Ronkend geluid achterzijde 75

75 en 75 Tourer
roveriel

Ronkend geluid achterzijde 75

Bericht door roveriel »

Sinds een jaar en ongever 15.000km maakt mijn 75 2.5V6 Automaat een steeds erger wordend ronkend geluid aan de achterzijde bij ongeveer 1700tpm (rond 80km/h). Bij lagere of hogere snelheid is het geluid weg. Is de oorzaak misschien een defect lager of heeft iemand een ander idee?

Groet,

Jan
Laatst gewijzigd door roveriel op do jul 29, 2010 9:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

als je je auto op de krik zet en je wiel bovenaan en onderaan vastpakt en dan heen en weer beweegt voel je dan veel speling?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Wat doet hij in een andere versnelling Jan?

ik denk aan de einddemper van de uitlaat.

Banden wisselen van voor naar achter is ook het proberen waard.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
roveriel

Bericht door roveriel »

Mijn 75 is een automaat. Ik heb de auto opgekrikt en de achterwiel speling gecontroleerd: ik kon geen merkbare speling voelen. Ook de achterdemper zit goed vast. Ik zal na terugkomst van vakantie de banden eens verwisselen (voor/achter), misschien dat dat helpt.

Groet, Jan
Laatst gewijzigd door roveriel op do jul 29, 2010 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Madrettor
MG-R Fanatic
Berichten: 115
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 5:19 pm
Woonplaats:
Locatie: Rotterdam

Bericht door Madrettor »

Wellicht, dat er iets onder de auto resoneert. Misschien een idee om even te kijken of de uitlaat er nog goed onder hangt. Als die - door een verbogen ophangbeugel bijvoorbeeld - ergens (bijna) tegen de bodem aanhangt, kan dat resonantie opleveren. De mijne (ook een 2,5 V6 automaat) heeft ook ergens een hele lichte resonantie bij een vergelijkbaar toerental, maar dan aan de voorzijde. De dealer heeft er de afgelopen maanden al een paar keer naar gekeken, maar zegt niets te kunnen vinden. Zou eventueel een loszittend schotje in de voorste uitlaatdempen zelf kunnen zijn. En bij jouw eventueel zoiets in je achterdemper. Het is bij mij ontstaan , nadat de onderste helft van de ophangbeugel van de uitlaat aan de achterzijde het begeven had (en de uitlaat heel even "uit het lood" onder de auto gehangen heeft).

Ben benieuwd naar je bevindingen.
roveriel

Bericht door roveriel »

Dank voor de tip(s). Ik zal de uitlaatophanging eens nader bekijken, maar als ik van vakantie terugben. Ik houd je op de hoogte.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

roveriel schreef:Mijn 75 is een automaat.
... en automaten hebben maar één versnelling(?) :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Probeer eerst eens uit te vinden waar het vandaan komt.
Als je het geluid hoort zet hem in zijn N en luister, is het geluid er nog dan is het duidelijk een wiellager wat er aan zit te komen of banden die van links naar rechts moeten.
En dus niet de motor en /of de uitlaat.

Als je hem opkrikt en een slinger aan het wiel geeft moet je even luisteren naar het verschil van links en rechts.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Mijn automaat heeft er 5 vooruit :mrgreen: Ook mijn Rover heeft 'last' van een lichte resonantie waarbij ik ook aan de uitlaat denk. Vind het echter niet zo'n punt.
zs-freak

Bericht door zs-freak »

Zit er geen rotzooi in je einddemper?
roveriel

Bericht door roveriel »

Klopt, ook mijn automaat heeft 5 versnellingen :oops: . Als ik 80km/h rijdt, en de bak in de N zet, is het ronken net zo goed hoorbaar, dus zou het niet aan de uitlaat kunnen liggen. Als ik de achterwielen ronddraai (als de auto is opgekrikt natuurlijk), hoor ik alleen een licht schurend geluid, van de remblokken/schijven, neem ik aan. Vóór mijn 75 had ik een 45V6 automaat. Die had ook een ronkend geluid maar dan bij vrijwel alle snelheden. Dat bleek veroorzaakt te worden door cuppen. Ik vraag me dus af of cuppen alleen bij een bepaalde snelheid hoorbaar is.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Victor schreef:ja dat kan goed. De 75s hebben veel last van cuppen. Voel met je hand over de band in tegengestelde richting en je voelt t. T kan heel veel herrie geven, alsof je lagers stuk zijn of je op een slechte weg rijdt.

Kan ook aan de binnenkant van je band voorkomen.

Bij mij eet de 75 achter de banden ook net zo snel op als voor. Door dat cuppen...

Bij bandenkeuze kan je wel opletten: sommige type banden (profieltypen) hebben minder last van cuppen
Dan moet je de auto laten uitlijnen. En dan wel dat de achterste wielen zover mogelijk naar buiten worden gezet. Dit is dan buiten de marge welke door rover wordt opgegeven. Ik rij met michelin achter 100.000 km en voor 70.000 km.
Het cuppen is bij mij over en heb dit bij 3 rovers gedaan.

Eric.
roveriel

Bericht door roveriel »

Dank voor jullie opmerkingen. Ik ben net terug van vakantie (uit Engeland). De Rover heeft heerlijk gereden, zowel op de Motorways als op de smalle, bochtige en heuvelige weggetjes. Het ronken is echter erger geworden (2400KM verder), met name bij 80KM/hr, maar ook bij lagere snelheden. Boven de 100 geen probleem trouwens. Ik heb 4 Dunlop banden SP Sport MAXX 225/45ZR17 erop liggen met 4-5mm profiel. Als ik met de hand over het profiel van de banden voel, voel ik inderdaad in tegengestelde richting, scherpe overgangen. Ik had op mijn 45 Michelin banden, en die hadden al snel last van cuppen (30.000). Ik weet dus niet goed of Michelins wel een oplossing voor mijn 75 geven. Hebben hier meer 75 rijders ervaring mee?

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Ik had vroeger Michelin Pilot Sports rondom, zeer stille band, en nooit een cup-probleem gehad.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Jan, wissel rechts achter eens met links achter, doe ik nl. ook met mijn winterbanden een winter rechts dan een winter links, kan alleen trouwens als ze niet richting gebonden zijn.
kruislings overzetten kan ook als je de beste maar achter houd.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
roveriel

Bericht door roveriel »

Heb heb vorige week mijn banden (Dunlop Sport Maxx) laten vervangen, het profiel was zeer beroerd. Heb nu Michelin Premacy HP er op. Het ronken wat de laatste tijd niet meer om aan te horen was, is nu helemaal weg. Wat rijdt de Rover weer héérlijk! Bedankt voor jullie tips en belangstelling.
Jan
Plaats reactie