Snaar foetsie! krijg elke keer weer de verkeerde snaar mee..

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Seiko

Snaar foetsie! krijg elke keer weer de verkeerde snaar mee..

Bericht door Seiko »

Ik weet niet of dit de juiste plek is om het kwijt te raken, maar dit is het volgende wat ik deze week heb meegemaakt...
ik rijd vanuit utrecht naar enschede.. net voor apeldoorn kom ik uit de bocht en ik voel dat n stuur opeens heeeeeel zwaar is geworden.. eerste beste wat bij me opkomt is natuurlijk mn stuurbekrachtigingsslang.. aangezien ik nog gewoon kon rijden....
de eerste beste tankstation mn motorkap open gedaan en wat zie ik, geen snaar!!
eerst dacht ik huh?! snaar weg, maar wel gewoon stroom..? toch maar de anwb gebeld (ik betaal er toch voor dusjah, laat maar komen)
Komt ie langs, en zegt je hebt geluk dat je een rover rijd.. want je dynamo wordt door een aparte snaar aangedreven, je koeling apart en je stuurbekrachtigingspomp apart! bij de meeste auto is het een multi-snaar (dat dacht ik dus ook)

Just felt !again! in love with my r200!!! :)

dusjah, kon gewoon rijden maar dan wel zonder stuurbekrachtiging!

MAAR

terug in amsterdam bij brezan een snaar gekocht, eenmaal aangekomen bij de garage blijkt dat die gozer een verkeerde heeft meegegeven.. via een andere onderdelenplek een andere snaar laten brengen, bleek dat deze te lang was... heb nou eindlijk de goede snaar(ziet er naar uit) MAAR kreeg te horen van de monteur dat de rol waar die snaar op gaat geen plek heeft om te kunnen spannen...? iemand ervaring hoe die er anders op moet..? ga morgen naar de garage nl..

TNX!!
greetzz
Laatst gewijzigd door Seiko op di apr 05, 2011 3:17 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Multisnaar, komt van "V-snaar" dat vroeger werd gebruikt tussen 2 poelie's nu worden er vooral "multi-rib-riemen" gebruikt, meestal afgekort tot "multiriem"

Hij heet multi omdat hij uit meerdere "ribben" bestaat, die voor de stuurbekrachtiging heeft 3 ribben, de riem voor de aircopomp en dynamo(gecombineerd) heeft 5 ribben en is dus breder.

De waterpomp wordt helemaal niet aangedreven met een multiriem, maar draait mee met de distributieriem. En dat is weer een totaal ander soort riem met tanden dwars op de lengte richting.

De riem die jij zoekt is de 3PK753, dat is een Gates(fabrikant) nummer, maar houd in dat er 3 ribben zijn en een totale lengte van 753mm.

Hij had er nooit zomaar af mogen lopen, ik denk dat je spanner niet helemaal lekker meer is. Check dat!

Aanbrengen van de riem is 10min werk op een brug, misschien 30min op een oprit, maar met behoorlijk gereedschap.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Seiko

Bericht door Seiko »

TNX voor de uitleg!

eergister kreeg ik de 5pk738, zoals jij dat ook zegt 5 ribben met een lengte van 738 mm... die was te breed...

Gisteren kreeg ik dus de 3pk750 en die kon je zo eroverheen zetten, was te lang..
vandaag heb ik die weer omgeruild naar de 3pk738 en zo vanaf de buitenkant passen en meten zou deze er precies op moeten passen.. zal gelijk ook de spanner even checken , goed plan!

tnx again! zal morgen even laten weten of het gleukt is!
gr.
Dr Doggystyle
Beheerder

Bericht door Dr Doggystyle »

ehm....

118GTR schreef:De riem die jij zoekt is de 3PK753, dat is een Gates(fabrikant) nummer, maar houd in dat er 3 ribben zijn en een totale lengte van 753mm.
Seiko schreef:vandaag heb ik die weer omgeruild naar de 3pk738 en zo vanaf de buitenkant passen en meten zou deze er precies op moeten passen
volgens mij heb je dus nog steeds de verkeerde.....
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Seiko

Bericht door Seiko »

DR...

als de 3pk750 te lang is kan de 3pk753 toch nooit goed zijn...?
ik heb geen airco, misschien handig om dat erbij te zeggen :mrgreen:

en de 3pk738 zou er goed overheen moeten passen want hij komt tot de helft van de andere spanner vanaf de buitenkant uit de losse pols gemeten..
Dr Doggystyle
Beheerder

Bericht door Dr Doggystyle »

Seiko schreef:ik heb geen airco, misschien handig om dat erbij te zeggen :mrgreen:
ah dat verklaard het :+
ik heb niks gezegd 8)
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dr Doggystyle schreef: ah dat verklaard het :+
ik heb niks gezegd 8)
@beiden
Nee, airco of niet, maakt geen zak uit.
voor uitleg, zijn mijn eerste post.

Er klopt iets niet, 750 zou je er zeker niet te lang moeten zijn (valt binnen de marge denk ik, de spanner heeft een behoorlijk bereik)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Seiko

Bericht door Seiko »

ok.. dit is het volgende;

ik heb de 3pk738 gehaald... hij past er nu op, en heb gewoon weer stuurbekrachtiging... alleeeeeennn... hij is wat aan de slappe kant.. hetgeen wat niet normaal is bij de riemen.. maar hij doet het, voorzover nog.. dus.. ik zit zelf ook met een raadsel... dus de 738 is infeite ook te lang.. ?? ra ra ra ...
weet het ff niet meer...
jwr55

Bericht door jwr55 »

wel vreemd want het zou echt de 3PK753 moeten zijn die is voor Servopomp en de 3pk738 is voor je Dynamo

de riem moet je niet meer dan een kwart slag kunnen draaien kan ie dat wel zit hij te los ;)
Seiko

Bericht door Seiko »

ja, nou hij is wel aan de losse kant.. af en toe hoor ik hem.. maar daar blijft het ook bij.. moet gewoon niet droogsturen.. blijft ie af en toe haken.. ga binnenkort kijken of ik een 3PK730 kan krijgen.. dan maar zo... :) iig tnx voor alle info! :)
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Ooit een ander blok in de auto gekregen? Misschien heb je een automatische spanner ipv een mechanische spanner. Volgens mij heb je dan een iets andere riemlengte. Normaal gesproken zou je bij brezan wel de juiste riem krijgen lijkt mij.
Seiko

Bericht door Seiko »

nope..nog nooit een andere blok in de auto gezeten... en ik rijd er al mee sinds ie op 15.000 staat... ja, ik weet het ook niet.. Brezan snapte m ook al niet... :) maarja, dat zeg ik.. we komen er wel :)

tnx iig!

greetzz!
Plaats reactie