en je kunt deze het best vervangen op dit moment.
Ook zou ik de spanrollen vernieuwen dan ben je klaar en heb je de eerste
tijd weer geen last. Het probleem bij een Rover 75 is om de multiriem van de dynamo er af en met namen er weer op te krijgen.
Een stuk speciaal gereedschap is dan wel heel erg makkelijk.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict

Dat ga ik dan zeker laten doen, bedankt voor de tip. Ik vermoed dat de kostprijs van de spanrol en multiriemen wel niet gigantisch zullen zijn, los bekeken van de werkuren dan. Nu hij toch open ligt kunnen ze het maar beter meteen doen.
Hoeveel zou zoiets mogen kosten arbeidsloon inbegrepen?
Peter Sely
MG-R Addict

Victor schreef:Je kan hierboven lezen wat t mij kostte:

ps. je had natuurlijk wel door kunnen rijden. het laadstroomlampje is niet rood en je hebt ook niet gelijk je accu leeg.
Bedankt voor de toelichting!
Het is aardig wat geld inderdaad, anders had ik ook voor een Daihatsu Cuore kunnen kiezen, kost ongetwijfeld een stuk minder per maand. Maar het oog wou ook wat:D. Gelukkig hebben we zoiets niet elke maand aan de hand. Het is overigens de eerste keer dat hij mij heeft laten staan en ben blij dat ik het nu voor had dan deze zomer ergens in Frankrijk met caravan.

Ik had inderdaad nog door kunnen rijden naar huis... maar dan had ik geen recht op een vervangauto :D. En nu wel eentje: een ford feestje.
Berserker
MG-R Fanatic

Bericht door Berserker »

zero
Laatst gewijzigd door Berserker op zo mei 12, 2013 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

De airco heeft een apart aandrijfriem.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict

Intussen heb ik de auto terug. De riempjes zijn uiteindelijk niet vervangen, deze waren nog in perfecte staat, totaal niet versleten, en moesten anders nog besteld worden, duurde nog een week extra.
Met btw en werkuren inbegrepen was ik 516 euro kwijt, ietsjes minder dan eerder gedacht, maar dan dus zonder nieuwe riemen. Heb begrepen dat de bumper er niet af moest.

Wel een nadelige consequentie: gezien de alternator/dynamo losgekoppeld is geweest is de voeding naar de radio ook afgesloten geweest. De radio geeft momenteel contact, maar ik moet de code ingeven, en die heb ik niet op het eerste zicht. Heb al in boekje e.d. gekeken maar vind niks terug. Ook al gebeld naar de dealer (Callant Ieper) waar hij 9 jaar geleden werd gekocht door de vorige eigenaar, maar blijkbaar hebben ze een ander computersysteem en vindt men geen gegevens terug blabla...

Tenzij ik de code nog ergens kan terug vinden zal het een nieuwe worden. Heb begrepen dat ze die bij 'Rover' voor 15 euro (excl btw) kunnen krijgen, Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik dit een beetje de schuld is van de garage, dan wel iets onoverkomelijks. Zie ook niet direct hoe men dit vanuit de garage had kunnen voorkomen.

Vinden jullie dat ik dat op een of andere manier zou moeten kunnen verhalen op de garage?

Deze link vond ik intussen ook, maar wel prijzige boel: http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=127531
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: niet lullig bedoeld, maar je bent zelf verantwoordelijk voor je code van de radio niet de garage.
dus of je vraagt een nieuwe code aan of je koopt een andere radio {zonder code deze keer}
de kosten van dit alles zijn dan toch echt voor jezelf.
Afbeelding
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

als je geluk hebt dan staat de code in het boek je wat bij de handleiding zit en de naam daarvan is Garantie Assistentie Service Uw dealer.
Of hij saat daari voor in vermeldt of er zit helemaal achterin een extra tab
met kleine kaartje veiligheidsinformatie.
Kijk daar eens op.

eric.
Berserker
MG-R Fanatic

Bericht door Berserker »

zero
Laatst gewijzigd door Berserker op zo mei 12, 2013 7:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pantah
MG-R Regular

Bericht door pantah »

ik kan de vorige poster enkel maar gelijk geven. Enige nadeel is dat je die bediening aan het stuur dan wel kwijt bent, maar what the hell. Ik heb al een hele tijd een radio zitten waar ik een SD-kaartje in kwijt kan en zo hoef ik ook geen ganse map met cd's meer mee te zeulen, om over cassette's nog maar te zwijgen. Nooit gesnapt waarom ze in de 75 nog zo'n ouderwets gedrocht inbouwden trouwens. Ok, een CD-lader kon nog wel, maar bij mijn eerste 75 zat die dan bijv in het handschoenkastje. Hallo?? Ik wist niet meer waar ik met mijn handschoenen heen moest. :lol:

Totaal los van deze kwestie: ik heb het ook vlaggen met mijn alternator (315K), dus ik weet ook weer wat gedaan de komende dagen. ;) Het zal me mss wat vel van mijn handen kosten, maar no way gaat die ganse voorbouw en radiator er af. Heeft iemand eigenlijk al het resultaat gezien van 300 000km op zo'n alternator? Er wordt hier gesproken over ruiltoestanden enz... maar heeft nog nooit iemand enkel het blokje vervangen met de kooltjes en diodeplaat/gelijkrichter? Zolang het anker zelf immers niet te fel is ingesleten, kan zo'n plaatje apart je terug wat kilometers verder brengen en het lijkt me dat deze klus je enkel een paar zwarte handen kost (en het plaatje uiteraard). Om dat te vervangen, lijkt me niet dat er zoveel moet gedemonteerd worden? Vroeger heb ik dit al eens gedaan op een Renault Express en dat werkje heeft toen in elk geval de carosserie van dat ding overleefd. :)
Berserker
MG-R Fanatic

Bericht door Berserker »

.zero
Laatst gewijzigd door Berserker op zo mei 12, 2013 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie