hoe weet ik of ik me zorgen moet maken?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
jmdr

hoe weet ik of ik me zorgen moet maken?

Bericht door jmdr »

beste liefhebbers,

dit weekend zag ik bij het controleren van het oliepeil van mijn 214 (1994)
dat er olie lag aan de bovenkant van het blok. ter hoogte waar de overgang zit van de nokkenas naar de cilinders, zeg maar. klopt het dat daar de koppakking zit en zo ja, zou hij dan lek zijn? hoe kan ik dit controleren? of is er iets anders aan de hand? zover ik zag zijn er daar geen leidingen die kunnen lekken.

voordat ik de olie wilde bijvullen voelde ik even met mijn vingers in de gat waarlangs je de olie vult, want het zag er gewoon wat raar uit. ruw. toen ik eroverheen ging brokkelde het af. zo komt er dus vuiligheid in de motor en dat lijkt mij nooit goed. het lijkt alsof de binnenkant aan het roesten is, dat idee geeft het. iemand een suggestie?

alvast bedankt, john
arthur623

Bericht door arthur623 »

zit er olie (bruine mayonaise) in je koelvloeistof of aan de dop van je koelvloeistof reservoir? en als je een vlammetje bij de oliepeilstok houdt, knettert het dan?
jmdr

Bericht door jmdr »

ik zal dat morgen gelijk eens testen/bekijken. alvast bedankt!
FMB

Bericht door FMB »

kleppendekselpakking? Heb 't zelf laatst ook gehad... koppakking net vervangen en olie die van bovenin het blok naar buiten kwam. Beetje kit ertussen...
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Jouw blok kan niet roesten, want het is van aluminium.
Kleppendekselpakking of de vloeibare pakking van nokkenaskappen.
Niks aan de hand zou ik zeggen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Mitchell

Bericht door Mitchell »

FMB schreef:kleppendekselpakking? Heb 't zelf laatst ook gehad... koppakking net vervangen en olie die van bovenin het blok naar buiten kwam. Beetje kit ertussen...
Nouja kit???
Vloeibare pakking is dan beter :lol:
FMB

Bericht door FMB »

die van mij is gekit en heb er geen last meer van gehad haha
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

t'ja as ge ut nie mir wit pur en kit. ;)
Maar het zal tog geen gewone kit zijn die je hebt gebruikt (bouwmarkt spul) of wel :roll:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Mitchell

Bericht door Mitchell »

Ben ik ook wel benieuwd naar Frank.. Bij een garage gedaan? Vloeibare pakking komt uit net zo een koker als kit. Ziet er verder ook het zelfde uit..
FMB

Bericht door FMB »

dat zal 't dan wel zijn geweest. Het was zwart spul bij de garage. Het enige dattie zei : "ff de boel dicht kitten". Met de vraag van mij ofdattie dat ook aan z'n vrouw vroeg.
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

Dan is het pakking ;)
jmdr

Bericht door jmdr »

arthur623 schreef:zit er olie (bruine mayonaise) in je koelvloeistof of aan de dop van je koelvloeistof reservoir? en als je een vlammetje bij de oliepeilstok houdt, knettert het dan?
er drijft niks ongewoons in de koelvloeistof, wel zit er tegen de zijkant van het reservoir bruine, tja, hoe noem je dat? bruine aanslag zeg maar.
de olie knettert niet.

volgens mijn schoonvader is er wat betreft de olielekkage niks aan de hand. hij noemt het het 'zweten' van de auto die al wat ouder is, en omdat het maar heel weinig is en op 1 punt, mijn temparatuur stijgt ook niet verder dan normaal tijdens het rijden, zou het geen grote problemen moeten geven.
hij had alleen ook geen idee wat de 'schilfers' waren in het blok, naar zijn idee leek het op verkoold roet.
vloeibare pakking van de nokkenaskappen? :?:
als dat een hard laagje kan vormen waarna het later in kleine stukjes loslaat, dan zal dat het wel zijn. maar het lijkt mij toch niet goed dat er stukjes materie in het blok terecht komt?
jmdr

Bericht door jmdr »

FMB schreef:dat zal 't dan wel zijn geweest. Het was zwart spul bij de garage. Het enige dattie zei : "ff de boel dicht kitten". Met de vraag van mij ofdattie dat ook aan z'n vrouw vroeg.
daar waar het vochtig is moet er kit komen he!
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

Vloeibare pakking wordt niet hard maar blijft elastisch
dus wat er af brokeld in het vul gat is aangekoekte olie
komt wel vaker voor bij oudere auto's
die bruine aanslag ook is niet erg zolang het niet vermengt is
met je koelvloeistof en het zweten t'ja da heb je als je een dagje ouder wordt ;)
Plaats reactie