Bijgeluiden.

Technische informatie over MG's en Rovers.
rover-ppd
MG-R Addict

Bijgeluiden.

Bericht door rover-ppd »

Hallo allemaal,

Sinds kort begint mijn auto bijgeluiden te maken :? , ik zal proberen uit te leggen hoe het klinkt en wanneer ik het hoor:

Het is een beetje een ratelend geluid wat op de snelheid van het toerental mee doet. Mijn collega vond het op een spinnende kat lijken of een cavia die wil paren :lol:

Ik hoor het alleen als ik in een versnelling rijd. Als ik 80 rijd en ik duw m'n koppeling in of ik zet hem in ze vrij en geef gas tot 4000 toeren hoor ik niks bijzonders, maar zodra ik hem weer in de vernelling zet hoor ik het weer en hoor het helemaal goed als ik hem op de motor laat afremmen.

Ik vermoed zelf dat het in de versnellings bak of bij de aandrijving zit.
Kan het zijn dat je vrsnellingsbak lek is en dat het droog draait?

Komt iemand van jullie dit bekend voor?
Afbeelding
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

komt me niet heel erg bekend voor

Ma in je versnellingbak hoort wel olie te zitten.
En het zou kunnen dat die er op 1 of andere manier is uitgelopen.
Zal er als ik jou was eerst ma ff na laten kijken voordat je je bak kapot draait :?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

Komt mij wel bekend voor, mijn versnellingsbak maakt al jaren de meest vreemde geluiden :|
De olie is niet te oud en op niveau en hij schakelt gewoon goed dus maak ik me er niet druk over :mrgreen:

@rover-ppd: hoeveel km's heeft je Rover gelopen??
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Linxxy

Bericht door Linxxy »

Ik heb dat geluid ook en heb het ook als ik het gas los laat en in de versnelling uit laat rollen zeg maar..

kan dit met de bougies te maken hebben? ik denk dat deze 27.000 km terug voor het laatst zijn vervangen.. daarna is er geen onderhouds history bekend..

het geluid is erger geworden toen ik voor het laatst in een lange file heb gereden.. dus veel op de koppeling heb gereden..

hebben jullie al iets hierop gevonden?
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

Ik heb me er bij neergelegd, zal ws gewoon slijtage in de bak zijn. (denk ik dan, zo technisch ben ik nu ook weer niet :mrgreen: )

Met je bougies heeft het iig niets te maken ;)

littldevil

Bericht door littldevil »

mss de koppelingsplaat ofzo laten controleren of die ni versleten is....
als die versleten is kan die doorslippen wat lawaai kan maken maar dat zou je normaal ook moeten voelen aan de auto dat de prestaties niet meer zo goed zijn

maar aangezien dat je dit lawaai enkel hoord als de plaat belast is zou ik meer in die richting gaan zoeken...
Linxxy

Bericht door Linxxy »

bedankt voor je reactie! ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal omdat ik de auto nog maar twee weken in bezit heb..

ik heb het trouwens ook in z'n achteruit dan hoor je het volgens mij nog het beste...

maar als het de koppeling is, is dat dan ook niet aan de buitenkant herkenbaar? zoals zweetplekken of andere kenmerken?
littldevil

Bericht door littldevil »

bij koppakking moet je olie bijvuldop open draaien en kijken of je er soms geen mayo achtig iets ziet zitten en als je dat ziet is koppakking kapot als ik goed opgelet heb in de les natuurlijk 8)
Linxxy

Bericht door Linxxy »

dat heb ik bij aanschaf al bekeken en daarna ook een paar keer en dat is niet het geval.. peter van dit forum heeft ook van de week gekeken en hij zei ook dat het blok er netjes uit ziet.. dus dan zal dat denk ik wel goed zitten..

volgende week even kijken hoe de auto reageert op nieuwe bougies..
hoeveel zitten er eigenlijk in een 214 ?
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

1 per cilinder, 4 totaal dus.

Linxxy

Bericht door Linxxy »

ok thnx! net nog even geluisterd om het geluid te kunnen omschrijven.. en het lijkt alsof er een helicopter opstijgt.. :P
en heb het trouwens ook tijdens het gas geven alleen dan is het geluid iets minder heftig...
Linxxy

Bericht door Linxxy »

Nog even op de bougies terug komen, kan je zien of de bougies versleten of aan vervanging toe zijn? dan kan ik deze er morgen al uithalen om te controleren..
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

Wat het geluid precies is is moeilijk te herkennen nav je omschrijving, zoiets kun je makkelijker herkennen als je het ook daadwerkelijk kunt horen, mss een keer een monteur naar laten luisteren.

Dit heb ik kunnen vinden mbv de bougies;
Voor een goede ontsteking is het van belang dat de afstand tussen elektrodes juist is (volgens de door de fabrikant opgegeven waarden). De bougie mag niet vervuild zijn door koolstofafzetting, want dat vormt een geleidende laag over de isolator. De bougie moet zijn warmte kwijt kunnen omdat anders de elektroden vervormen of zelfs kunnen gaan gloeien en daarmee de ontsteking ontregelen.
Afbeelding

JD
MG-R Core

Bericht door JD »

als het 27.000 km geleden is kun je ze beter gelijk vervangen.
Zal zo rond de €15,- kosten ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Linxxy

Bericht door Linxxy »

dat is wat in het onderhoudsboekje staat maar weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar dit zelf in tussentijd heeft vervangen, net zoals ik dan komende week zal doen... zelfs een leek in auto's als ik kan nog die bougietjes vervangen ;) (en ja de kabels geef ik eerst een nummer :lol: )
zal ook meteen kijken hoe de staat van de luchtfilter is dan weet ik ook wel genoeg denk ik :P kan ik die er meteen bij bestellen.. dan heb ik zelf weer een klein beurtje gedaan bespaard weer in de kosten 8)
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

pak dan gelijk ff je olie + filter mee als je toch bezig bent ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Plaats reactie