Gas blijft hangen?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Its_me_Harry

Gas blijft hangen?

Bericht door Its_me_Harry »

Hallo allemaal.

Ik heb over het algemeen geen problemen met mijn rovertje (216 uit '99), maar laatst stond ik in de file (bij de hevige regenval waardoor de Botlektunnel afgesloten was) en kreeg het volgende probleem,

Bij het filerijden bleef het gas hangen op het moment dat ik de koppeling intrapte; door het gas diep in te drukken en weer los te laten, kwam er een einde aan het hangen.

Dit gebeurde alleen bij het filerijden.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Volgens mij is dit het bekende gasklep verhaal.

Maar mogelijk dat een ander hier meer over kan zeggen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Yep...

Dat komt door de gasklep,
op de 216 Si, ronde model, net als de 214, BRM en 200VI ontstaat dit probleem door de kunstof 48 MM gasklep..

Dit is te verhelpen door het plaatsen van een 52 MM aluminium gasklep..
deze heeft minder last van uitzetten door de warmte, waardoor het gas dus ook minder blijft hangen..

Zeker in files is dit een veel voorkomend probleem van modellen met een kunstofgasklep..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

Aha,

bedankt voor de snelle antwoorden.

Harry
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

Is dit het type wat ik er in kan (laten) zetten:

http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... ucts_id=97

Daarnaast kan ik aan een aluminium exemplaar komen van 48mm (binnenzijde) voor +/- 80 euro.

Suggesties ..... graag


Bedakt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ja, die klep past inderdaad. De opening is wat groter (52mm ipv de 48mm die je nu hebt), waardoor de auto iets beter op het gas reageert.

De 48mm klep kan ook. Die is hetzelfde als de klep die je nu hebt, alleen dan van aluminium.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Geen verkeerde prijs trouwens voor een 52 mm.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Dus deze 52mm gasklep past direct? Zonder aanpassingen?
Is dat moeilijk te plaatsen en moet er daarna nog wat afgesteld worden?

Heb het probleem namelijk ook (gehad) en is echt irritant, sta je een beetje associaal te gassen in de file...Zou dit een mooie uitkomst wezen.

Is er trouwens nog vermogens toename na plaatsen van een 52mm?
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

De 52 MM gasklep is qua bevestiging 1 op 1 t.o.v. de normale 48 MM...

inwendige maat is alleen anders, dus de buitenmaat niet..

zorg er alleen voor dat je de kabel goed terug plaatst.

voor de 103 pk en de 1.6 K series heb je geen andere kabel nodig.

Afstelling was doormiddel van het contact op stand 2..

5 keer indrukken van gaspedaal en even vasthouden, 10 seconden.

dIt wordt ook wel weer geregeld door de ECU...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Mista T schreef:Afstelling was doormiddel van het contact op stand 2..
Dat klinkt simpel, maar wat is stand 2? Is dat contact of motor draaien?
Ik neem aan contact...maar ff voor de zekerheid...

Ligt natuurlijk aan de manier van tellen:

1-uit
2-contact
3-aan

of

0-uit
1-contact
2-aan
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Stand 2 is de accessoire stand...

waarbij je radio, ventilatoren e.d. werken..

nog simpelere, de laatst slag, voor dat de auto start...

Dus niet starten...

echter ken ik ook de verhalen van de mensen die er gewoon daarna mee zijn gaan rijden en dat gaf geen problemen....

In theorie zal er wat wat vermogenswinst te behalen zijn, maar zal niet veel zijn... max 5 pk..... dat voel je dus niet echt heel erg...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Past en 56mm gasklep ook direct en zonder problemen in een 214?
Maakt het nog verschil met een 52mm?
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

nope 56 MM gasklep past niet, deze komt vanaf de T series en dat is gewoon een ander type motor, veel aanpassingen nodig ivm stekkers e.d.

Dit heeft ook niet echt heel veel effect heb ik weleens begrepen uit engeland.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Hmmzzz, dan klopt de advertentie niet
ebay
Die zegt dat het voor K-seires is en op een R200 zou passen...
Vertrouwde het al niet, dus was maar goed dat ik het vroeg
Plaats reactie