Pagina 1 van 1

Rover 420 electrisch probleem

Geplaatst: za sep 25, 2010 7:48 pm
door reindje
Sinds 6 dagen ben ik trotse eigenaar van een 420 diesel uit 1998. Helaas deed hij alleen vanmiddag helemaal niets meer :-S

Ik had een aanhanger aan de Rover gehangen die blijkbaar kortsluiting veroorzaakte op de knipperlichten. Een zekering vervangen (een iets zwaardere teruggezet 20 ipv 10, stom, stom, stom waarschijnlijk) en toen weer verder gereden. Nadat ik de motor uit deed, starte hij niet meer.

2 mannen van de wegenwacht zijn de hele middag bezig geweest en zijn tot de conclusie gekomen dat het "iets electrisch" moet zijn. De stand van zaken op dit moment:

- Alles werkt electisch behalve:
- Startmotor
- Brandstofpomp
- dashboard controle lampjes (alleen het accu lampje brand als ik wil starten).
- knipperlicht naar links en naar rechts (alarmlichten doen het dus wel)

De wegenwacht was zo aardig een paar nieuwe stroom circuitjes aan te leggen zodat ik nog naar huis kan rijden, maar ik zit nu met de grote vraag: wat te doen...

- Is dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een kapotte/opgeblazen ECU?
- Kan ik deze zelf vervangen?
- kom in dan in de problemen met mijn afstandbediening (die het overigens dus nog wel gewoon doet, zowel alarm als open/dicht)

Ik hoop van harte op iemand met wat Rover ervaring...
Alvast mijn grote dank.

Geplaatst: za sep 25, 2010 11:10 pm
door JD
ga dr maar direct meer naar een rover / mg dealer en laat hem uitlezen.
gaan lopen gissen / gokken wat het is schiet je niks mee op.

Geplaatst: zo sep 26, 2010 7:14 am
door bam
Volgens mij is gewoon je contactslot rot, dit is namelijk de enige gemene deler van je klacht.

Geplaatst: zo sep 26, 2010 10:52 am
door reindje
hartelijk dank voor de snelle reacties!

de anwb heeft hem ook al proberen uit te lezen, maar de computer is helemaal dood....

ook het contactslot is helemaal nagelopen

als ik de rode stekker uit de ecu trek blijft de situatie helemaal hetzelfde. Mijn eigen analyse is daarom dat die ecu helemaal kapot /opgeblazen is.

Geplaatst: zo sep 26, 2010 2:31 pm
door arjen
Je ecu gaat niet stuk door een zwaardere zekering voor de richtingaanwijzers. Het lijkt mij eerder dat er onder de motorkap nog ergens een zekering stuk is. Dat de computer niet uit te lezen is zal waarschijnlijk ook komen doordat deze niet gevoed word. Is het massakabeltje van de min klem naar de carrosserie nog wel goed? Kan ook zijn dat die al in slechte staat was en door de hogere stroom (kortsluiting) stukgebrand is.

Geplaatst: zo sep 26, 2010 3:05 pm
door reindje
akkoord, bedoel je dan het draad in het rode vierkant op de foto? Deze lijkt namelijk helemaal in orde?

Afbeelding

Geplaatst: zo sep 26, 2010 3:48 pm
door arjen
Die bedoel ik ja. Ziet er inderdaad goed uit. je kan voor de zekerheid nog even met de multimeter spanning meten tussen de carrosserie en de min pool. Je moet dan ten alle tijde 0 volt meten. Als dat het geval is dan is die kabel goed. Zijn alle zekeringen wel heel in de motorruimte?

Geplaatst: ma sep 27, 2010 10:49 pm
door reindje
Ik ben dit weekend begonnen met alles na te meten en los te halen. Nadat de accu een poos eraf is geweets, veranderde er wel iets. Ik heb nu weer wat lampjes op het dashboard. Zo gaat nu het motorcheck lampje en voorgloei lampje branden. Deze blijven alleen branden, zelfs als ik de steutel eruit trek. Overduidelijk ergens kortsluiting dus?

Zou het eventueel de relay module kunnen zijn, die acter de ECM in de moterruimte zit? Je ziet een afbeelding van zo'n apparaat hier:

Afbeelding

Als ik deze module los trek krijgt de ECM in iedergeval geen stroom meer en gaan de lampjes van mijn dashboard dus alsnog uit. Of is het toch een opgeblazen ECM?

Iemand met ervaring?

Alvast grote dank!

Geplaatst: di sep 28, 2010 12:29 pm
door arjen
Je kan ook nog eens even achter de zekeringkast in de auto kijken. Misschien zijn er toch een paar draden goed weg gefikt of is je zekeringkast beschadigd.
En anders even naar een garage brengen..