Sinds kort is na een kort ritje in m'n rover 216SI telkens het koelvloeistofreservoir leeg. Er is nu bijna 200k mee gereden, dus ik vreesde al voor het ergste... Na een korte nakijkbeurt met een vriend/automonteur concludeerden we dat de kvs/water in reservoir snel verdwijnt en waarschijnlijk in de carterpan terecht komt. Mayo achtige smurrie aan de olie peilstok en geen zichtbare lekkages. Alle slangen lijken in orde en de radiateur is pas nog vervangen. Geen dampend witte rook uit de uitlaat maar wel een benzine achtige geur. Daarnaast loopt ie ook op 3 cilinders, wat ik dan niet direct kan linken maar misschien een aparte kwaal is.
Is nu de beurt aan mijn rovertje? Ik heb al vaak op dit forum gelezen over deze K-series motor kwaal, die vaak rond de 200.000km verschijnt. Ik heb een offerte gevraagd bij een garage en die kwamen op een bedrag rond de €1100,- incl. vervangen van waterpomp en distributieriem. Op dit moment heb ik daar het geld niet voor dus zit even met m'n handen in het haar. Schorsen en uit de verzekering en wachten tot ik de reparatie kan betalen of voor een aanvaardbaar bod verkopen?
Als er hier iemand interesse heeft, doe een leuk bod zou ik zeggen. Verder is ie van binnen helemaal gaaf. Nieuwe radiateur, uitlaat, schijven en bandjes ook nog in prima conditie. Kmstand is nu 198.xxx. Hij gaat wel in z'n geheel weg, aangezien ik geen ruimte heb voor demontage ed.
Fotootje:

Dus ja, is het nog de moeite waard om te wachten en 'm dan te repareren? Hoe lang zou ik er dan nog mee kunnen rijden?