Startprobleem met 216
Startprobleem met 216
Nog niet zo lang lid hier, en ook nog niet zo lang in het bezig van me auto. Maar hij laat me nu toch staan. Vandaar mijn vraag of iemand hier mij uit de nood kan helpen.
Vanochtend was ik onderweg naar mijn werk (30km rijden). En na een kilometer of 10/13 begon de auto wat te sputteren, ik reed in ze twee na een rotonde, ±30/40km/u. Het leek net of die af wou gaan slaan. Als reactie gaf ik even wat extra gas om misschien een vuiltje o.i.d. door te spoelen. Hierna reed de auto weer gewoon verder. En merkte ik ook geen fouten.
Na ±20km bij een andere rotonde stond ik stil en wou ik wegrijden uit ze één. Na 2/3 meter te hebben gereden begon het opnieuw, de auto sputterde wat, net of die af wou slaan. Maar dit keer deed die dat ook. Daar stond ik dan, midden op de rotonde. Ik heb hem diverse keren geprobeerd te starten maar tevergeefs.
Auto vervolgens weggeduwd (werd gelukkig even geholpen). En daarna de auto van een heling geduwd en zo nogmaals geprobeerd te starten. Dit werkte ook niet.
Auto heb ik daar even geparkeerd en ben smiddags (na werk) terug gegaan om verder te kijken. Motor was afgekoeld inmiddels maar nogmaals starten gaf ook geen resultaat. Toen samen met mijn broer (automonteur) gekeken. Na wat speurwerk, kwamen we bij de ontsteking. De verdeelkap vervangen en de rotor hierin ook want we dachten dat hier de fout zou zitten.
Nu werkt dit niet direct en zijn we verder gaan kijken. Het probleem waar wij nu vastlopen:
- De toevoer op het verdeelkap geeft een vonk.
- Maar deze vonk word niet doorgegeven.
Mijn vraag:
Heeft iemand een tip, idee of iets waar ik nog naar zou kunnen kijken. Waar wij nog aan dachten is dat de rotor in het verdeelhuis misschien niet op tijd staat en dus zijn vonk niet tijdig/op het goede moment doorgeeft naar de bougiekabels.
Of zal ik hem echt naar een garage moeten slepen en aan de computer hangen. Want misschien dat daar het probleem in zou zitten?
Alvast bedankt.
Vanochtend was ik onderweg naar mijn werk (30km rijden). En na een kilometer of 10/13 begon de auto wat te sputteren, ik reed in ze twee na een rotonde, ±30/40km/u. Het leek net of die af wou gaan slaan. Als reactie gaf ik even wat extra gas om misschien een vuiltje o.i.d. door te spoelen. Hierna reed de auto weer gewoon verder. En merkte ik ook geen fouten.
Na ±20km bij een andere rotonde stond ik stil en wou ik wegrijden uit ze één. Na 2/3 meter te hebben gereden begon het opnieuw, de auto sputterde wat, net of die af wou slaan. Maar dit keer deed die dat ook. Daar stond ik dan, midden op de rotonde. Ik heb hem diverse keren geprobeerd te starten maar tevergeefs.
Auto vervolgens weggeduwd (werd gelukkig even geholpen). En daarna de auto van een heling geduwd en zo nogmaals geprobeerd te starten. Dit werkte ook niet.
Auto heb ik daar even geparkeerd en ben smiddags (na werk) terug gegaan om verder te kijken. Motor was afgekoeld inmiddels maar nogmaals starten gaf ook geen resultaat. Toen samen met mijn broer (automonteur) gekeken. Na wat speurwerk, kwamen we bij de ontsteking. De verdeelkap vervangen en de rotor hierin ook want we dachten dat hier de fout zou zitten.
Nu werkt dit niet direct en zijn we verder gaan kijken. Het probleem waar wij nu vastlopen:
- De toevoer op het verdeelkap geeft een vonk.
- Maar deze vonk word niet doorgegeven.
Mijn vraag:
Heeft iemand een tip, idee of iets waar ik nog naar zou kunnen kijken. Waar wij nog aan dachten is dat de rotor in het verdeelhuis misschien niet op tijd staat en dus zijn vonk niet tijdig/op het goede moment doorgeeft naar de bougiekabels.
Of zal ik hem echt naar een garage moeten slepen en aan de computer hangen. Want misschien dat daar het probleem in zou zitten?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Mitchell op di nov 09, 2010 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Heb hem vorige week gekocht, Toen liep die echt gewoon zonder problemen. Daarom vonden wij het ook al raar.
Brandstoffilter gecontroleerd en deze loopt door. Wanneer je de auto start loopt de startmotor wel rond maar verder gebeurt er dus niks.
Ook ruik je bij de uitlaat een benzine geur dus dat is 'm ook niet.
Brandstoffilter gecontroleerd en deze loopt door. Wanneer je de auto start loopt de startmotor wel rond maar verder gebeurt er dus niks.
Ook ruik je bij de uitlaat een benzine geur dus dat is 'm ook niet.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Re: Startprobleem met 216
Dus, als ik je goed begrijp heb je wel een vonk vanaf de bobine naar de verdelerkap? En de bougies vonken niet. Je kunt je rotor wel vervangen, maar hoe zijn de contactpunten in de verdelerkap??Mitchell schreef:Nu werkt dit niet direct en zijn we verder gaan kijken. Het probleem waar wij nu vastlopen:
- De toevoer op het verdeelkap geeft een vonk.
- Maar deze vonk word niet doorgegeven.
Daarnaast zou ik ook aan de bobine denken. Benzine+lucht+vonk = draaien.
Benzine en lucht zijn er kennelijk... dus blijft er maar een ding over he

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ik zal het er zo is over hebben met me broer. Kan een bobine verzwakken dan?
Verder heb ik de rotor en verdeelkap vervangen. Dus de contactpunten in de verdeelkap zijn als nieuw, ook de aansluiting van de bougiekabels op de verdeelkap schoongemaakt en deze iets "strakker" sluitend gemaakt.
Zou het kunnen dat de vonk van de bobine/rotor net een fractie van een seconde telaat word gegeven zodat die niet op de contactpunten kan overslaan?
Edit:
Net in me werkplaatshandboek zitten lezen. Mijn kennis over de motor e.d. van een auto is niet echt extreem groot dus ik leer er veel van. Erg leuk overigens om te lezen.
Nu kwam ik erachter dat de Timing van de "overslag" word gestuurd door de computer. Zal dit betekenen dat er een fout in de computer zit? Ik blijf het dan alleen zo raar vinden dat die hiervoor al is heeft gestotterd maar toen niet is afgeslagen. (paar dagen geleden heeft die ook al is "gestotterd")
Edit II:
Of zal ik morgen naar een garage bellen om te vragen of hun hem kunnen uitlezen, dan zal ik misschien een duidelijker antwoord krijgen? Of denken jullie dat ik hier weinig mee ga opschieten.
Verder heb ik de rotor en verdeelkap vervangen. Dus de contactpunten in de verdeelkap zijn als nieuw, ook de aansluiting van de bougiekabels op de verdeelkap schoongemaakt en deze iets "strakker" sluitend gemaakt.
Zou het kunnen dat de vonk van de bobine/rotor net een fractie van een seconde telaat word gegeven zodat die niet op de contactpunten kan overslaan?
Edit:
Net in me werkplaatshandboek zitten lezen. Mijn kennis over de motor e.d. van een auto is niet echt extreem groot dus ik leer er veel van. Erg leuk overigens om te lezen.
Nu kwam ik erachter dat de Timing van de "overslag" word gestuurd door de computer. Zal dit betekenen dat er een fout in de computer zit? Ik blijf het dan alleen zo raar vinden dat die hiervoor al is heeft gestotterd maar toen niet is afgeslagen. (paar dagen geleden heeft die ook al is "gestotterd")
Edit II:
Of zal ik morgen naar een garage bellen om te vragen of hun hem kunnen uitlezen, dan zal ik misschien een duidelijker antwoord krijgen? Of denken jullie dat ik hier weinig mee ga opschieten.
Ik weet niet of je met uitlezen een defecte bobine kan zien. Gok van niet.
Een bobine kan licht gescheurd zijn oid en dan springt de vonk vaak naar buiten over, zeker bij vochtig weer. Bekijk deze goed op scheurtjes, en als je het durft, probeer tijdens het starten met een plantenspuit op de bobine te spuiten. Als je vonkjes over de bobine ziet gaan is de bobine gescheurd.
Meet de weerstand even van de bobine, dan kan je al het een ander zien.
Een bobine kan licht gescheurd zijn oid en dan springt de vonk vaak naar buiten over, zeker bij vochtig weer. Bekijk deze goed op scheurtjes, en als je het durft, probeer tijdens het starten met een plantenspuit op de bobine te spuiten. Als je vonkjes over de bobine ziet gaan is de bobine gescheurd.
Meet de weerstand even van de bobine, dan kan je al het een ander zien.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Ik zou het niet zo ver gaan zoeken.
Probeer eerst een nieuwe rotor/verdelerkap. Mocht dat niet werken dan vervang je de bobine.
Je kunt volgens mij niet uitlezen of een bobine defect is. Tenminste bij de auto's tot 1995.
Probeer eerst een nieuwe rotor/verdelerkap. Mocht dat niet werken dan vervang je de bobine.
Je kunt volgens mij niet uitlezen of een bobine defect is. Tenminste bij de auto's tot 1995.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Met nog een andere rotor kwam ik niet veel verder. Heb nu een nieuwe bobine gehaald, Want ik weet niett of de vonk sterk genoeg is. Heb gehoord hoe de vonk eruit moet zien, als ik dan de nieuwe bobine plaats kan ik kijken of er een verschil zit.
So,
Second try. vanavond of morgen.
I'll keep you up-dated.
Edit:
Had de bobine vervangen, maar de vonk was niet sterker. Dus ik heb de oude weer gemonteerd. Morgen bellen om hem toch maar uit te laten lezen, begin het nu stiekem wel wat zat te worden.
So,
Second try. vanavond of morgen.
I'll keep you up-dated.
Edit:
Had de bobine vervangen, maar de vonk was niet sterker. Dus ik heb de oude weer gemonteerd. Morgen bellen om hem toch maar uit te laten lezen, begin het nu stiekem wel wat zat te worden.