Rover 420 electrisch probleem
Rover 420 electrisch probleem
Sinds 6 dagen ben ik trotse eigenaar van een 420 diesel uit 1998. Helaas deed hij alleen vanmiddag helemaal niets meer :-S
Ik had een aanhanger aan de Rover gehangen die blijkbaar kortsluiting veroorzaakte op de knipperlichten. Een zekering vervangen (een iets zwaardere teruggezet 20 ipv 10, stom, stom, stom waarschijnlijk) en toen weer verder gereden. Nadat ik de motor uit deed, starte hij niet meer.
2 mannen van de wegenwacht zijn de hele middag bezig geweest en zijn tot de conclusie gekomen dat het "iets electrisch" moet zijn. De stand van zaken op dit moment:
- Alles werkt electisch behalve:
- Startmotor
- Brandstofpomp
- dashboard controle lampjes (alleen het accu lampje brand als ik wil starten).
- knipperlicht naar links en naar rechts (alarmlichten doen het dus wel)
De wegenwacht was zo aardig een paar nieuwe stroom circuitjes aan te leggen zodat ik nog naar huis kan rijden, maar ik zit nu met de grote vraag: wat te doen...
- Is dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een kapotte/opgeblazen ECU?
- Kan ik deze zelf vervangen?
- kom in dan in de problemen met mijn afstandbediening (die het overigens dus nog wel gewoon doet, zowel alarm als open/dicht)
Ik hoop van harte op iemand met wat Rover ervaring...
Alvast mijn grote dank.
Ik had een aanhanger aan de Rover gehangen die blijkbaar kortsluiting veroorzaakte op de knipperlichten. Een zekering vervangen (een iets zwaardere teruggezet 20 ipv 10, stom, stom, stom waarschijnlijk) en toen weer verder gereden. Nadat ik de motor uit deed, starte hij niet meer.
2 mannen van de wegenwacht zijn de hele middag bezig geweest en zijn tot de conclusie gekomen dat het "iets electrisch" moet zijn. De stand van zaken op dit moment:
- Alles werkt electisch behalve:
- Startmotor
- Brandstofpomp
- dashboard controle lampjes (alleen het accu lampje brand als ik wil starten).
- knipperlicht naar links en naar rechts (alarmlichten doen het dus wel)
De wegenwacht was zo aardig een paar nieuwe stroom circuitjes aan te leggen zodat ik nog naar huis kan rijden, maar ik zit nu met de grote vraag: wat te doen...
- Is dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een kapotte/opgeblazen ECU?
- Kan ik deze zelf vervangen?
- kom in dan in de problemen met mijn afstandbediening (die het overigens dus nog wel gewoon doet, zowel alarm als open/dicht)
Ik hoop van harte op iemand met wat Rover ervaring...
Alvast mijn grote dank.
hartelijk dank voor de snelle reacties!
de anwb heeft hem ook al proberen uit te lezen, maar de computer is helemaal dood....
ook het contactslot is helemaal nagelopen
als ik de rode stekker uit de ecu trek blijft de situatie helemaal hetzelfde. Mijn eigen analyse is daarom dat die ecu helemaal kapot /opgeblazen is.
de anwb heeft hem ook al proberen uit te lezen, maar de computer is helemaal dood....
ook het contactslot is helemaal nagelopen
als ik de rode stekker uit de ecu trek blijft de situatie helemaal hetzelfde. Mijn eigen analyse is daarom dat die ecu helemaal kapot /opgeblazen is.
-
- MG-R Core
Je ecu gaat niet stuk door een zwaardere zekering voor de richtingaanwijzers. Het lijkt mij eerder dat er onder de motorkap nog ergens een zekering stuk is. Dat de computer niet uit te lezen is zal waarschijnlijk ook komen doordat deze niet gevoed word. Is het massakabeltje van de min klem naar de carrosserie nog wel goed? Kan ook zijn dat die al in slechte staat was en door de hogere stroom (kortsluiting) stukgebrand is.
Ik ben dit weekend begonnen met alles na te meten en los te halen. Nadat de accu een poos eraf is geweets, veranderde er wel iets. Ik heb nu weer wat lampjes op het dashboard. Zo gaat nu het motorcheck lampje en voorgloei lampje branden. Deze blijven alleen branden, zelfs als ik de steutel eruit trek. Overduidelijk ergens kortsluiting dus?
Zou het eventueel de relay module kunnen zijn, die acter de ECM in de moterruimte zit? Je ziet een afbeelding van zo'n apparaat hier:

Als ik deze module los trek krijgt de ECM in iedergeval geen stroom meer en gaan de lampjes van mijn dashboard dus alsnog uit. Of is het toch een opgeblazen ECM?
Iemand met ervaring?
Alvast grote dank!
Zou het eventueel de relay module kunnen zijn, die acter de ECM in de moterruimte zit? Je ziet een afbeelding van zo'n apparaat hier:
Als ik deze module los trek krijgt de ECM in iedergeval geen stroom meer en gaan de lampjes van mijn dashboard dus alsnog uit. Of is het toch een opgeblazen ECM?
Iemand met ervaring?
Alvast grote dank!