Aanjager werkt niet goed

Technische informatie over MG's en Rovers.
rover-ppd
MG-R Addict

Aanjager werkt niet goed

Bericht door rover-ppd »

Hallo, mijn aanjager stopt er af en toe mee, maar het heeft niks met de weerstand te maken, want die is nog goed ;) Als als de aanjager eenmaal draait doet ie het op alle standen.

Het probleem speelt al een tijdje. Eerst deed de aanjager het af en toe niet meer, maar nu is het zo dat ie het vaker niet doet dan wel.

Het gebeurd dat de aanjager gewoon op volle toeren draait en dan ineens in kracht afneemt en helemaal stopt, hierbij hoor ik af en toe ook een lichte ratel bij de aanjager (achter het dashboardkastje) vandaan komen.

Het is ook weleens dat als ik hem aanzet dat hij heel langszaam (soms met een lichte ratel) op gang komt.

Ik heb het idee dat als ik smorgens de auto instap en de aanjager zelf is nog koud dat hij het dan beter doet dan wanneer die al een tijdje draait....

Komt dit iemand bekend voor?

M'n pollenfilter zit niet vol, maar kan er iets in die bak bij de aanjager zitten wat de boel blokkeerd?
Afbeelding
Johan
MG-R Addict

Bericht door Johan »

Heb je de aanjager al eens uit z'n huis gehaald?
Johan
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

Johan schreef:Heb je de aanjager al eens uit z'n huis gehaald?
Nee, is dat makkelijk?
Afbeelding
Johan
MG-R Addict

Bericht door Johan »

Als je onder je dash kijkt bij de passagier, dus achter het handschoenenkastje, zie je rechts de blower motor (zwarte plastic kap, rond). Hier zit ook een stekker aan. Deze kun je gewoon loshalen, de motor zelf zit met 3 boutjes in het aanjaaghuis. Losdraaien en dan kan je de blower met motor uit z'n huis halen.
Er zit ook een (flexibel) koelslangetje aan als ik me niet vergis, ik meende dat je deze gewoon kan loshalen. De ZS heeft dit niet dus dit weet ik niet zeker...
Johan
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

Ik zal is kijken of ik er wat aan kan zien. Alvast bedankt!
Afbeelding
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

Ik heb net gekeken, maar is dit de motor?

Afbeelding

Als dat het is dan weet ik niet hoe ik hem los moet krijgen.... Je kan op de foto 2 goedkleurige moertjes zien. De 3e zit helemaal aan de achterkant, maar kom daar met een ratel of sleutel niet bij....

Ik weet niet of ik het juist heb dat het de motor is. Zo niet waar zit het dan wel? Hier een vooraanzicht van het huis.....

Afbeelding

Alvast bedankt!

Groeten,

Robert
Afbeelding
Johan
MG-R Addict

Bericht door Johan »

Ja je zit goed, de drie goudkleurige boutjes houden het motortje met de fan op z'n plaats. Je hebt niet toevallig een verlengde dopsleutel? Dan moet het volgens mij lukken.

Edit:
Je schijnt bij 200jes ook het hele aanjaaghuis te kunnen verwijderen uit je dashboard; maar het precieze hoe en wat hierachter weet ik zo niet omdat de 400/45/ZS ietsje anders is... Wellicht zijn er andere forummers die hier kunnen inspringen?
Johan
Chrisjuh
MG-R Addict

Bericht door Chrisjuh »

Bij mij kunnen die goudkleurig boutjes ook met een kruiskop schroevendraaier (rover 45).. Dat lukte precies.. misschien anders met zon vuistschroevendraaiertje, of anders in een ongemakkelijke houding met een steeksleuteltje :lol:
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

@ Johan, met een verlengde dopsleutel kom ik er ook niet bij, omdat ik dan tegen de 'achterwand' aan zit, maar ga wel eens kijken op ik idd het hele huis kan verwijderen.

@Chrisjuh, bij mij kunnen ze niet met een kruiskop los.
Afbeelding
Chrisjuh
MG-R Addict

Bericht door Chrisjuh »

Oke, dat is jammer... Ik kan wel even voor je kijken of er in het werkplaatshandboek staat hoe je het hele huis moet verwijderen.. Als het erin staat zet ik dat hier wel neer ;)

Hier staat het:
http://i41.tinypic.com/1zztcmh.jpg
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

Chrisjuh schreef:Oke, dat is jammer... Ik kan wel even voor je kijken of er in het werkplaatshandboek staat hoe je het hele huis moet verwijderen.. Als het erin staat zet ik dat hier wel neer ;)

Hier staat het:
http://i41.tinypic.com/1zztcmh.jpg
:shock: M'n dashboard er helemaal uit! OMG daar zit ik tegenop. Weet iemand of dit echt nodig is om alleen de motor eruit te halen?
Afbeelding
Chrisjuh
MG-R Addict

Bericht door Chrisjuh »

Ik zou kijken of het niet genoeg is om je handschoenenkastje, en de balk die er overdwars loopt weg te halen.. volgens mij is op de tekening ook niet alles weg.. misschien heeft anders de buurman ofzo een dopsleutel waarmee je erbij komt?..
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

Nou heb de motor los gekregen, maar dan kan ik het nog niet ver genoeg laten zakken om hem uit het huis te krijgen :?

Toen kreeg ik het idee om de onderkant van het huis los te maken, maar zit aan de achterkant ook nog vast :?
Afbeelding
Chrisjuh
MG-R Addict

Bericht door Chrisjuh »

Is de motor niet helemaal vrij dan aan de onderkant?.. of zit je tegen je bekleding aan? (ik heb zelf een 45, dus weet niet precies hoe het zit).. je kan hem met laten zakken wel ietsje kantelen (maar dat heb je vast al geprobeerd...)

Misschien iemand die een 200 heeft die wat tips heeft?..
rover-ppd
MG-R Addict

Bericht door rover-ppd »

M'n bekleding/corrosserie zit inderdaad in de weg. Ik heb het wel in het donker met een zaklamp gedaan.

Ik het 'rad' er tot de helft uit laten zakken en dan kan het niet verder. Ik heb het ook geprobeerd te kantelen enzo....
Afbeelding
Chrisjuh
MG-R Addict

Bericht door Chrisjuh »

Bij mij zit in het midden onderop een klepje waardoor je de motor kan zien zitten, daar vlak naast zit nog een kleine schroef. dan kan je de onderste (bescherm / afsluit) kap van de motor loshalen.. dat is dus gewoon de onderste plastik schijf / afdekplaat, misschien dat je dan precies de draai kunt maken? (hij ziet er wel iets anders uit bij mij, maar ik denk wel dat het los zou moeten kunnen..)
Plaats reactie