auto start niet - startmotor draait niet
auto start niet - startmotor draait niet
Heren, dames,
ik heb mijn auto 2 weken stil gehad en nu wil ik hem starten. Maar, de startmotor draait niet als ik het contact omdraai. Hij geeft ook niet eens de schijn dat ie lafjes draait.
Ik heb het met accukabels met een andere auto geprobeerd, maar niets. Multimeter aan de accu geeft braaf 12 volt aan en de boordsystemen (licht etc) werken op het oog prima.
Heeft iemand enig idee? Kan de startmotor vastgeroest zijn? Heeft een muis de voeding voor de startmotor doorgeknaagd?
Een duwende start is niet de meest makkelijke optie, aangezien ik aan een drukke doorlopende straat loop. Het zou dan al 's nachts een keer moeten gebeuren en wel slagen, aangezien het 1 richting is!
Met andere woorden, hellup?
Groet,
Ramses
ik heb mijn auto 2 weken stil gehad en nu wil ik hem starten. Maar, de startmotor draait niet als ik het contact omdraai. Hij geeft ook niet eens de schijn dat ie lafjes draait.
Ik heb het met accukabels met een andere auto geprobeerd, maar niets. Multimeter aan de accu geeft braaf 12 volt aan en de boordsystemen (licht etc) werken op het oog prima.
Heeft iemand enig idee? Kan de startmotor vastgeroest zijn? Heeft een muis de voeding voor de startmotor doorgeknaagd?
Een duwende start is niet de meest makkelijke optie, aangezien ik aan een drukke doorlopende straat loop. Het zou dan al 's nachts een keer moeten gebeuren en wel slagen, aangezien het 1 richting is!
Met andere woorden, hellup?
Groet,
Ramses
nou, je weet al hoe een multimeter werkt 
nu moet je even je startmotor opzoeken. Daar de multimeter opzetten en dan een ander de sleutel om laten draaien. Staat er dan stroom op dan is je startmotor kapot / of zit vast . Staat er geen stroom op dan zit het in de elektronica die hem aanstuurt of een zekering die kapot is.
Ik neem aan dat de startkabels die je hebt gebruikt van goede kwaliteit zijn ? Die hele goedkope werken doorgaans niet zo goed.
Gezien je auto 2 weken stil heeft gestaan is het meest aannemelijke dat gewoon je accu leeg is.

nu moet je even je startmotor opzoeken. Daar de multimeter opzetten en dan een ander de sleutel om laten draaien. Staat er dan stroom op dan is je startmotor kapot / of zit vast . Staat er geen stroom op dan zit het in de elektronica die hem aanstuurt of een zekering die kapot is.
Ik neem aan dat de startkabels die je hebt gebruikt van goede kwaliteit zijn ? Die hele goedkope werken doorgaans niet zo goed.
Gezien je auto 2 weken stil heeft gestaan is het meest aannemelijke dat gewoon je accu leeg is.
Kabels hebben in het verleden wel altijd prima gewerkt bij het starten van de rover.
Spanning op de startmotor zal ik controleren. Stel dat die erop staat, waar vind ik dan de zekering?
Overigens, moet ik alleen voltage of ook amperage checken?
En is het ni vreemd dat een startmotor stuk is na 2 weken stilstand? Vast, oke, maar ineens stuk??
Groet,
Ramses
Spanning op de startmotor zal ik controleren. Stel dat die erop staat, waar vind ik dan de zekering?
Overigens, moet ik alleen voltage of ook amperage checken?
En is het ni vreemd dat een startmotor stuk is na 2 weken stilstand? Vast, oke, maar ineens stuk??
Groet,
Ramses
+1... Met enig beleid.Silly CVT schreef: Pak een hamer en geef er eens een goeie klap op. Doet hij het nu wel dan komt je startmotor eraan en moet je die dus gaan vervangen. Dat kan met een ruiler of een nieuwe maar dat laatste is duur! Succes....![]()
Maar meten is weten natuurlijk.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
alleen voltage moet je meten. Zou zo'n 12v op moeten staan.Ramses schreef:
Spanning op de startmotor zal ik controleren. Stel dat die erop staat, waar vind ik dan de zekering?
Overigens, moet ik alleen voltage of ook amperage checken?
En is het ni vreemd dat een startmotor stuk is na 2 weken stilstand? Vast, oke, maar ineens stuk??
Groet,
Ramses
heb geen idee waar die zekering zit

Zulke dingen kunnen idd spontaan kapot gaan.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Ik hoop dat je inziet dat er altijd 12v op de startmotor staat, de startmotor en de accu zijn (bijna) direct met elkaar verbonden.JD schreef:Staat er dan stroom op dan is je startmotor kapot / of zit vast . Staat er geen stroom op dan zit het in de elektronica die hem aanstuurt of een zekering die kapot is.
Er is een relais(gemonteerd direct op de startmotor) die bepaald of de startmotor ook daadwerkelijk moet draaien.
Net zoals bv er in een wasmachine ook altijd 230v staat(mits stekker...duh) maar de machine alleen draait als iemand op het knopje drukt.
Moraal...check of het relais aangestuurd wordt. zoja....de hamer truuk en opzoek naar een nieuwe.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
hamer
Ik heb met de hamer op wat ik zie als de startmotor getikt. Het helpt niets. Straks meet ik eens door of er spanning komt op die startmotor.
Voor de duidelijkheid, de startmotor zit ongeveer, als je voor de auto staat, voor rechts? Schuin onder de accu ongeveer? Loopt dikke rode en zwarte kabel heen, zit aan motorblok? (gaat om een 1.4 k-serie).
Ik hoor bij starten ook niet het tikkende geluid wat ik normaal wel hoor als ik wil starten maar zeg de accu bijna leeg is. Iemand zei dat je dan voorzichtig op het relais kon tikken. Werkt dat? Waar zit dat? Kan ik dat eventueel vervangen als de startmotor geen spanning krijgt?
Voor de duidelijkheid, de startmotor zit ongeveer, als je voor de auto staat, voor rechts? Schuin onder de accu ongeveer? Loopt dikke rode en zwarte kabel heen, zit aan motorblok? (gaat om een 1.4 k-serie).
Ik hoor bij starten ook niet het tikkende geluid wat ik normaal wel hoor als ik wil starten maar zeg de accu bijna leeg is. Iemand zei dat je dan voorzichtig op het relais kon tikken. Werkt dat? Waar zit dat? Kan ik dat eventueel vervangen als de startmotor geen spanning krijgt?
daar zit ie ja (zwarte kabel) en dan meten op de (bruine stekkerplug)
das de solenoid

hier de start relais ik weet niet waar hij in de zekeringenkast zit of welk nummer het is.

als hij hapert kapje er af en contactpunten schuren


trek een draad naar de aansluiting van de kleinste stekker op de solenoid (die bruine op de foto das je schakeldraad van je contact)
zet daar eens 12v op als hij dan wel draaid is het je relais
(op de startmoter staat altijd 12v het is alleen de schakeldraad die er
voor zorgt dat hij draaid.
das de solenoid

hier de start relais ik weet niet waar hij in de zekeringenkast zit of welk nummer het is.

als hij hapert kapje er af en contactpunten schuren


trek een draad naar de aansluiting van de kleinste stekker op de solenoid (die bruine op de foto das je schakeldraad van je contact)
zet daar eens 12v op als hij dan wel draaid is het je relais
(op de startmoter staat altijd 12v het is alleen de schakeldraad die er
voor zorgt dat hij draaid.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Een aantal dingen had ik al geprobeerd.
Met dank voor de foto's, het blijkt dat ik inderdaad het juiste ding voor ogen had.
Ik heb vanuit de accu met een draad op de bruine stekkerplug 12 volt gezet kortstondig. Het 'vonkte' een tikkel, maar verder deed de startmotor niets.
Meten op de kabel naar startmotor is ongeveer 11 volt. Op de bruine stekkerplug en carosserie meten levert 0 volt op, eenmaal als ik probeer te starten een volt of 2 a 3?
Start relais zit naast me zekeringenkastje, heb ik nog niet bekeken. Eens schoonmaken schuren.
Heb al een tik op de startmotor gegeven, maar weet ni hoe hard dat moet, ben nogal terughoudend erin eerlijk gezegd...
Met dank voor de foto's, het blijkt dat ik inderdaad het juiste ding voor ogen had.
Ik heb vanuit de accu met een draad op de bruine stekkerplug 12 volt gezet kortstondig. Het 'vonkte' een tikkel, maar verder deed de startmotor niets.
Meten op de kabel naar startmotor is ongeveer 11 volt. Op de bruine stekkerplug en carosserie meten levert 0 volt op, eenmaal als ik probeer te starten een volt of 2 a 3?
Start relais zit naast me zekeringenkastje, heb ik nog niet bekeken. Eens schoonmaken schuren.
Heb al een tik op de startmotor gegeven, maar weet ni hoe hard dat moet, ben nogal terughoudend erin eerlijk gezegd...
de schakeldraad (contactslot) moet 12volt hebben deze schakeld de solenoid die dan de bendix laat draaien (door de 12volt permanent op de startmotor) dus als daar maar 2a3 volt is kan het de relais zijn
of de aarde op de startmotor even schuren die verbindingen
met de hamer op de bendix tikken das niet makkelijk maar zo ver mogelijk maar naar voor niet rammen maar het kan wel wat hebben

of de aarde op de startmotor even schuren die verbindingen
met de hamer op de bendix tikken das niet makkelijk maar zo ver mogelijk maar naar voor niet rammen maar het kan wel wat hebben

Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Ik heb er een paar keer op getikt, maar niks.
Heb er een hard hoofd in dat de startmotor stuk is
Ik kan de auto wel aan de gang krijgen met een duwende start? In de vrij duwen en dan de koppeling in de 2e versnelling laten opkomen? Auto op contact uiteraard?
Heeft dat trouwens zin? Draait de startmotor ook als de motor eenmaal loopt?
Heb er een hard hoofd in dat de startmotor stuk is

Ik kan de auto wel aan de gang krijgen met een duwende start? In de vrij duwen en dan de koppeling in de 2e versnelling laten opkomen? Auto op contact uiteraard?
Heeft dat trouwens zin? Draait de startmotor ook als de motor eenmaal loopt?