Pagina 1 van 2
Ronkend geluid achterzijde 75
Geplaatst: wo jul 28, 2010 10:13 pm
door roveriel
Sinds een jaar en ongever 15.000km maakt mijn 75 2.5V6 Automaat een steeds erger wordend ronkend geluid aan de achterzijde bij ongeveer 1700tpm (rond 80km/h). Bij lagere of hogere snelheid is het geluid weg. Is de oorzaak misschien een defect lager of heeft iemand een ander idee?
Groet,
Jan
Geplaatst: wo jul 28, 2010 10:20 pm
door JD
als je je auto op de krik zet en je wiel bovenaan en onderaan vastpakt en dan heen en weer beweegt voel je dan veel speling?
Geplaatst: wo jul 28, 2010 11:06 pm
door bam
Wat doet hij in een andere versnelling Jan?
ik denk aan de einddemper van de uitlaat.
Banden wisselen van voor naar achter is ook het proberen waard.
Geplaatst: wo jul 28, 2010 11:13 pm
door roveriel
Mijn 75 is een automaat. Ik heb de auto opgekrikt en de achterwiel speling gecontroleerd: ik kon geen merkbare speling voelen. Ook de achterdemper zit goed vast. Ik zal na terugkomst van vakantie de banden eens verwisselen (voor/achter), misschien dat dat helpt.
Groet, Jan
Geplaatst: do jul 29, 2010 12:21 pm
door Madrettor
Wellicht, dat er iets onder de auto resoneert. Misschien een idee om even te kijken of de uitlaat er nog goed onder hangt. Als die - door een verbogen ophangbeugel bijvoorbeeld - ergens (bijna) tegen de bodem aanhangt, kan dat resonantie opleveren. De mijne (ook een 2,5 V6 automaat) heeft ook ergens een hele lichte resonantie bij een vergelijkbaar toerental, maar dan aan de voorzijde. De dealer heeft er de afgelopen maanden al een paar keer naar gekeken, maar zegt niets te kunnen vinden. Zou eventueel een loszittend schotje in de voorste uitlaatdempen zelf kunnen zijn. En bij jouw eventueel zoiets in je achterdemper. Het is bij mij ontstaan , nadat de onderste helft van de ophangbeugel van de uitlaat aan de achterzijde het begeven had (en de uitlaat heel even "uit het lood" onder de auto gehangen heeft).
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Geplaatst: do jul 29, 2010 12:26 pm
door roveriel
Dank voor de tip(s). Ik zal de uitlaatophanging eens nader bekijken, maar als ik van vakantie terugben. Ik houd je op de hoogte.
Geplaatst: do jul 29, 2010 12:27 pm
door Rik
roveriel schreef:Mijn 75 is een automaat.
... en automaten hebben maar één versnelling(?)

Geplaatst: do jul 29, 2010 1:42 pm
door bam
Probeer eerst eens uit te vinden waar het vandaan komt.
Als je het geluid hoort zet hem in zijn N en luister, is het geluid er nog dan is het duidelijk een wiellager wat er aan zit te komen of banden die van links naar rechts moeten.
En dus niet de motor en /of de uitlaat.
Als je hem opkrikt en een slinger aan het wiel geeft moet je even luisteren naar het verschil van links en rechts.
Geplaatst: do jul 29, 2010 1:43 pm
door kerkhoff.gjwm
Mijn automaat heeft er 5 vooruit

Ook mijn Rover heeft 'last' van een lichte resonantie waarbij ik ook aan de uitlaat denk. Vind het echter niet zo'n punt.
Geplaatst: do jul 29, 2010 8:24 pm
door zs-freak
Zit er geen rotzooi in je einddemper?
Geplaatst: do jul 29, 2010 9:30 pm
door roveriel
Klopt, ook mijn automaat heeft 5 versnellingen

. Als ik 80km/h rijdt, en de bak in de N zet, is het ronken net zo goed hoorbaar, dus zou het niet aan de uitlaat kunnen liggen. Als ik de achterwielen ronddraai (als de auto is opgekrikt natuurlijk), hoor ik alleen een licht schurend geluid, van de remblokken/schijven, neem ik aan. Vóór mijn 75 had ik een 45V6 automaat. Die had ook een ronkend geluid maar dan bij vrijwel alle snelheden. Dat bleek veroorzaakt te worden door cuppen. Ik vraag me dus af of cuppen alleen bij een bepaalde snelheid hoorbaar is.
Geplaatst: ma aug 09, 2010 12:43 pm
door Eric27
Victor schreef:ja dat kan goed. De 75s hebben veel last van cuppen. Voel met je hand over de band in tegengestelde richting en je voelt t. T kan heel veel herrie geven, alsof je lagers stuk zijn of je op een slechte weg rijdt.
Kan ook aan de binnenkant van je band voorkomen.
Bij mij eet de 75 achter de banden ook net zo snel op als voor. Door dat cuppen...
Bij bandenkeuze kan je wel opletten: sommige type banden (profieltypen) hebben minder last van cuppen
Dan moet je de auto laten uitlijnen. En dan wel dat de achterste wielen zover mogelijk naar buiten worden gezet. Dit is dan buiten de marge welke door rover wordt opgegeven. Ik rij met michelin achter 100.000 km en voor 70.000 km.
Het cuppen is bij mij over en heb dit bij 3 rovers gedaan.
Eric.
Geplaatst: ma aug 16, 2010 2:50 pm
door roveriel
Dank voor jullie opmerkingen. Ik ben net terug van vakantie (uit Engeland). De Rover heeft heerlijk gereden, zowel op de Motorways als op de smalle, bochtige en heuvelige weggetjes. Het ronken is echter erger geworden (2400KM verder), met name bij 80KM/hr, maar ook bij lagere snelheden. Boven de 100 geen probleem trouwens. Ik heb 4 Dunlop banden SP Sport MAXX 225/45ZR17 erop liggen met 4-5mm profiel. Als ik met de hand over het profiel van de banden voel, voel ik inderdaad in tegengestelde richting, scherpe overgangen. Ik had op mijn 45 Michelin banden, en die hadden al snel last van cuppen (30.000). Ik weet dus niet goed of Michelins wel een oplossing voor mijn 75 geven. Hebben hier meer 75 rijders ervaring mee?
Groet,
Jan
Geplaatst: ma aug 16, 2010 3:52 pm
door arjan_m
Ik had vroeger Michelin Pilot Sports rondom, zeer stille band, en nooit een cup-probleem gehad.
Geplaatst: ma aug 16, 2010 4:05 pm
door bam
Jan, wissel rechts achter eens met links achter, doe ik nl. ook met mijn winterbanden een winter rechts dan een winter links, kan alleen trouwens als ze niet richting gebonden zijn.
kruislings overzetten kan ook als je de beste maar achter houd.
Geplaatst: do nov 04, 2010 10:52 pm
door roveriel
Heb heb vorige week mijn banden (Dunlop Sport Maxx) laten vervangen, het profiel was zeer beroerd. Heb nu Michelin Premacy HP er op. Het ronken wat de laatste tijd niet meer om aan te horen was, is nu helemaal weg. Wat rijdt de Rover weer héérlijk! Bedankt voor jullie tips en belangstelling.
Jan