Een motorswap voor auto's van vóór 1 januari 1998 is relatief eenvoudig én goedkoop, mits je kan aantonen dat de motor is gebruikt door (in dit geval een Rover) een soort gelijke auto.
In het geval van de Turbo Bubble kan je aantonen dat de 'R3' een facelift is van de 200 'R8' en er dus een gelijksoortige auto is die met dat blok was uitgevoerd. Namelijk de 220 Turbo Coupé, of in de UK ook de hatch en andere carrosserie-varianten.
Ga je van een 1.4 naar een 2.0T en heb je bijvoorbeeld niet je remmen aangepast, dan kan de keurmeester met je in beraad gaan of het niet beter is om nog even naar Lelystad te gaan voor een weggedragtest. Heb jij gedegen kritiek waarom dat niet hoeft dan kun je daar samen uitkomen. Maar zorg dus dat je niet "even" gaat kijken wat er gebeurd en in alle eerlijkheid, als je met je 262mm solids en een 2.0T in het vooronder rijdt ben je aardig op kamikaze vlucht.
Alles wat er bij de RDW gedaan wordt komt 'on the record'. Vanaf je afspraak.
Als je daaraan voldoet kun je een afspraak maken bij het lokale RDW-keuringsstation voor een 'wijziging voertuig' en gaan ze kijken en aantonen wat de wijzigingen zijn. Denk aan gewicht, spoortbreedte en dat soort zaken. Natuurlijk controleren ze je bevestigingspunten uitvoerig op deugdelijke constructie. Je auto moet eigenlijk gewoon APK-waardig zijn. Zorg dat je wat technische achtergrond hebt, ze vragen aardig wat technische aspecten.
Vergeet je autopapieren niet, die worden namelijk ingenomen. Je krijgt een tijdelijk kentekenbewijs mee en binnen 5 werkdagen krijg je je gewijzigde kentekenbewijs thuisgestuurd.
Als je auto op kenteken staat als een Rover 200Vi zal de auto na de wijziging als merk "Rover" te boek staan, zonder verdere type-aanduiding. Uiteraard word het vermogen en dergelijke aangepast.
Kosten van bovenstaand verhaal? € 55,-
Dan het "horror"-verhaal. Als je auto van ná 1998 is óf je een motor uit bijvoorbeeld een Audi in je Rover geklust heb wordt het 'ingewikkelder'. Je zult dan voor de full-monty moeten gaan en een traject van ruim anderhalve dag moeten doorlopen.
De keuring van een motorwijziging kost € 45,00.
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.
Een weggedragtest te Lelystad kost € 290,00.
De eisen van een geluids- en weggedragtest zijn afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Voor de mensen die dit duur vinden, ga voor jezelf eens na wat je zoal al in je auto gepompt hebt aan geld.
Let wel: ben je bijvoorbeeld veroorzaker van een ernstig ongeval en wordt er door de technische mannen uitgevonden dat je auto illegaal is, dan ben je én niet verzekerd en heb je een flink strafblad aan je lijf. Ga je voor de keuring en faal je, dan krijg je 8 weken uitstel om het in orde te krijgen mits je binnen 4 weken een nieuwe afspraak maakt.
Om sprookjes te kop te drukken: de verhalen van 40% vermogenswinst is toelaatbaar is onzin. Andere motorcode = herkeuring.
Als je een standaard motor hebt dan mag je tot 40% vermogenswinst behalen.
Dus in theorie: beun je in je 1.4 K-serie een 1.8 krukas, bussen en zuigers, zet je er een VVC-kop op dan is dit toegelaten (met inachtneming van de 40% grens) terwijl als je er een 1.8 K-series in beunt je dus (eigenlijk) voor een herkeuring moet gaan...
Nu denk ik dat K-serie naar K-serie verzekeringstechnisch nog niet zo'n drama zal zijn, maar van K- naar T-serie dus wél.
Anyhow, hoop dat het wat verduidelijkt zo.
