Pagina 1 van 1
ontluchting koelsysteem
Geplaatst: zo okt 03, 2010 11:27 am
door snifit
hallo,
mijn vraag is hoe kan ik het koelsysteem van een rover 416 si 1996 ontluchten?
het probleem is dat de temparatuur op loopt tot bijna in het rode en het water reservoir gaat borrelen en hij daar het water eruit gooit bij 3 km rijden gaat er weer een halve liter water in. dus water verlies. kachel word wel warm bij voldoende water. geen grijze wite rook uit de uitlaat dus geen lekke koppakking.
verder gaat hij harder stationeer lopen ongeveer 2,5 toeren.
dus denk echt dat het iets te maken heeft met de ontluchting.
weet iemand hoe je dat moet doen bij deze auto?
Geplaatst: zo okt 03, 2010 11:39 am
door MARTIN
er zit ergens op een kleinere koelslang{die naar de kachel gaat} als het goed is een ontluchtings wieltje.
het ziet eruit als een plat zwart tandwieltje =/- 2 cm doorsnee.
dat kan je linksom losdraaien totdat er water uitkomt
Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:00 pm
door snifit
MARVON schreef:
er zit ergens op een kleinere koelslang{die naar de kachel gaat} als het goed is een ontluchtings wieltje.
het ziet eruit als een plat zwart tandwieltje =/- 2 cm doorsnee.
dat kan je linksom losdraaien totdat er water uitkomt
moet de motor dan draaien of kan het met de motor uit?
ik zou even gaan zoeken.
Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:15 pm
door snifit
MARVON schreef:
er zit ergens op een kleinere koelslang{die naar de kachel gaat} als het goed is een ontluchtings wieltje.
het ziet eruit als een plat zwart tandwieltje =/- 2 cm doorsnee.
dat kan je linksom losdraaien totdat er water uitkomt
heb ook even de zekeringen nagekeken onder de motorkap nu is er 1 stuk waar op het schema bij staat j en dan een digitaalklokje en 7.5a waar is deze zekering voor
Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:21 pm
door MARTIN
je kan de moter laten draaien tijdens het ontluchten.
zekering weet ik niet, verstandig is wel om hem te vervangen door een nieuwe.
Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:29 pm
door snifit
MARVON schreef:
je kan de moter laten draaien tijdens het ontluchten.
zekering weet ik niet, verstandig is wel om hem te vervangen door een nieuwe.
ok ga ik maar even op zoek want kan hem niet vinden
en de zekering was van de klok die doet het nu dus ook weer

Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:36 pm
door JD
Probeer nummer 2 maar eens

Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:48 pm
door snifit
JD schreef:Probeer nummer 2 maar eens

ok nummer 2 is niet een rubberen slang maar wel waar een rubberen slang aan vast komt en waar een schroefje op zit klopt dit? dan zou dat de ontluchting zijn?
Geplaatst: zo okt 03, 2010 1:50 pm
door MARTIN
inderdaad de nr 2 {bleed screw}
Geplaatst: zo okt 03, 2010 1:57 pm
door snifit
MARVON schreef:
inderdaad de nr 2 {bleed screw}
ok heel erg bedankt voor jullie hulp ik ga het straks even proberen en schrijf vanavond nog wel even of het gelukt is

Geplaatst: zo okt 03, 2010 3:39 pm
door snifit
snifit schreef:
ok heel erg bedankt voor jullie hulp ik ga het straks even proberen en schrijf vanavond nog wel even of het gelukt is

alles ontlucht maar blijft borrelen zou het misschien kunnen zijn dat de dop van het expansievat stuk is door de overdruk?
of misschien iets anders.
Geplaatst: zo okt 03, 2010 5:10 pm
door tomcat.t16
snifit schreef:
alles ontlucht maar blijft borrelen zou het misschien kunnen zijn dat de dop van het expansievat stuk is door de overdruk?
of misschien iets anders.
Dit kan een kapotte koppakking zijn... je hoeft iet persé grijze rook uit de uitlaat te zien als je koppakking kapot is. Misschien komt er wel druk vanuit de cilinder in jouw koelsysteem?
Geplaatst: za okt 09, 2010 11:35 am
door WolverineS
Klopt inderdaad. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Achteraf bleek dat me koppaking gewoon kapot was.