Glas R200 verwijderen/plaatsen
Glas R200 verwijderen/plaatsen
Is het glas (voorruit, achterruit en zijruiten) van de R200 moeilijk te verwijderen en te plaatsen? Aangezien Boekie nog wat dingen kwijt wil en ik de hele wagen wel (licht) geblindeerd wil hebben leek me dat nog wel wat...
Iemand die hier ervaring mee heeft? Zijruiten moeten nog wel lukken, maar voor en achter heb ik geen idee van...
Iemand die hier ervaring mee heeft? Zijruiten moeten nog wel lukken, maar voor en achter heb ik geen idee van...
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Heb je zin om te ruilen? In de BRM zit geblindeerd glas, en mijn vader wil het eruit hebben.
1 achterraam is niet geblindeerd, deze is een keer ingegooit denk ik en vervangen door een normaal exemplaar.
1 achterraam is niet geblindeerd, deze is een keer ingegooit denk ik en vervangen door een normaal exemplaar.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
@Rvelleko: Had ik ook al bekeken, kon er nog niet helemaal uit wijs worden (voorruit). Achterruit had ik nog niet naar gekeken. Zijkanten moet idd nog wel lukken.
@118GTR: Klinkt interessant! Heb je er foto's van? Eventueel op de mail (jeroenhuls84@gmail.com). Is ie helemaal rondom geblindeerd en legaal? (niet te donker vooraan en voorste zijruiten?
@118GTR: Klinkt interessant! Heb je er foto's van? Eventueel op de mail (jeroenhuls84@gmail.com). Is ie helemaal rondom geblindeerd en legaal? (niet te donker vooraan en voorste zijruiten?
klopt allebei
Je mag je voorruiten wel blinderen maar idd tot een bepaald percentage.
Achter mag het zo donker als je wilt mits je een rechter buitenspiegel hebt.
Als ze erop controleren ( politie ) doen ze dit met de zogenaamde "tintman".
Het lullige is dat er op je ruiten standaard ( fabrieks af) ook al een coating zit. Deze is meestal zo rond de 20%.
Kortom, je mag je voorruiten blinderen maar alleen zo licht dat je dr bijna niets van ziet.

Je mag je voorruiten wel blinderen maar idd tot een bepaald percentage.
Achter mag het zo donker als je wilt mits je een rechter buitenspiegel hebt.
Als ze erop controleren ( politie ) doen ze dit met de zogenaamde "tintman".
Het lullige is dat er op je ruiten standaard ( fabrieks af) ook al een coating zit. Deze is meestal zo rond de 20%.
Kortom, je mag je voorruiten blinderen maar alleen zo licht dat je dr bijna niets van ziet.
Inderdaad de voorruiten mogen 30% geblindeerd zijn en de politie geeft pas een bekeuring als je over de 50% komt! Heb al ongeveer 2 jaar 65% rondom mijn hele auto (rover214si mkIII) behalve de voorruit dan, en gelukkig nog nooit een bekeuring gekregen!JD schreef:klopt allebei![]()
Je mag je voorruiten wel blinderen maar idd tot een bepaald percentage.
Achter mag het zo donker als je wilt mits je een rechter buitenspiegel hebt.
Als ze erop controleren ( politie ) doen ze dit met de zogenaamde "tintman".
Het lullige is dat er op je ruiten standaard ( fabrieks af) ook al een coating zit. Deze is meestal zo rond de 20%.
Kortom, je mag je voorruiten blinderen maar alleen zo licht dat je dr bijna niets van ziet.
Wat betreft het blinderen daar hoef je alleen maar de ramen die op een neer gaan eruit te halen voor folie.
De achterruit hoeven er niet uit want deze zit geplakt namelijk, tevens voor de zij achterruiten.
Gewoon het folie ongeveer een halve cm over de zwarte keramische rand plakken!
heb het opgezochttutuur schreef:fout, in de wetgeving staat dat er niks op de ruit aangebracht mag zijn....
ook een niet af fabriekse coating is verboden...
zoek maar op

heb zelf ook meerdere jaren rondgereden met folie (65%)
Dit is volgens mij zoals het nu zit . Dacht sinds eind vorig jaar
Door de jaren heen is gebleken dat de regelgeving op het gebied van raamfolie allerminst duidelijk is. Personen die bekeurd zijn voor het feit dat er folie op de voorruit en/of zijruiten is aangebracht hebben reeds terecht bezwaar kunnen aantekenen, omdat artikelnummer 5.2.41 lid 1a en 1b voor meerdere uitleg vatbaar is.
NIEUWE REGEL: 'Tintman' meet autoruiten met coating
Tegenwoordig heeft de politie een 'Tintman'; een apparaatje dat de lichtdoorlaatbaarheid van autoruiten kan meten.
Het is bedoeld om na te gaan of autobezitters die folie (coating) op het raam hebben geplakt, in overtreding zijn. Nu wordt er vaak driftig gediscussierd als agenten een auto met zwart gemaakte ramen aan de kant zetten; de Tintman moet daar een einde aan maken.
Politienorm
De lichtdoorlaatbaarheid moet op de voorruit en voorste portierruiten altijd minimaal 50% zijn. Info bij: glasfolies.nl
Tintman raamfolie meter
Hierbij kan worden opgemerkt dat uit ervaring van KLPD opsporingsambtenaren is gebleken dat als door autoruiten niet naar binnen kan worden gekeken de gemeten lichtdoorlaatbaarheid beduidend minder bedraagt dan 50%.
Werkwijze
Weinig politievoertuigen zijn uitgerust met een “Tintman”. In het geval binnen je
regio op een politiebureau wel een geschikt meetmiddel aanwezig is, kan het voertuig bij het vermoeden dat één of meer ruiten niet aan de gestelde eisen voldoen, op grond van artikel 160 lid 4 WVW 1994 voor een nader onderzoek naar dat politiebureau worden overgebracht.
Als vervolgens bij meting blijkt dat de lichtdoorlaatbaarheid minder dan 50% bedraagt, kan een ‘aankondiging van beschikking worden uitgereikt. Hiervoor moet feitcode N420 B worden gebruikt. Tevens kan het kentekenbewijs
deel 1 (A) worden ingevorderd, waarna betrokkene in de gelegenheid wordt gesteld om binnen 4 weken aan te tonen dat zijn voertuig weer aan de gestelde eisen voldoet.
- Johnny_D
- MG-R Freak
- Berichten: 5202
- Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
- Woonplaats: Alblasserdam
klijne tip: mocht je ooit aan de kant gezet worde vanwege geblindeerde ramen, en ze wille de tintman gebruiken.
vraag altijd even naar het eikings bewijs. ze kunne het apparaat namelijk nergens aan eiken.
En aangezien al het meet aparratuur geeikt moed worden. dus is de meeting ongeldig. mocht je het aan wille vechten zal je het altijd winne.
vraag altijd even naar het eikings bewijs. ze kunne het apparaat namelijk nergens aan eiken.
En aangezien al het meet aparratuur geeikt moed worden. dus is de meeting ongeldig. mocht je het aan wille vechten zal je het altijd winne.
Autoruiten blinderen
In Nederland is het niet toegestaan om de voorste autoruiten te voorzien van folies of coatings die de lichtdoorlaatbaarheid beperken. De Europese richtlijn 92/22/EEG is helder over de norm waaraan autoruiten moeten voldoen. De lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit moet minimaal 75% zijn en de lichtdoorlaatbaarheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn. De achterruit mag wel zijn voorzien van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel. Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlaatbaarheid. Verkeersveiligheid
Iedereen kent ze wel: auto’s die aan alle kanten zijn geblindeerd zodat je de bestuurder niet of nauwelijks kunt zien. Het ziet er misschien stoer uit, maar vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid is het niet slim én niet toegestaan. Want oogcontact met andere weggebruikers levert in veel verkeerssituaties extra veiligheid op: ziet de chauffeur mij, wat wil hij nu? Zeker bij regenachtig of donker weer, of juist bij zonnig weer wanneer een zonnebril wordt gedragen, kunnen donkere ruiten tot gevaarlijke situaties leiden. Gelukkig zijn de meeste autobezitters zo verstandig om geen coatings, folies of iets dergelijks op hun autoruiten te plakken.
Controles
De politie controleert steeds vaker auto’s met donker getinte ruiten. Daarvoor hebben zij de beschikking over een apparaat dat de lichtdoorlaatbaarheid van autoruiten meet: de tintman. Is de lichtdoorlaatbaarheid minder dan 50%, dan krijgt de overtreder een procesverbaal en kan het kentekenbewijs deel 1 (A) worden ingevorderd. In dat geval heeft de eigenaar vier weken de tijd om ervoor te zorgen dat het voertuig weer aan de gestelde eisen voldoet.
wel lkkr krom, je word pas bekeurd als het minder dan 50% doorlaat, maar mag niet minder dan 70% zijn
lang leve de kromme wet van nl
mja zoals hier staat mag je dus niks wat niet in de fabriek geleverd is veranderen aan de doorlaatbaarheid
In Nederland is het niet toegestaan om de voorste autoruiten te voorzien van folies of coatings die de lichtdoorlaatbaarheid beperken. De Europese richtlijn 92/22/EEG is helder over de norm waaraan autoruiten moeten voldoen. De lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit moet minimaal 75% zijn en de lichtdoorlaatbaarheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn. De achterruit mag wel zijn voorzien van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel. Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlaatbaarheid. Verkeersveiligheid
Iedereen kent ze wel: auto’s die aan alle kanten zijn geblindeerd zodat je de bestuurder niet of nauwelijks kunt zien. Het ziet er misschien stoer uit, maar vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid is het niet slim én niet toegestaan. Want oogcontact met andere weggebruikers levert in veel verkeerssituaties extra veiligheid op: ziet de chauffeur mij, wat wil hij nu? Zeker bij regenachtig of donker weer, of juist bij zonnig weer wanneer een zonnebril wordt gedragen, kunnen donkere ruiten tot gevaarlijke situaties leiden. Gelukkig zijn de meeste autobezitters zo verstandig om geen coatings, folies of iets dergelijks op hun autoruiten te plakken.
Controles
De politie controleert steeds vaker auto’s met donker getinte ruiten. Daarvoor hebben zij de beschikking over een apparaat dat de lichtdoorlaatbaarheid van autoruiten meet: de tintman. Is de lichtdoorlaatbaarheid minder dan 50%, dan krijgt de overtreder een procesverbaal en kan het kentekenbewijs deel 1 (A) worden ingevorderd. In dat geval heeft de eigenaar vier weken de tijd om ervoor te zorgen dat het voertuig weer aan de gestelde eisen voldoet.
wel lkkr krom, je word pas bekeurd als het minder dan 50% doorlaat, maar mag niet minder dan 70% zijn

lang leve de kromme wet van nl

mja zoals hier staat mag je dus niks wat niet in de fabriek geleverd is veranderen aan de doorlaatbaarheid

-
- The Big Boss
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
als je niet te donker gaat, loop je ook minder risico om aangehouden te worden
de 418 rijdt al jaren rond met, op de voorruit na, alles getint en nog nooit een probleem mee gehad

de 418 rijdt al jaren rond met, op de voorruit na, alles getint en nog nooit een probleem mee gehad

'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Kinderen, geen ruzie maken hier he
Die regels was ik van op de hoogte, de ene zegt idd mag niks, de ander zegt mag niet meer dan zoveel procent. Laatste ga ik dan maar vanuit
Wil idd voor en voorste zij niet meer dan 20% blinderen, wil zelf ook nog GOED naar buiten kunnen kijken. Achter en achterste zij wil ik richting de 50% ofzo, weet nog niet precies, maar iig donkerder.
Dat de ramen er niet uit hoeven dat weet ik, maar ik heb nu mijn achterruit ook geblindeerd, lekker op de kop gewerkt... Is wel redelijk gelukt, maar wil hem toch liever iets donkerder hebben. Maar ja, dat doe ik nu niet omdat ik weet wat voor k*t werk het was... Vandaar dat mijn vraag was:
Is het moeilijk om de voorruit en achterruit er uit te halen en weer terug te plaatsen? Iemand die het weet?

Die regels was ik van op de hoogte, de ene zegt idd mag niks, de ander zegt mag niet meer dan zoveel procent. Laatste ga ik dan maar vanuit

Wil idd voor en voorste zij niet meer dan 20% blinderen, wil zelf ook nog GOED naar buiten kunnen kijken. Achter en achterste zij wil ik richting de 50% ofzo, weet nog niet precies, maar iig donkerder.
Dat de ramen er niet uit hoeven dat weet ik, maar ik heb nu mijn achterruit ook geblindeerd, lekker op de kop gewerkt... Is wel redelijk gelukt, maar wil hem toch liever iets donkerder hebben. Maar ja, dat doe ik nu niet omdat ik weet wat voor k*t werk het was... Vandaar dat mijn vraag was:
Is het moeilijk om de voorruit en achterruit er uit te halen en weer terug te plaatsen? Iemand die het weet?

-
- The Big Boss
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
let op: voorruit mag absoluut niet getint worden!!!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland