Ik kwam er al gauw achter dat het inlaatstraject van een Rover 623GSi bestaat uit meerdere onderdelen:
Het begint met een 60MM gasklep
de voorkant

de achterkant: duidelijk te zien de verschillende kanalen ook voor warme lucht, welke vanaf de warmte wisselaar komt

De onderkant, met aansluitingen voor de warmtewisselaar...

Deze zit dus onder de gasklep:


duidelijk te zien dat deze auto een probleem heeft gehad met de koppakking....
Deze wordt in de honda scene nogweleens weggelaten of wordt er een coolant bypass gedaan, zodat de inlaattemperatuur lager blijft.
Het inlaathuis:

beetje vochtig, want was hem aan het schoonmaken
De aansluiting voor de gasklep:

De onderkant....

Valt gelijk op dat er eigenlijk 8 inlaatpoorten zijn.
Dit heeft allemaal te maken met de Vlinderklep, welke als los onderdeel op het inlaatspruitstuk zit..
Hier duidelijker te zien....
hier staan ze open, wat de situatie is in het hogere toerengebied:

Hier gesloten, wat de situatie is in het lagere toerengebied:

Deze vlinderklep zorgt er voor dat er op hogere toeren meer lucht binnenkomt, waardoor de auto bovenin ook nog steeds goed presteert...
Heb sinds vandaag de vlinderklep ook weer aangesloten, merk daardoor wel dat ie onderin iets makkelijker loopt, bovin merk je het verschil niet echt, maar je voelt de klep openspringen, auto krijgt soort van extra trap mee..... gaat op dat moment ook anders klinken....
Hier nog een video van de werking van de vlinderklep
Update 20-06
Vandaag even verder gegaan, collector eens nagekeken, verder schoongemaakt, hier alleen geen foto's van...
Wel heb ik vandaag de EGR klep verwijderd van het inlaatspruitstuk
Hier het inlaatspruitstuk met EGR klep


Hier is de EGR klep verwijderd
zit van met 2 moertjes 12.
Ook de pakking hier goed te zien

Zo zijn de aansluitingen, het ronde gat is voor het uitlaatgas

Aan de voorkant is de doorgang te zien voor het uitlaatgas...inderdaad bij mijn vinger



Met de bovenkant staat deze in verbinding, bij mijn pink, ter hoogte van mijn wijsvinger zit het gat van de foto van hierboven

De verbinding komt tot doormiddel van elektronisch geregeld vacuum, deze trekt een palletje omhoog, waardoor er uitlaatgas in het inlaatkanaal kan komen, via hele kleine gaatjes in de inlaatkanalen, de verdikkingen bovenop de inlaatkanalen zijn de aanvoerbuizen.
Hier heb ik dat palletje naar achteren gehaald, hier is ook duidelijk te zien dat er ontzettend veel roet aanslag opzit...Dit viel er ook zo af.....

Om een beeld te geven van het inlaatkanaal na een aantal jaren, heb ik ook 2 foto's gemaakt van 2 verschillende inlaatkanalen, hierin is heel duidelijk te zien dat ze echt vervuild zijn.....

Nog eentje...

Al met al is dit het werk tot zover.
Update: 10-07-2008
Zo vorige weekend toch maar aan de slag gegaan,
Het spruitstuk schoonmaken, kan ik hem tenminste gewoon beetpakken en een aantal dingen goed bekijken...
Het collector huis was al was schoner, had ik al een aantal keren behandeld met WD40 / RemmenReiniger...
Echter het spruitstuk zelf moest ook aangepakt worden...
Dus maar groffer geschut gepakt:
De hogedrukspuit voor het groffere vuil.....

Daarna een aantal keren met remmen reiniger ingespoten en dat afgespoeld, toen kwam ik tot de ontdekking dat we nog een geweldig middeltje in de kast hadden staan:
Namelijk Muscle Over Reiniger, dat schuimt geweldig, maar zorgt voor verwijdering van vet e.d.
Hier liggen beide onderdelen in de oven reiniger:

Ook de EGR klep moest eraan geloven:

Deze daarna weer afgespoten met de hogedruk reiniger
Zo zagen ze daarna eruit...
Collector:

Spruitstuk:


Tja ze moeten toch drogen van de hogedruk reiniger: Kan je ze ook gelijk allebei zien...

Om even een vergelijking te geven, dit waren de inlaatkanalen voor de schoonmaak beurt:


En dit de boel na het schoonmaken:

Nog een ander kanaal:

Aangezien ik wil voorkomen dat het inlaatspruitstuk in de toekomst weer zo smerig wordt, ga ik dus een Block Off Plate monteren tussen de EGR klep en het inlaatspruitstuk. Ik kan er voor kiezen om deze niet aan te sluiten, maar dan krijg je een Check Engine Light (CEL) en dat heb ik nu wel een beetje gehad... plus dat het niet opvalt dan..
Maar het plaatje is inmiddels binnen vanuit de States..
Even testen of ie past... en dat doe ie...

nu pakking ertussen...
EGR klep er bovenop...
en klaar is Mista T...
De buitenkant van het collector huis wil ik eventueel licht opschuren en eventueel een kleurtje geven
De inlaat kanalen zit ik over te denken om deze eventueel iets te polijsten, zodat de flow verbetert kan worden...
De plannen zijn nu als volgt:
- EGR met Block off plate monteren
- Coolant Bypass op huidige gasklep wanneer ik opnieuw ga monteren.
- Alles opnieuw monteren
- Oil Catch Tank monteren om dit in de toekomt te voorkomen..
- Schuren, misschien spuiten spruitstuk.....