Koppakking probleem

214 216 218 220 25
type3

Koppakking probleem

Bericht door type3 »

Vorige week heb ik de koppakking van mijn streetwise (1.4) vervangen. De kop is gevlakt alle onderdelen vervangen maar nu krijg ik nog geen warme lucht binnen. Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.

Iemand hier een oplossing voor???
Rik
MG-R Freak

Re: Koppakking probleem

Bericht door Rik »

type3 schreef:Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.
Mocht niet? Als tijdens meten blijkt dat het niet nodig is zou ik het ook niet doen, maar daarentegen zou ik 'm niet monteren zonder te weten of de kop goed was...

... Andere vraag: verlies je koelwater? Is je systeem juist ontlucht? Waarom is in eerste instantie je koppakking vervangen? Hoe ziet je koelwater eruit, hoe ziet je olie eruit?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core

Re: Koppakking probleem

Bericht door JD »

type3 schreef:Vorige week heb ik de koppakking van mijn streetwise (1.4) vervangen. De kop is gevlakt alle onderdelen vervangen maar nu krijg ik nog geen warme lucht binnen. Volgens de rover dealer mocht de kop niet gevlakt worden en is daarom de koppakking nog niet dicht waardoor ik ook geen verwarming heb.

Iemand hier een oplossing voor???
nogal warrig verhaal :?
je hebt hem zelf vervangen of laten vervangen ?
en waarom mocht de kop niet gevlakt worden ?
en is je systeem goed ontlucht ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
type3

Bericht door type3 »

De koppakking was lek, ik had mayo in het water.
Ben er nog even mee blijven doorrijden tot mijn garagist (garagist bij mercedes en na de uren voor de vrienden) tijd had om deze te vervangen. De laatste week voordat de pakking vervangen werd had ik ook geen verwarming meer maar dacht dat het te maken had met de pakking.
Nu de pakking vervangen is krijg ik nog altijd geen warme lucht. De darm die tot aan de kraan gaat word wel warm.

Nu moest ik nog een onderdeel bij de rover-dealer gaan halen en aan hem het probleem uitgelegt. Volgens hem mocht de kop niet gevlakt worden omdat het blok ook aluminium is en gelijk zou vervormen met de kop. Ik had bij de dealer wel de indruk dat hij niet veel uitleg wou geven omdat hij zelf niets aan de auto gedaan heeft
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

dat de hele boel vervormd zou zijn hoor ik voor het eerst magoed, heel veel verstand ik ik er ook niet van.
Als je hem bij een garage hebt laten vervangen zou ik hem terugbrengen. Je betaalt er voor dus mag je er vanuit gaan dat je hem goed terug krijgt.

Wat gebeurd kan zijn is doordat je koppakking lek was er lucht in je systeem gekomen is. Dit kun je er uit krijgen door hem te ontluchten.
motor laten draaien, verwarming op max en de ontluchtingsschroef een klein stukje open draaien. de lucht laten ontsnappen en daarna weer dichtdraaien.

schroef nummer 2 is je ontluchtingsschroef.

Afbeelding
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja niet vlakken.....

Ik weet dat dealers dat zeggen, ik weet ook dat het aluminium hitte behandeld is....

Maar ik weet ook dat ik ~50 koppakkingen gedaan heb en ik alleen problemen heb gehad bij degene die niet gevlakt zijn.
Tevens hebben de k-serie koppen indicatie vlakjes waarop de limiet van vlakken te zien is. (dus de fabriek ging ervanuit dat er wel degelijk gevlakt zou worden)

Ik vlak eigenlijk altijd, juist omdat vaak van type koppakking gewisseld wordt. (tenzij het oppervlak echt perfect is, en dat is vrijwel nooit het geval)

Maar goed, hij is gevlakt. Dan zou ik het op de ontluchting gooien, controlleer of de kachel leidingen warm worden(vlakbij de thermostaat).

De vuurringen laten vrijwel altijd beschadigingen in het oppervlak na, die wil ik er gewoon uithebben. De nieuwe koppakking heeft het gewoon heel moeilijk als die ringen er nog in staan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
type3

Bericht door type3 »

JD schreef:Als je hem bij een garage hebt laten vervangen zou ik hem terugbrengen. Je betaalt er voor dus mag je er vanuit gaan dat je hem goed terug krijgt.
Is bij de man thuis gebeurt, heb ook alleen de stukken moeten betalen.
Maar goed, hij is gevlakt. Dan zou ik het op de ontluchting gooien, controlleer of de kachel leidingen warm worden(vlakbij de thermostaat).
De leiding voor de regelkraan word warm, die wat terug komt niet. Ik heb daarstraks even geprobeert de retour leiding even los te doen terwijl de motor draaide zodat de eventuele lucht daar er ook uit kon, toen werden beide leidingen warm maar niet even warm als de dikke leiding die achter de radiator loopt, (de leiding naar de kachel was goed vast te houden, die achter de radiator lukt dat niet meer mee)
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Gaat je kachelkraan wel helemaal open?
En je zou beide slangen los kunnen nemen en met de tuinslang even doorspoelen vanaf de koude kant.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
type3

Bericht door type3 »

bam schreef:Gaat je kachelkraan wel helemaal open?
En je zou beide slangen los kunnen nemen en met de tuinslang even doorspoelen vanaf de koude kant.
Kachelkraan gaat helemaal open, had er ook al aan gedacht, en is uitgespoelt langs de koude kant.
Heb ook de kraan afgekoppelt en de 2 darmen met een buisje doorverbonden om te kijken of het de kraan was maar dan kreeg ik nog geen warme lucht.
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Begrijp ik nu goed dat het niet warm worden van je kachel op 't moment je enige probleem is? Indien yes, opnieuw ontluchten.

Indien anders, even vermelden...
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

en ........?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
type3

Bericht door type3 »

De auto staat weer stil. Toen de pakking vervangen is, hebben we een nieuwe riem en waterpomp gestoken, helaas heeft de pomp het opeens na een week draaien begeven (denk dichting eruit gekomen :evil: ), morgen word die onder garantie ingeruild en en een weeral een nieuwe gestoken.

@Rik: dat was voor de pomp nog het enige probleem. Heb ontlucht aan de schroef, en volgens mij was alle lucht eruit. Morgen nog eens opnieuw proberen en als het dan niks is horen julie het wel...
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

type3 schreef:Helaas heeft de pomp het opeens na een week draaien begeven (denk dichting eruit gekomen :evil: ), morgen word die onder garantie ingeruild en en een weeral een nieuwe gestoken.
Dat is precies het gedrag van een oude pomp die niet vervangen is. Het oude rubbertje (dichting rond het asje) heeft zijn flexibiliteit verloren. Dan houd hij er niet van om bewogen te worden(en dat gebeurd door de (de)montage van de distributie-riem)
In eerste instantie gaat het dan nog goed, daarna gaat hij binnen een week lekken (of niet natuurlijk). Als hij die eerste week overleeft, dan blijft hij daarna heel.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
type3

Bericht door type3 »

118GTR schreef: Dat is precies het gedrag van een oude pomp die niet vervangen is. Het oude rubbertje (dichting rond het asje) heeft zijn flexibiliteit verloren. Dan houd hij er niet van om bewogen te worden(en dat gebeurd door de (de)montage van de distributie-riem)
In eerste instantie gaat het dan nog goed, daarna gaat hij binnen een week lekken (of niet natuurlijk). Als hij die eerste week overleeft, dan blijft hij daarna heel.
De pomp heb ik zelf vervangen, dus ben er zeker van dat ze nieuw was.

Vandaag de 2e nieuwe pomp erin gezet, water in gedaan, ontlucht maar nog geen verwarming.

Dan hebben we de darm die naar de kachel gaat losgedaan achter de klep, de klep open gezet. Water kwam er maar met kleine beetjes. een de ander darm die van de kachel komt juist hetzelfde.

Uiteindelijk hebben we 2 stukjes buis genomen, en het T-stuk met de 4 uiteinden die de kachel met de motor verbind er tussen uit gehaald.
Dit dus:
Afbeelding

Nu krijg ik wel weer warme lucht maarbij stationair draaien word hij nog niet warm, alleen als ik rijd of als ik de motor op hogere toeren laat draaien.
Wie kan mij zeggen wat het nut is van dit koppelstuk, want de 4 uiteinden zijn gewoon met elkaar verbonden.
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

lijkt wel een terugslagklep :think:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
type3

Bericht door type3 »

idd, maar die werkt niet tegoei volgens mij, als de de regeling op koude lucht staat moet het water hierdoor.
Plaats reactie