Koppakking probleem
Koppakking probleem
Vorige week heb ik de koppakking van mijn streetwise (1.4) vervangen. De kop is gevlakt alle onderdelen vervangen maar nu krijg ik nog geen warme lucht binnen. Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.
Iemand hier een oplossing voor???
Iemand hier een oplossing voor???
Re: Koppakking probleem
Mocht niet? Als tijdens meten blijkt dat het niet nodig is zou ik het ook niet doen, maar daarentegen zou ik 'm niet monteren zonder te weten of de kop goed was...type3 schreef:Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.
... Andere vraag: verlies je koelwater? Is je systeem juist ontlucht? Waarom is in eerste instantie je koppakking vervangen? Hoe ziet je koelwater eruit, hoe ziet je olie eruit?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Re: Koppakking probleem
nogal warrig verhaaltype3 schreef:Vorige week heb ik de koppakking van mijn streetwise (1.4) vervangen. De kop is gevlakt alle onderdelen vervangen maar nu krijg ik nog geen warme lucht binnen. Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.
Iemand hier een oplossing voor???

je hebt hem zelf vervangen of laten vervangen ?
en waarom mocht de kop niet gevlakt worden ?
en is je systeem goed ontlucht ?
De koppakking was lek, ik had mayo in het water.
Ben er nog even mee blijven doorrijden tot mijn garagist (garagist bij mercedes en na de uren voor de vrienden) tijd had om deze te vervangen. De laatste week voordat de pakking vervangen werd had ik ook geen verwarming meer maar dacht dat het te maken had met de pakking.
Nu de pakking vervangen is krijg ik nog altijd geen warme lucht. De darm die tot aan de kraan gaat word wel warm.
Nu moest ik nog een onderdeel bij de rover-dealer gaan halen en aan hem het probleem uitgelegt. Volgens hem mocht de kop niet gevlakt worden omdat het blok ook aluminium is en gelijk zou vervormen met de kop. Ik had bij de dealer wel de indruk dat hij niet veel uitleg wou geven omdat hij zelf niets aan de auto gedaan heeft
Ben er nog even mee blijven doorrijden tot mijn garagist (garagist bij mercedes en na de uren voor de vrienden) tijd had om deze te vervangen. De laatste week voordat de pakking vervangen werd had ik ook geen verwarming meer maar dacht dat het te maken had met de pakking.
Nu de pakking vervangen is krijg ik nog altijd geen warme lucht. De darm die tot aan de kraan gaat word wel warm.
Nu moest ik nog een onderdeel bij de rover-dealer gaan halen en aan hem het probleem uitgelegt. Volgens hem mocht de kop niet gevlakt worden omdat het blok ook aluminium is en gelijk zou vervormen met de kop. Ik had bij de dealer wel de indruk dat hij niet veel uitleg wou geven omdat hij zelf niets aan de auto gedaan heeft
dat de hele boel vervormd zou zijn hoor ik voor het eerst magoed, heel veel verstand ik ik er ook niet van.
Als je hem bij een garage hebt laten vervangen zou ik hem terugbrengen. Je betaalt er voor dus mag je er vanuit gaan dat je hem goed terug krijgt.
Wat gebeurd kan zijn is doordat je koppakking lek was er lucht in je systeem gekomen is. Dit kun je er uit krijgen door hem te ontluchten.
motor laten draaien, verwarming op max en de ontluchtingsschroef een klein stukje open draaien. de lucht laten ontsnappen en daarna weer dichtdraaien.
schroef nummer 2 is je ontluchtingsschroef.

Als je hem bij een garage hebt laten vervangen zou ik hem terugbrengen. Je betaalt er voor dus mag je er vanuit gaan dat je hem goed terug krijgt.
Wat gebeurd kan zijn is doordat je koppakking lek was er lucht in je systeem gekomen is. Dit kun je er uit krijgen door hem te ontluchten.
motor laten draaien, verwarming op max en de ontluchtingsschroef een klein stukje open draaien. de lucht laten ontsnappen en daarna weer dichtdraaien.
schroef nummer 2 is je ontluchtingsschroef.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Tja niet vlakken.....
Ik weet dat dealers dat zeggen, ik weet ook dat het aluminium hitte behandeld is....
Maar ik weet ook dat ik ~50 koppakkingen gedaan heb en ik alleen problemen heb gehad bij degene die niet gevlakt zijn.
Tevens hebben de k-serie koppen indicatie vlakjes waarop de limiet van vlakken te zien is. (dus de fabriek ging ervanuit dat er wel degelijk gevlakt zou worden)
Ik vlak eigenlijk altijd, juist omdat vaak van type koppakking gewisseld wordt. (tenzij het oppervlak echt perfect is, en dat is vrijwel nooit het geval)
Maar goed, hij is gevlakt. Dan zou ik het op de ontluchting gooien, controlleer of de kachel leidingen warm worden(vlakbij de thermostaat).
De vuurringen laten vrijwel altijd beschadigingen in het oppervlak na, die wil ik er gewoon uithebben. De nieuwe koppakking heeft het gewoon heel moeilijk als die ringen er nog in staan.
Ik weet dat dealers dat zeggen, ik weet ook dat het aluminium hitte behandeld is....
Maar ik weet ook dat ik ~50 koppakkingen gedaan heb en ik alleen problemen heb gehad bij degene die niet gevlakt zijn.
Tevens hebben de k-serie koppen indicatie vlakjes waarop de limiet van vlakken te zien is. (dus de fabriek ging ervanuit dat er wel degelijk gevlakt zou worden)
Ik vlak eigenlijk altijd, juist omdat vaak van type koppakking gewisseld wordt. (tenzij het oppervlak echt perfect is, en dat is vrijwel nooit het geval)
Maar goed, hij is gevlakt. Dan zou ik het op de ontluchting gooien, controlleer of de kachel leidingen warm worden(vlakbij de thermostaat).
De vuurringen laten vrijwel altijd beschadigingen in het oppervlak na, die wil ik er gewoon uithebben. De nieuwe koppakking heeft het gewoon heel moeilijk als die ringen er nog in staan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Is bij de man thuis gebeurt, heb ook alleen de stukken moeten betalen.JD schreef:Als je hem bij een garage hebt laten vervangen zou ik hem terugbrengen. Je betaalt er voor dus mag je er vanuit gaan dat je hem goed terug krijgt.
De leiding voor de regelkraan word warm, die wat terug komt niet. Ik heb daarstraks even geprobeert de retour leiding even los te doen terwijl de motor draaide zodat de eventuele lucht daar er ook uit kon, toen werden beide leidingen warm maar niet even warm als de dikke leiding die achter de radiator loopt, (de leiding naar de kachel was goed vast te houden, die achter de radiator lukt dat niet meer mee)Maar goed, hij is gevlakt. Dan zou ik het op de ontluchting gooien, controlleer of de kachel leidingen warm worden(vlakbij de thermostaat).
Kachelkraan gaat helemaal open, had er ook al aan gedacht, en is uitgespoelt langs de koude kant.bam schreef:Gaat je kachelkraan wel helemaal open?
En je zou beide slangen los kunnen nemen en met de tuinslang even doorspoelen vanaf de koude kant.
Heb ook de kraan afgekoppelt en de 2 darmen met een buisje doorverbonden om te kijken of het de kraan was maar dan kreeg ik nog geen warme lucht.
De auto staat weer stil. Toen de pakking vervangen is, hebben we een nieuwe riem en waterpomp gestoken, helaas heeft de pomp het opeens na een week draaien begeven (denk dichting eruit gekomen
), morgen word die onder garantie ingeruild en en een weeral een nieuwe gestoken.
@Rik: dat was voor de pomp nog het enige probleem. Heb ontlucht aan de schroef, en volgens mij was alle lucht eruit. Morgen nog eens opnieuw proberen en als het dan niks is horen julie het wel...

@Rik: dat was voor de pomp nog het enige probleem. Heb ontlucht aan de schroef, en volgens mij was alle lucht eruit. Morgen nog eens opnieuw proberen en als het dan niks is horen julie het wel...
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat is precies het gedrag van een oude pomp die niet vervangen is. Het oude rubbertje (dichting rond het asje) heeft zijn flexibiliteit verloren. Dan houd hij er niet van om bewogen te worden(en dat gebeurd door de (de)montage van de distributie-riem)type3 schreef:Helaas heeft de pomp het opeens na een week draaien begeven (denk dichting eruit gekomen), morgen word die onder garantie ingeruild en en een weeral een nieuwe gestoken.
In eerste instantie gaat het dan nog goed, daarna gaat hij binnen een week lekken (of niet natuurlijk). Als hij die eerste week overleeft, dan blijft hij daarna heel.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
De pomp heb ik zelf vervangen, dus ben er zeker van dat ze nieuw was.118GTR schreef: Dat is precies het gedrag van een oude pomp die niet vervangen is. Het oude rubbertje (dichting rond het asje) heeft zijn flexibiliteit verloren. Dan houd hij er niet van om bewogen te worden(en dat gebeurd door de (de)montage van de distributie-riem)
In eerste instantie gaat het dan nog goed, daarna gaat hij binnen een week lekken (of niet natuurlijk). Als hij die eerste week overleeft, dan blijft hij daarna heel.
Vandaag de 2e nieuwe pomp erin gezet, water in gedaan, ontlucht maar nog geen verwarming.
Dan hebben we de darm die naar de kachel gaat losgedaan achter de klep, de klep open gezet. Water kwam er maar met kleine beetjes. een de ander darm die van de kachel komt juist hetzelfde.
Uiteindelijk hebben we 2 stukjes buis genomen, en het T-stuk met de 4 uiteinden die de kachel met de motor verbind er tussen uit gehaald.
Dit dus:

Nu krijg ik wel weer warme lucht maarbij stationair draaien word hij nog niet warm, alleen als ik rijd of als ik de motor op hogere toeren laat draaien.
Wie kan mij zeggen wat het nut is van dit koppelstuk, want de 4 uiteinden zijn gewoon met elkaar verbonden.