Koppelingsplaat of oliedruk?

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Rob 416 Si

Koppelingsplaat of oliedruk?

Bericht door Rob 416 Si »

Heren!

Even een beroep op jullie expertise!

Sinds gisteren krijg ik mijn versnelling niet meer fatsoenlijk in zijn 1 geschakeld. Het voelt alsof je de koppeling niet vrij hebt, terwijl ik het koppelingspedaal onderhand door de bodem heen trap. De andere versnellingen lopen ook niet echt lekker maar toch niet zo erg als vanuit stilstand naar zijn 1 of naar zijn achteruit.

Als hij dan eenmaal in zijn 1 staat dan voel je ook dat er een heel klein beetje aandrijving is, als de weg goed vlak is gaat hij dan ook langzaam rollen, heel langzaam, maar toch.

Het lijkt mij dus dat de koppelingsplaat gewoon niet goed vrij komt waardoor ook het schakelen lastig gaat. Daar houd mijn kennis eigenlijk wel ver op. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Versleten plaat? Druk van de olie niet goed? Olie pijl te laag?!? Typisch is natuurlijk wel dat het ontstaan is na een paar dagen vorst.

Alle hulp is welkom! :)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zou zeggen een druklager, maar dan moet hij het in alle versnellingen doen.(dat geld overigens voor alle koppelings problemen)

a: heb je onlangs geknutselt onder de motorkap? Zoja controleer dan of er niets tussen de schakelstangen zit.

b: De bak zelf ben ik bang.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rob 416 Si

Hmmm, het enige wat ik lately heb gedaan is de ruitensproeier vloeistof bijgevuld en ik weet 100% zeker dat ik het dopje van de lege kan netjes terug erop gedraaid heb en ook het klepje van het reservoir. Verder niet geknutseld dus een stuk gereedschap of schroef, boutje of zoiets dergelijks kan het niet zijn.

De bak zelf....zucht je maakt me bang! Dat gaat veel knaken kosten dan.

/edit
Net even contact gehad met van noort en die zei dat het misschien ook de olie kon zijn...dus eerst maar eens even kijken dus.
Rob 416 Si

Er bleek wat lucht in het systeem te zitten, na het bijvullen van het olie reservoir en het ontluchten van het geheel werkt voorlopig alles weer goed. Pfieuw! :mrgreen:
Plaats reactie