Pagina 1 van 1

blueprint

Geplaatst: di aug 05, 2008 1:09 pm
door wolter
de motor is geblueprint..

wat betekend dat?

Geplaatst: di aug 05, 2008 1:41 pm
door Järv
Dat is een engelse term voor het weer op fabrieksspec brengen van de motor.... reviseren zeg maar.

... eh ... is wat ze mij vroeger ooit eens hebben verteld :idea:


trouwens ... waar hebbie dat vandaan?
m.a.w. is het verkoop praat of heb je het van iets of iemand die serieus genomen kan worden (voor het geval dat... Dutch & Mista T hou jullie muil)

Geplaatst: di aug 05, 2008 1:43 pm
door Mista T
FF van wikipedia afgehaald:
Blueprinting
In engine blueprinting, all the specifications are double-checked. Usually this indicates closer-than-factory tolerances, with custom specifications appropriate for a street car or a race car. The goals usually are to:

Ensure the engine puts out the rated power (because not all mass-production engines put out the rated power) for its manufacturer's design
or

Make more power out of a given engine design, by extra careful measurement and assembly
balancing of reprocating parts and rotating assemblies, to reduce engine vibrations thus achieving more power due to recover of power "lost" to vibrations
Ideally, blueprinting is performed on components removed from the production line before normal balancing and finishing. If finished components are blueprinted, there is the risk that the further removal of material will weaken the component. However, lightening components is generally an advantage in itself provided balance and adequate strength are both maintained, and more precise machining will in general strengthen a part by removing stress points, so in many cases performance tuners are able to work with finished components.

For example, an engine manufacturer may list a piston ring end-gap specification of 0.003 to 0.005 inches for general use in a consumer automobile application. For an endurance racing engine which runs hot, a "blueprinted" specification of 0.00045 to 0.00050 may be desired. For a drag-racing engine which runs only in short bursts, a tighter 0.00035 to .00040 inch tolerance may be used instead. Thus "Blueprint" can mean tighter or looser clearances, depending on the goal.

Geplaatst: di aug 05, 2008 4:20 pm
door wolter
ik las het op de site 118gtr... ik wil namelijk aan wat motortuning beginnen en ben her en der ideeën aan het op doen. Kga ook ff kijken hoe moeilijk het is om een 1.8 erin te leggen, en wat je daarvoor allemaal aan moet passen.. staat vast wel ergens op het forum of ergens op een engelse site...

Geplaatst: di aug 05, 2008 4:27 pm
door Smurfing
Maar dat het op de site van 118GTR staat wil nog niet zeggen dat ook jou blok geblueprint is. Wat hij daar heeft staan gaat over de blokken in zn racer(s)

Geplaatst: di aug 05, 2008 4:34 pm
door Mark16v
Smurfing schreef:Maar dat het op de site van 118GTR staat wil nog niet zeggen dat ook jou blok geblueprint is. Wat hij daar heeft staan gaat over de blokken in zn racer(s)
Dat zegt hij toch ook niet. ;)

Geplaatst: di aug 05, 2008 4:49 pm
door Mista T
Rover schreef: m.a.w. is het verkoop praat of heb je het van iets of iemand die serieus genomen kan worden (voor het geval dat... Dutch & Mista T hou jullie muil)
damn... ... alsof ik dat soort opmerkingen zal maken op dit forum......... :mrgreen: :twisted: :lol: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew:

Geplaatst: di aug 05, 2008 7:06 pm
door Smurfing
Mark16v schreef: Dat zegt hij toch ook niet. ;)
Just to be sure ;) En om teleurstelling te voorkomen ;)

Geplaatst: di aug 05, 2008 9:14 pm
door wolter
MIJN blok is niet gebleuprint... ik wilde weten wat het was om het mischien zelf ook te doen, maar een heel blok reviseren en/of verbeteren gaat mijn kennis voorbij....

Geplaatst: di aug 05, 2008 9:46 pm
door Mean Green
Mista T schreef: damn... ... alsof ik dat soort opmerkingen zal maken op dit forum......... :mrgreen: :twisted: :lol: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew:
hmmm ik heb wel zo'n vermoeden :fiew:

Geplaatst: di aug 05, 2008 10:01 pm
door Järv
:mrgreen:

Geplaatst: di aug 05, 2008 10:07 pm
door 118GTR
Het gaat idd om meten en de toleranties terug brengen. Als vb zijn de zuigers in dat race-blok exact even zwaar. Er zit namelijk nogal wat variantie in het gewicht van std zuigers.

In het klassement waarvoor de auto zijn opgebouwt moeten std zuigers worden gebruikt en mocht het gewicht dus niet aangepast worden(dit gebeurd in een normaal raceblok als hij uitgebalanceerd wordt). Dus namen ze 1000 zuigers en namen ze de 4 die kwa gewicht het dichts bij elkaar zaten.

Dit doe je dan met elk onderdeel en je hebt een blok dat is geblueprint, alle maten en gewichten sluiten zo strak mogenlijk.

Het resultaat is balans, het blok mag 8000rpm draaien terwijl een standaard blok niet voorbij de 6750 mag.

Geplaatst: di aug 05, 2008 11:59 pm
door Dino
wow kicke.

Geplaatst: wo aug 06, 2008 2:47 am
door wolter
zoals altijd geeft 118gtr zeer nuttige info! klinkt als een uitdaging, blueprinten, jammer dat ik de auto nodig heb, mischien een keer een 1.8 op de kop tikken en vervolgens blueprinten! hehe

Geplaatst: wo aug 06, 2008 10:59 am
door Dino
en waar haal jij ieder onderdeel 1000x vandaan?
om vervolgens alle 1000 te vergelijken welke het beste is...
onderdeel voor onderdeel :mrgreen:

als je dan toch 1000x 1.8 blokies hebt staan.... :roll:
geloof dat je er zo al een stuk of 5 kwijt kunt aan mensen hier op de forum.....

Geplaatst: wo aug 06, 2008 11:47 am
door 118GTR
Normaal gesproken heb je ook geen 1000 zuigers nodig hoor, dat was alleen om het reglement te omzeilen. er moesten namelijk std zuigers worden gebruikt.

Het gaat om die verschillen en meetingen, een normaal geblueprintblok heeft gewoon zuigers die uitgewogen zijn.