Pagina 1 van 1
Dynamo verwijderen
Geplaatst: do nov 18, 2010 11:21 pm
door normar
Weet iemand hoe ik de dynamo van mij ZR 160 kan verwijderen.
Ik heb 2 bouten gezien, maar hoe krijg ik de spanning van de riem af?
Groet, Martin.
Geplaatst: do nov 18, 2010 11:45 pm
door Frekkel
boutje aan de voorkant losdraaien. zit onderaan
Geplaatst: vr nov 19, 2010 7:13 pm
door normar
Ik heb de 2 bouten van de dynamo los en eruit. De riem is los.
Maar hoe krijg ik nu de dynamo eruit. Hij scharniert op het onderste punt.
Zou daar een bus in zitten?
Geplaatst: vr nov 19, 2010 8:26 pm
door Frekkel
spant gewoon een beetje. wringijzertje ertussen en hopla...
Geplaatst: vr nov 19, 2010 8:31 pm
door tomcat.t16
Frekkel schreef:spant gewoon een beetje. wringijzertje ertussen en hopla...
+1
Geplaatst: vr nov 19, 2010 10:29 pm
door normar
Inderdaad, een beetje gecontroleerd wrikken met een breekijzer ertussen en hopla daar kwam hij.
Auto had 6 weken buiten stil gestaan.
Dynamo uit elkaar gehaald. Velden waren aardig roestig . Alles schoongemaakt en geschuurd. Morgen weer monteren. Ben benieuwd.
Geplaatst: vr nov 19, 2010 10:48 pm
door 118GTR
Beetje laat, maar je haalt de spanning van een multiriem er niet af door de dynamo te verplaatsen, maar door de spanrol los te maken.
Bij een ZR 160 zal het een automatische spanrol zijn, hij zit onder de dynamo, je kan er aan de onderkant bij. Ringsleutel 13 erin steken en de rol ontspannen, riem eraf, rol weer spannen en sleutel eruit.
Geplaatst: za nov 20, 2010 2:42 pm
door normar
Vandaag de dynamo weer terug gemonteerd. Helaas het acculampje blijft branden. Het schoonmaken en ontroesten heeft dus niet geholpen.
De koolborstels waren nog goed.
Op de grote pool meet ik dezelfde spanning als op de accu. De dynamo zou daar toch meer moeten geven? Ik dacht ronde de 14 volt.
Geplaatst: za nov 20, 2010 5:48 pm
door 118GTR
De dynamo en accu zijn met een dikke kabel met elkaar verbonden, niet zo vreemd dat ze hetzelfde voltage aangeven.
Je moet 2x de accu meten, 1x als de motor niet loopt en 1x als hij wel loopt. Tussen die twee moet een behoorlijk verschil zijn(in de buurt van 1 volt)
Pas als de motor loopt EN de accu is vol krijg je voltages boven de 13 volt.
Geplaatst: za nov 20, 2010 5:54 pm
door normar
Als de motor loopt geeft hij eerder minder aan. De motor (bougies) gebruiken duidelijk stroom van de accu i.p.v. de dynamo. Met draaiende motor gaat de accu leeg.