Lekke koppakking? Zou het mijn beurt zijn?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
MauriZe

Lekke koppakking? Zou het mijn beurt zijn?

Bericht door MauriZe »

Beste allen,

Sinds kort is na een kort ritje in m'n rover 216SI telkens het koelvloeistofreservoir leeg. Er is nu bijna 200k mee gereden, dus ik vreesde al voor het ergste... Na een korte nakijkbeurt met een vriend/automonteur concludeerden we dat de kvs/water in reservoir snel verdwijnt en waarschijnlijk in de carterpan terecht komt. Mayo achtige smurrie aan de olie peilstok en geen zichtbare lekkages. Alle slangen lijken in orde en de radiateur is pas nog vervangen. Geen dampend witte rook uit de uitlaat maar wel een benzine achtige geur. Daarnaast loopt ie ook op 3 cilinders, wat ik dan niet direct kan linken maar misschien een aparte kwaal is.

Is nu de beurt aan mijn rovertje? Ik heb al vaak op dit forum gelezen over deze K-series motor kwaal, die vaak rond de 200.000km verschijnt. Ik heb een offerte gevraagd bij een garage en die kwamen op een bedrag rond de €1100,- incl. vervangen van waterpomp en distributieriem. Op dit moment heb ik daar het geld niet voor dus zit even met m'n handen in het haar. Schorsen en uit de verzekering en wachten tot ik de reparatie kan betalen of voor een aanvaardbaar bod verkopen?

Als er hier iemand interesse heeft, doe een leuk bod zou ik zeggen. Verder is ie van binnen helemaal gaaf. Nieuwe radiateur, uitlaat, schijven en bandjes ook nog in prima conditie. Kmstand is nu 198.xxx. Hij gaat wel in z'n geheel weg, aangezien ik geen ruimte heb voor demontage ed.

Fotootje:

Afbeelding

Dus ja, is het nog de moeite waard om te wachten en 'm dan te repareren? Hoe lang zou ik er dan nog mee kunnen rijden?
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Een verbeterde koppakking + distributie, waterpompje kost bij ons ruim 300 euro minder en Velp is niet eens zo heel ver rijden ;) . Enige probleem wat wij nu hebben is dat wij pas eind Januari weer ruimte hebben.

Dat 'ie op 3 cilinders loopt is overigens prima te verklaren. Water is niet zo'n hele goeie verbrander namelijk! ;)

Hoelang je er dan nog mee kan rijden? Ik weet niet hoeveel je per jaar rijdt, maar 't lijkt me stug dat je het nog een keer zal meemaken. Is dit overigens de eerste koppakking? Of is de historie van jou auto onbekend, heeft het anders goed lang volgehouden! :mrgreen:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Hmm dat scheelt al een hoop! Is het overwegen waard. Maar ik zit op dit moment in het buitenland, had m'n auto bij m'n ouders achtergelaten en dan zie je wat ermee gebeurt :p Even langskomen zal nog even niet gaan dus.

Historie is mij vrij onbekend. Heb wel 't idee dat dit de eerste koppakking is.

Geen interesse voor onderdelen verder?
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

MauriZe schreef:Geen interesse voor onderdelen verder?
Ik denk dat als je nog wat voor je auto terug wil krijgen je 'm zelf in onderdelen moet verkopen. Ik heb sowieso geen interesse, hier ligt het ook allemaal maar... :p
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

t hangt er een beetje vanaf wat je dr in de toekomst mee wilt gaan doen.
€800,- blijft een hoop geld
aan de andere kant is je auto met kapotte koppakking ook niks waard dus er moet hoe dan ook geld naartoe.
Ma als je momenteel in het buitenland zit zou ik de auto schorsen en tegen de tijd dat je terug bent hem laten maken.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Hmm ja ik zal het ook heel moeilijk gaan vinden om er afscheid van te nemen. Maar het punt is ook dat het altijd wel een zorgenkindje is geweest, en ik er misschien verstandiger aan doe hem in deze staat in te ruilen :cry: Natuurlijk krijg ik er dan een stuk minder voor, maar voor €800,- repareren en er dan €1000,- inruil voor krijgen is natuurlijk ook geen vetpot...

Als er interesse is voor onderdelen, laat het maar weten. Ik denk dat ik dat nog niet direct ga uitsluiten.
Tomcat_FDH

Bericht door Tomcat_FDH »

Gewoon sparen en laten maken. Blok gaat daarna eindeloos mee.
Geen andere auto in die klasse rijdt zo lekker en is zo hoogwaardig afgewerkt, of je betaalt een vermogen.

Of idd een andere Rovert kopen, maar dan preventief gewoon zorgen voor een nieuwe koppakking om verdere schade te voorkomen.

>> Ik kan overigens een set met MLS pakkingen èn nieuwe lange bouten voor elke Rover dik goedkoper krijgen dat je hier in NL betaalt.

groet
Patrick
Jimi

Bericht door Jimi »

Zie ik het goed dat er mistlampen in zitten?

Daar heb ik interesse in.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

1100 is echt veel te duur! Bij ons (Terpstra Kollum) is het veel goedkoper. Als de auto in Nederland staat wordt ie voor 65 euro ex btw opgehaald.
rover4u2nv
MG-R Core

Bericht door rover4u2nv »

pb gestuurd
Honda civic B18C4 Vtec
Rover 45 Mk2 Idt Sterling

Nitrous is like a hot girl with an STD... you wanna hit it, but your afraid of the consequences
arjan_m schreef:F*ck the shirt, I'll do the lady.... :mrgreen:
FMB

Bericht door FMB »

Was er ook bang voor, was gelukkig de radiateur dus valt iets goedkoper uit. Maar gelijk even een offerte aangevraagd m.b.t. vervanging koppakking en de apparatuur die daar gelijk bij moeten worden vervangen, zou tussen de 500-600 euro uitkomen. Vond het nog meevallen met wat ik weleens hoor vallen.
MauriZe

Bericht door MauriZe »

@FMB

Mag ik vragen waar je die offerte met die kostenschatting hebt laten maken? Klinkt een stuk beter dan de offerte die ik had...
Mitchell

Bericht door Mitchell »

Koppakking vervangen is toch zelf ook te doen?
(just voor mij eigen intrest:
wat zouden de kosten zijn voor de benodigde spullen om het te vervangen excl. gereedschap??)
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Koppakkingsetje is zo'n 100 euro, dan nog de olie en filter even verversen, distributie setje...
... Ach, met 200 euro kom je een heel eind. Als je zuinig bent heb je zelfs nog wel een beetje over!
WouterRover25

Bericht door WouterRover25 »

nog ff reclame, kan het niet laten :mrgreen:

k heb nog een pakkingsetje liggen incl vernieuwde koppakking
MauriZe

Bericht door MauriZe »

Verkocht! :D (heb je een pb gestuurd)

Heeft er iemand toevallig nog een setje nieuwe kopbouten te koop liggen...?
Plaats reactie