Pagina 1 van 1
crankshaft locking tool
Geplaatst: wo jun 15, 2011 11:44 pm
door mgkes
Dringend gezocht: het stukje gereedschap om het vliegwiel te blokkeren...
Ik krijg de bout van de poullie niet los zonder dat de krukas beweegt, hij is ondertussen al een tandje versprongen dus.
Ah ja, ik heb de wagen in 5de versnelling staan en de rem ingedrukt en toch blijft hij niet in positie.
Daarmee dus dringend gezocht : locking tool nummer 18G1742 Waar zouden ze dit kunnen op stock hebben?
Eeuwige dankbaarheid zal uiteraard getoond worden
Geplaatst: do jun 16, 2011 12:06 am
door tomcat.t16
Carterpan losdraaien en met een bandijzer de krukas vastzetten...
Geplaatst: do jun 16, 2011 9:33 am
door Rik
Wij deden het voorheen eigenlijk altijd met een oliefilter sleutel om de pulley. Werkt ideaal. Stofkapjes los en het vliegwiel blokkeren kan natuurlijk ook, maar dan moet je met z'n tweeën zijn.

Geplaatst: do jun 16, 2011 10:52 am
door roland
da weet ik ook niet ik heb de zelfde maar een oliefilter is al moeilijk
met zon stom ding

Geplaatst: do jun 16, 2011 11:02 am
door tomcat.t16
Oliefilter moet je ook niet zo strak aandraaien

... handvast is genoeg.
Geplaatst: do jun 16, 2011 11:13 am
door roland
ja da weet ik maar het gaat om het los draaien
heb al 3x Oliefilter met een grote waterpomptang moeten losmaken
bij de mgb omdat die krengen zo vast gaan zitten dat die k*t oliefilter sleutel er overheen glijd en het filter gewoon op frommelt
Geplaatst: do jun 16, 2011 11:16 am
door tomcat.t16
Auto even laten draaien, warm gaat hij er beter af. Ik knal er gewoon een grote schroevendraaier doorheen en wrik hem zo los als ie zo vast zit.
Geplaatst: do jun 16, 2011 11:21 am
door Rik
peter.evers schreef:Auto even laten draaien, warm gaat hij er beter af. Ik knal er gewoon een grote schroevendraaier doorheen en wrik hem zo los als ie zo vast zit.
Hatsjikidee. Beetje lomp, maar functioneert als een malle, zeker een goede optie voor filters die echt geen zin hebben zich te scheiden van het torretje.

Geplaatst: do jun 16, 2011 11:22 am
door roland
ja kan ook maar bij de b zit er de Oliekoeler adaptor omder en die draait dan ook mee DUS!!!
Geplaatst: do jun 16, 2011 11:30 am
door tomcat.t16
Rik schreef:Hatsjikidee. Beetje lomp, maar functioneert als een malle, zeker een goede optie voor filters die echt geen zin hebben zich te scheiden van het torretje.

Is ook echt de laatste optie die ik kies, want het geeft wel een rotzooi...
Maar om ff ontopic te blijven, soms (lees: meestal) zit die bout zo vast dat hij met geen mogelijkheid los te krijgen is. Ik weet niet of die oliefiltertool handig is, maar de krukas blokkeren werkt altijd. Loop je ook geen risico dat hij verspringt.
Zo'n tool is natuurlijk veel beter, maar ik zou niet weten waar je die nog kunt halen.
Geplaatst: do jun 16, 2011 11:39 pm
door 118GTR
Ik heb een tooltje voor oliefilters, het is een stuk pijp met een fietsketting. de ketting grijpt in het filter als je hem ronddraait.
De pijp heeft een opening voor een 1/2" ratel.
Wat betreft je krukas: LAAT DE DISTRIBUTIERIEM VRIJ!, als je krukas draait laat dan de nokassen gewoon meer draaien. Dan kan er nooit "echt" mis gaan.
dan optie 1:
bak in 5, voetrem.
(Mag best 45graden draaien om de speling in de aandrijflijn te compenseren, de nokassen draaien toch mee)
Eventueel optie 2:
startmotor verwijderen, vliegwiel blokkeren.
als laatste peter.optie 3:
krukas blokkeren met een breekijzer door het carter te verwijderen. Zeker nuttig bij vervuilde olie(Koppakking bv)
zelf gemaakt
Geplaatst: za jun 18, 2011 9:39 pm
door mgkes
heb een tooltje nagemaakt, is nu zo goed als hetzelfde als het originele dat mg rover gebruikt .
passend op alle k-motoren, zal morgen eens een foto posten