Pagina 1 van 2
Lambda Sonde 216si
Geplaatst: za jan 10, 2009 5:05 pm
door Karakan
Ik wil mijn lambdasonde vervangen, maar ik krijg dat ding er maar niet uit!
Heeft iemand hier tips voor hoe ik het eruit kan halen?
Geplaatst: za jan 10, 2009 5:23 pm
door tomcat.t16
Je bedoeld uit de uitlaat?
Geplaatst: za jan 10, 2009 9:15 pm
door Karakan
klopt, hoe kom ik er het makkelijkst bij ?
Geplaatst: za jan 10, 2009 9:25 pm
door tomcat.t16
Uitlaat eraf halen. Voorpijp denk ik. Vantevoren al die bouten en moeren even insprayen met WD40. Stekkertje loskoppelen. Met een momentsleutel of een hele goede ratel die moeren losdraaien meestal met lomp geweld. Als je die pijp eraf hebt dan kun je met veel pijn en moeite (iets voorzichtiger) die lambda eruit draaien.
Daarna bouten schoonborstelen met staalborstel en insmeren met kopervet want dan gaan ze de volgende keer iets makkelijker los.
Ik zou er ook nieuwe pakkingen tussen doen.
Geplaatst: za jan 10, 2009 9:29 pm
door Karakan
dat kost me veel meer moeite geloof ik....
ik zie een gat via de onderkant, kan ik erbij als ik de auto opkrik en van onderen probeer los te schroeven?
want die moeren van de uitlaat zijn zo oud en roestig, dat is onbegonnen werk...
Geplaatst: za jan 10, 2009 9:48 pm
door tomcat.t16
Als je in de buurt woonde kon ik je helpen. Ik heb namelijk een smeerput in de garage. Maar goed, niets is wat het lijkt. Moeren zijn waarschijnlijk rossig. Dat is wat anders dan roest, dat is gewoon verkleurd door de hitte. Bij mijn 214 kon ik hem zo losmaken (lees: met veel geweld) en die is nog wat ouder dan de jouwe.
Ik zou toch die uitlaat eraf halen. Ik weet niet of het anders ook lukt. Je kunt het altijd proberen.
Geplaatst: za jan 10, 2009 9:51 pm
door Karakan
ik ga er morgenmiddag met geweld tegenaan van onderen :P
jah dat ding verbruikt nou teveel 1 op 5 ongeveer. draait onregelmatig en schokkiger, en stationair draait ie met warme motor 1000 toeren.
heb hem pas zo;n 5/6 weken geleden aangeschaft, maar er zijn wel meerdere dingen mee mis. maar jah ik begin met 1 de rest volgt wel

Geplaatst: za jan 10, 2009 11:27 pm
door tomcat.t16
Dat is zuur. Ik had precies hetzelfde met mijn coupé. Dat er iets mis mee was. Ik had hem 2 dagen en toen brak de koppelingskabel al. Maar je moet het wel met beleid doen hé. Lomp geweld met beleid. Klinkt stom maar het kan toch

. Je moet gewoon veel kracht zetten, niet er tegenaan gaan stompen enzo :P succes in ieder geval.
Geplaatst: di jan 13, 2009 8:39 pm
door tomcat.t16
Was het nog gelukt of lig je nog onder de auto

Geplaatst: di jan 13, 2009 10:08 pm
door Karakan
nou, ik lig er nog onder...
ik heb namelijk niet de spruitstuk losgehaald, omdat je dan grote problemen krijgt met de pakkingen etc, is me verteld.
ik heb vandaag een betere sleutel gehaald endaarmee ga ik morgen is weer proberen. mocht het weer niet lukken dan gaat ie naar de garage!
grof geweld moet je zeker gebruiken.....
Geplaatst: di jan 13, 2009 10:20 pm
door 118GTR
Ik zou het spuitstuk eraf halen, inc voorpijp.
Pakkingen is geen issue, zelfs al zouden ze gaan lekken, so what, haal een nieuw pakking. En 99% zeker heb je geen nieuwe uitlaatpakkingen nodig.
5 bouten bij de kop los
2 of 3 bouten naar de kat los
Sensor draden uiteraard los
Laten zakken, misschien krijg je hem gemakkelijk langs het blok, misschien niet.
Maar in beide gevallen kun je nu gemakkelijk bij de sensor.
Hij kan nog steeds vast als een huis zitten, dan moet je de stekker een beetje verbouwen zodat je een platte ring sleutel eroverheen krijgt naar de sensor toe, die heeft altijd voldoende grip.
Geplaatst: di jan 13, 2009 10:30 pm
door tomcat.t16
Inderdaad, pakkingen zijn zeker geen probleem maar ik doe er altijd nieuwe op omdat die oude pakkingen soms kapot gaan. Scheurtje of zo. Maar een nieuwe pakking is maar een euro of twee.

Geplaatst: wo jan 14, 2009 9:49 pm
door Karakan
hij is eruit en de nieuwe zit erin
we hebben het opengekregen met een ringsleutel, auto opgekrikt en via de onderkant met een stalen buis, hebben we de ringsleutel verlengd en zo opengekregen.
kwa verbruik moet ik natuurlijk nog afwachten. dat vermeld ik nog wel
nou ging ik beetje voluit trappen nadat de nieuwe lambdasonde erin is en merk ik dat de auto slechts tot 5100 toeren komt als ik volgas geef, waarom gaat ie niet verder? en bij stationair blijft ie alsnog op 1000 hangen.
heeft dit te maken met de ecu van de motormanagement of met de ecu van de versnellingsbak ? het verbruik kan ook namelijk hieraan liggen...
Geplaatst: wo jan 14, 2009 9:53 pm
door tomcat.t16
Ik zou de ECU resetten. Ik
DENK dat de accu een nachtje losgooien wellicht ervoor zorgt dat de ECU gereset is.
Correct me if i'm wrong

Geplaatst: do jan 15, 2009 12:16 am
door Karakan
jou denken is al genoeg voor me
ik heb dat ding nu ontkoppeld, ik sluit hem morgenmiddag wel aan als ik wakker ben. effe kijken wat ie dan doet...
Geplaatst: do jan 15, 2009 1:07 am
door tomcat.t16
Zou mooi zijn als je auto weer lekker loopt. Geeft een driedubbel goed gevoel,
1 omdat je auto weer werkt
2 omdat je het zelf gemaakt hebt
3 omdat je veel geld bespaard hebt
let maar op
truste