Pagina 1 van 2

Rover 623GSi inlaatspruitstuk update 10-07 foto's Pag 1

Geplaatst: zo jun 01, 2008 8:01 pm
door Mista T
Aangezien ik toch eens wilde weten hoe het inlaatkanaal van een Rover 623 eruit zag, heb ik maar een volledig inlaatspruitstuk op Ebay gekocht, zodat ik deze rustig kan schoonmaken en bestuderen...

Ik kwam er al gauw achter dat het inlaatstraject van een Rover 623GSi bestaat uit meerdere onderdelen:

Het begint met een 60MM gasklep
de voorkant
Afbeelding

de achterkant: duidelijk te zien de verschillende kanalen ook voor warme lucht, welke vanaf de warmte wisselaar komt
Afbeelding

De onderkant, met aansluitingen voor de warmtewisselaar...
Afbeelding

Deze zit dus onder de gasklep:
Afbeelding

Afbeelding

duidelijk te zien dat deze auto een probleem heeft gehad met de koppakking....

Deze wordt in de honda scene nogweleens weggelaten of wordt er een coolant bypass gedaan, zodat de inlaattemperatuur lager blijft.

Het inlaathuis:

Afbeelding

beetje vochtig, want was hem aan het schoonmaken
De aansluiting voor de gasklep:
Afbeelding

De onderkant....
Afbeelding
Valt gelijk op dat er eigenlijk 8 inlaatpoorten zijn.
Dit heeft allemaal te maken met de Vlinderklep, welke als los onderdeel op het inlaatspruitstuk zit..

Hier duidelijker te zien....
hier staan ze open, wat de situatie is in het hogere toerengebied:
Afbeelding

Hier gesloten, wat de situatie is in het lagere toerengebied:

Afbeelding

Deze vlinderklep zorgt er voor dat er op hogere toeren meer lucht binnenkomt, waardoor de auto bovenin ook nog steeds goed presteert...
Heb sinds vandaag de vlinderklep ook weer aangesloten, merk daardoor wel dat ie onderin iets makkelijker loopt, bovin merk je het verschil niet echt, maar je voelt de klep openspringen, auto krijgt soort van extra trap mee..... gaat op dat moment ook anders klinken....

Hier nog een video van de werking van de vlinderklep

Update 20-06

Vandaag even verder gegaan, collector eens nagekeken, verder schoongemaakt, hier alleen geen foto's van...

Wel heb ik vandaag de EGR klep verwijderd van het inlaatspruitstuk

Hier het inlaatspruitstuk met EGR klep
Afbeelding

Afbeelding

Hier is de EGR klep verwijderd
zit van met 2 moertjes 12.
Ook de pakking hier goed te zien
Afbeelding

Zo zijn de aansluitingen, het ronde gat is voor het uitlaatgas
Afbeelding

Aan de voorkant is de doorgang te zien voor het uitlaatgas...inderdaad bij mijn vinger :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Met de bovenkant staat deze in verbinding, bij mijn pink, ter hoogte van mijn wijsvinger zit het gat van de foto van hierboven
Afbeelding

De verbinding komt tot doormiddel van elektronisch geregeld vacuum, deze trekt een palletje omhoog, waardoor er uitlaatgas in het inlaatkanaal kan komen, via hele kleine gaatjes in de inlaatkanalen, de verdikkingen bovenop de inlaatkanalen zijn de aanvoerbuizen.

Hier heb ik dat palletje naar achteren gehaald, hier is ook duidelijk te zien dat er ontzettend veel roet aanslag opzit...Dit viel er ook zo af.....
Afbeelding

Om een beeld te geven van het inlaatkanaal na een aantal jaren, heb ik ook 2 foto's gemaakt van 2 verschillende inlaatkanalen, hierin is heel duidelijk te zien dat ze echt vervuild zijn.....
Afbeelding

Nog eentje...
Afbeelding

Al met al is dit het werk tot zover.

Update: 10-07-2008
Zo vorige weekend toch maar aan de slag gegaan,
Het spruitstuk schoonmaken, kan ik hem tenminste gewoon beetpakken en een aantal dingen goed bekijken...

Het collector huis was al was schoner, had ik al een aantal keren behandeld met WD40 / RemmenReiniger...
Echter het spruitstuk zelf moest ook aangepakt worden...
Dus maar groffer geschut gepakt:
De hogedrukspuit voor het groffere vuil.....
Afbeelding


Daarna een aantal keren met remmen reiniger ingespoten en dat afgespoeld, toen kwam ik tot de ontdekking dat we nog een geweldig middeltje in de kast hadden staan:
Namelijk Muscle Over Reiniger, dat schuimt geweldig, maar zorgt voor verwijdering van vet e.d.

Hier liggen beide onderdelen in de oven reiniger:
Afbeelding

Ook de EGR klep moest eraan geloven:
Afbeelding


Deze daarna weer afgespoten met de hogedruk reiniger
Zo zagen ze daarna eruit...
Collector:
Afbeelding
Spruitstuk:
Afbeelding

Afbeelding

Tja ze moeten toch drogen van de hogedruk reiniger: Kan je ze ook gelijk allebei zien...
Afbeelding


Om even een vergelijking te geven, dit waren de inlaatkanalen voor de schoonmaak beurt:
Afbeelding

Afbeelding

En dit de boel na het schoonmaken:
Afbeelding

Nog een ander kanaal:
Afbeelding



Aangezien ik wil voorkomen dat het inlaatspruitstuk in de toekomst weer zo smerig wordt, ga ik dus een Block Off Plate monteren tussen de EGR klep en het inlaatspruitstuk. Ik kan er voor kiezen om deze niet aan te sluiten, maar dan krijg je een Check Engine Light (CEL) en dat heb ik nu wel een beetje gehad... plus dat het niet opvalt dan..
Maar het plaatje is inmiddels binnen vanuit de States..
Even testen of ie past... en dat doe ie...
Afbeelding
nu pakking ertussen...
EGR klep er bovenop...
en klaar is Mista T...



De buitenkant van het collector huis wil ik eventueel licht opschuren en eventueel een kleurtje geven
De inlaat kanalen zit ik over te denken om deze eventueel iets te polijsten, zodat de flow verbetert kan worden...

De plannen zijn nu als volgt:
- EGR met Block off plate monteren
- Coolant Bypass op huidige gasklep wanneer ik opnieuw ga monteren.
- Alles opnieuw monteren
- Oil Catch Tank monteren om dit in de toekomt te voorkomen..
- Schuren, misschien spuiten spruitstuk.....

Geplaatst: zo jun 01, 2008 9:00 pm
door MoRaX
Deze moet k nog even in het echt komen bekijken....

Geplaatst: zo jun 01, 2008 9:02 pm
door Mista T
No problem mate.....

Echter zal de gasklep niet meer aanwezig zijn, deze is namelijk verkocht..

Geplaatst: zo jun 01, 2008 9:10 pm
door MoRaX
Dat heb ik inderdaad vernomen van een heel wazig persoon...

Geplaatst: di jun 03, 2008 11:59 am
door Mista T
Zal binnenkort foto's maken van het verwijderen van de EGR klep, aangezien ik dat van plan ben op de GSi, echter moet ik nog FF bestuderen hoe de boel precies zit....

Waarschijnlijk zal er in de toekomst ook nog een oil catch tank komen, ik heb gezien hoe het inlaathuis en spruitstuk eruit ziet.....helemaal aangekoekt van binnen...

Iemand trouwens nog een goed middel om deze spullen te reinigen???

Geplaatst: di jun 03, 2008 12:08 pm
door Mark16v
remmenreiniger.

ik heb trouwens ook zo'n ding liggen, maar dan voor een D16Z5 :P

Geplaatst: di jun 03, 2008 12:42 pm
door 118GTR
Geinig dit, prachtig topic mista, bedankt voor de goede foto's.

Prachtig inlaatspruitstuk met die korte en lange inlaatkanalen.

Geplaatst: di jun 03, 2008 12:47 pm
door Mista T
@ 118GTR
thanks...

de reden is heel simpel, voor de mensen is het af en toe moeilijk te begrijpen hoe bepaalde onderdelen in elkaar zitten. Heb bijvoorbeeld met Morax ook al vaker de discussie gehad over dat vlinderklep verhaal in het inlaatspruistuk... Dus was voor mij de keuze snel gemaakt om en volledig inlaatkanaal te kopen...

Grappige is dat de vlinderklep in het inlaatkanaal een los onderdeel is. Oftewel die kan er zo tussenuit... zal daar nog wel FF foto's van maken..

Geplaatst: di jun 03, 2008 1:37 pm
door Mista T
H23A swap :mrgreen:

Geplaatst: di jun 03, 2008 3:47 pm
door Mista T
Tomcat schreef: Huh? Ik dacht dat een 623 al een H23A DOHC blok had? of een wat zeldzamer 200pk H23 VTEC accord blok toch? Dacht dat het onderblok hetzelfde was als het jouwe... correct me if i'm wrong ;)
De officiele motorcode van de 623 is namelijk H23A3...
Onderblok mag dan wel hetzelfde zijn, echter zou ik zelf kiezen voor een volledige swap...ivm lagerschalen van de H23, welke niet altijd van de beste kwaliteit zijn...

H23A is de aanduiding voor de VTEC blok, wel grappig, want is namelijk wisselend vermogen... tussen de 200 - 240 PK... echter zou dan het doel zijn minimaal 230 PK........ namelijk 100 pk per liter..

H22 kop op de H23 zal wel gaan, maar is even iets meer werk...

Geplaatst: di jun 03, 2008 4:19 pm
door Mista T
1283 / 160 = 8.01875 KG/PK
1283 / 230 = 5.57826 KG/PK

Toch leuk.... :mrgreen:

Geplaatst: di jun 03, 2008 5:28 pm
door Dutch
Mista T schreef:1283 / 160 = 8.01875 KG/PK
1283 / 230 = 5.57826 KG/PK

Toch leuk.... :mrgreen:
Is nog steeds geen 118VVC KG/PK gebied dan zou je toch richting de 240pk moeten :mrgreen:

Geplaatst: wo jun 04, 2008 1:11 am
door 118GTR
Alleen doet dat niets af van je massa traagheid, maar zorg wel voor minder grip.

BTW om de mijne bij te houden moet je over de 260 heen :twisted: , mare ik ben realist genoeg om te weten dat 1-maal bij de 100km/h kansloos zal zijn tegen een dergelijke 600.

Geplaatst: wo jun 04, 2008 3:43 pm
door MoRaX
Om even terug te komen om je inlaat te reinigen hebben we dit bij een TDI van de VAG groep gedaan met WIJNS injectoren reiniger in een plantenspuit....

Toen met een houten plank, ivm het weglopen van de motor.
3000tmp stationair, luchtfilter + aanvoerslang eraf en spuiten maar.
Eerst kon je blijven spuiten en daarna bij elk spuitje klom de motor in toeren.

Lijkt me dat dit ook bij een bezine motor moet werken?

Geplaatst: wo jun 04, 2008 4:13 pm
door Mista T
Daarom heb ik de hele boel gekocht, omdat ik het dan in alle rust kan schoonmaken, zonder dat de buurt op zijn dak klimt....

Plus dat ik hierna gelijk een Oil Catch Tank ga monteren om de vuiligheid tegen te gaan... net als een Carter ventilatie.....

Geplaatst: vr jun 20, 2008 11:11 pm
door Mista T
UPDATE PAGINA 1....