hoe weet ik of ik me zorgen moet maken?
hoe weet ik of ik me zorgen moet maken?
beste liefhebbers,
dit weekend zag ik bij het controleren van het oliepeil van mijn 214 (1994)
dat er olie lag aan de bovenkant van het blok. ter hoogte waar de overgang zit van de nokkenas naar de cilinders, zeg maar. klopt het dat daar de koppakking zit en zo ja, zou hij dan lek zijn? hoe kan ik dit controleren? of is er iets anders aan de hand? zover ik zag zijn er daar geen leidingen die kunnen lekken.
voordat ik de olie wilde bijvullen voelde ik even met mijn vingers in de gat waarlangs je de olie vult, want het zag er gewoon wat raar uit. ruw. toen ik eroverheen ging brokkelde het af. zo komt er dus vuiligheid in de motor en dat lijkt mij nooit goed. het lijkt alsof de binnenkant aan het roesten is, dat idee geeft het. iemand een suggestie?
alvast bedankt, john
dit weekend zag ik bij het controleren van het oliepeil van mijn 214 (1994)
dat er olie lag aan de bovenkant van het blok. ter hoogte waar de overgang zit van de nokkenas naar de cilinders, zeg maar. klopt het dat daar de koppakking zit en zo ja, zou hij dan lek zijn? hoe kan ik dit controleren? of is er iets anders aan de hand? zover ik zag zijn er daar geen leidingen die kunnen lekken.
voordat ik de olie wilde bijvullen voelde ik even met mijn vingers in de gat waarlangs je de olie vult, want het zag er gewoon wat raar uit. ruw. toen ik eroverheen ging brokkelde het af. zo komt er dus vuiligheid in de motor en dat lijkt mij nooit goed. het lijkt alsof de binnenkant aan het roesten is, dat idee geeft het. iemand een suggestie?
alvast bedankt, john
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
er drijft niks ongewoons in de koelvloeistof, wel zit er tegen de zijkant van het reservoir bruine, tja, hoe noem je dat? bruine aanslag zeg maar.arthur623 schreef:zit er olie (bruine mayonaise) in je koelvloeistof of aan de dop van je koelvloeistof reservoir? en als je een vlammetje bij de oliepeilstok houdt, knettert het dan?
de olie knettert niet.
volgens mijn schoonvader is er wat betreft de olielekkage niks aan de hand. hij noemt het het 'zweten' van de auto die al wat ouder is, en omdat het maar heel weinig is en op 1 punt, mijn temparatuur stijgt ook niet verder dan normaal tijdens het rijden, zou het geen grote problemen moeten geven.
hij had alleen ook geen idee wat de 'schilfers' waren in het blok, naar zijn idee leek het op verkoold roet.
vloeibare pakking van de nokkenaskappen?

als dat een hard laagje kan vormen waarna het later in kleine stukjes loslaat, dan zal dat het wel zijn. maar het lijkt mij toch niet goed dat er stukjes materie in het blok terecht komt?
Vloeibare pakking wordt niet hard maar blijft elastisch
dus wat er af brokeld in het vul gat is aangekoekte olie
komt wel vaker voor bij oudere auto's
die bruine aanslag ook is niet erg zolang het niet vermengt is
met je koelvloeistof en het zweten t'ja da heb je als je een dagje ouder wordt
dus wat er af brokeld in het vul gat is aangekoekte olie
komt wel vaker voor bij oudere auto's
die bruine aanslag ook is niet erg zolang het niet vermengt is
met je koelvloeistof en het zweten t'ja da heb je als je een dagje ouder wordt

Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.