TPS sensor kaduuk??

214 216 218 220 25
Csuki

TPS sensor kaduuk??

Bericht door Csuki »

Hoi iedereen,

Hier dan mijn eerste vraag als nieuweling bij de club 8) Ik moest er namelijk weer aan denken toen ik in de hitte naar huis reed vanmiddag.

- Is mijn TPS-sensor kapot aan het gaan?

Ik zal even wat meer informatie geven :D

Ik reed vorige week toen het 35 graden was met een constante snelheid van 80 Km/h, Airco aan etc. Opeens heb ik geen vermogen meer en lijkt de motor af te remmen. Ik druk mijn koppeling in en hij blijft wel stationair lopen. Ik geef geen gas meer stuur hem op een zijpad en wacht even.

Hierna probeer ik hem te starten en hij gaat aan zonder problemen.

Wanneer ik gas geef komt hij niet op toeren, en levert hij geen enkel vermogen.

2 uur later en 1 biertje, frites en 2 red bull verder stap ik in mijn auto, kijk ik nog een keer zelfverzekerd onder de motorkap. Ik geef nog stoer een schop tegen me band en ik rij zonder slag of stoot naar huis. Tegen deze tijd was het een stuk koeler geworden omdat het had geregend. Ik heb de terugweg mijn kachel op zijn heetst aangezet en de raampjes open. Maar ik denk niet aan een oververhitte motor.

De temperatuur volgens mijn dashboard was stabiel en halverwege.

Het lijkt mij op de ontsteking of brandstofverhouding verkeerd. Aangezien het stationair lopen naar mijn gevoel goed vermoed ik dat de TPS-sensor teveel uitzette en geen contact meer maakte. Daardoor leest mijn ECU een constante Throttle position van 0%, en kan mijn ECU de lading lucht niet verwerken omdat hij in totaal het verkeerde gebied aan het regelen is.

Klinkt dit nou heel stom of is dit aannemelijk? Zou het ook iets anders kunnen zijn? Zo ja, wat is de kuur voor het beestje? 8)

Bedankt.

ps. Ik heb trouwens zo een plastic gasklephuis

morgen keuring!!!
Plaats reactie