Pagina 1 van 2
CO waarde is te hoog
Geplaatst: do feb 28, 2008 12:02 pm
door lobster 214 si
Hallo iedereen,
Ik ben voor de apk geweest en daarbij is de gemeten co-waarde te hoog.
iemand een tip of truc wat ik nu het beste kan doen?
Ik heb mijn sportfilter al vervangen door mn standaard filter maar dat maakte niet echt verschil, ik heb de auto ook al flink warm gereden maar dat mocht niet baten.
De waarde is alleen te hoog op toeren dan loopt ie op bij stationair loopt ie goed.
Ik heb wel wat gelezen over een scheurtje maken in de vacuumslang?
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Het gaat om een 214si uit 96.
Groeten Peter
Geplaatst: do feb 28, 2008 2:02 pm
door zijnstra
heb je er een CAT onder zitten?
kan ook de lambda sensor zijn
en tsja eens flink doortrappen om hem schoon te blazen, maar dat zal bij jou wel regelmatig gebeuren

Geplaatst: do feb 28, 2008 2:34 pm
door lobster 214 si
uhhhh ja dat schoonblazen gebeurd bijna dagelijks
Er zit idd een cat onder.
Het zou de lambda sonde ook kunnen zijn......
Geplaatst: do feb 28, 2008 11:13 pm
door auditurbo
of je cat moet vervangen worden
Geplaatst: do feb 28, 2008 11:51 pm
door metro '82
Hebben wij vorig jaar ook bij een 214 gehad.
Bleek die testkast een storing te hebben.
Kwamen ze pas na een aantal auto's achter.
Misschien is dit bij jou nu ook wel het geval.
Succes, Bert.
Geplaatst: vr feb 29, 2008 10:29 pm
door Zell
awel ik had net hetzelfde probleem bij mijn 216!!!
maar bleek da ze voor het meten van de CO, normaal gezien op stationair toerental moeten meten en niet wanneer er gas wordt gegeven... want toen was da bij mij ook veeeeeeeeeeeeeeeel te hoog!
Geplaatst: za mar 01, 2008 1:01 pm
door Frekkel
mijn co was vorige maand 5 %, met cat
na vervangen van de lambdasonde was het 0,29%

Geplaatst: za mar 01, 2008 2:27 pm
door lobster 214 si
Het schijnt dat waneer de auto niet te oud is dus ca 1996 dat hij op toeren ook een goede waarde moet aangeven en dat doet ie helaas niet
Ik heb een afspraak staan om hem te laten doormeten hopelijk is het snel opgelost
Geplaatst: di mar 11, 2008 11:57 am
door lobster 214 si
De dealer heeft de auto uitgemeten daarbij bleek dat de lamda sonde niks meer deed....
Ik heb vanmorgen de sonde vervangen en daarna met lekker opgestookte motor de co meting gedaan die was nog steeds veels te hoog!!
Ik ben een beetje radeloos en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen vast bedankt
groeten Peter
Geplaatst: di mar 11, 2008 12:15 pm
door zijnstra
http://www.innovam.nl/apktroubleshooter ... aspx?id=25
kijk daar eens, miss. heb je daar iets aan.
staat ook dat je al je stroomverbruikende delen zoveel mogelijk uit moet hebben staan. (miss. helpt het)
kan ook zijn dat je KAT z'n beste tijd heeft gehad, en dus de werking ervan niet meer goed is.
De test bestaat uit twee onderdelen. Eerst wordt er bij een stationair draaiende motor gekeken naar de CO-uitstoot. Vervolgens wordt, als de motor 3000 toeren maakt, weer de uitstoot gemeten, en wordt er gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen. Dit is de Lambda-waarde en deze moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn.
welke waarden heb je nu dan??
Geplaatst: di mar 11, 2008 12:28 pm
door lobster 214 si
De waarde moet onder de 0,3 zijn maar loopt op tot 3,0 ongeveer de waarde van de lambda weet ik zo niet.... de dealer heeft laatst alle sensoren uitgemeten daaruit bleek dat de lambda niks meer deed dus heb ik die vervangen.
De kat is volgens mij ook nagekeken en die was nog goed
Blijkt dus nu dat er nog iets anders is en ik heb echt geen flauw idee wat.......
Geplaatst: di mar 11, 2008 12:38 pm
door lobster 214 si
Ik heb het even nagevraagd
De lamda moet op toeren tussen de 0.97 en de 1.03 zijn bij mij was dit ca 1,5

Geplaatst: di mar 11, 2008 1:50 pm
door JeroenH
Is hun meter wel goed???
Geplaatst: di mar 11, 2008 4:28 pm
door lobster 214 si
Ik mag toch aannemen van wel

Geplaatst: di mar 11, 2008 6:01 pm
door zijnstra
lobster 214 si schreef:
De kat is volgens mij ook nagekeken en die was nog goed
Blijkt dus nu dat er nog iets anders is en ik heb echt geen flauw idee wat.......
hoe hebben ze dat nagekeken dan?
want je kan inprinciepe aan de hand van een 4-gas meting zien dat de kat wel niet goed meer werkt. en niet door er gewoon even aan de buitenkant naar te kijken.
een te hoge waarde is vaak wel een teken dat de KAT niet goed meer werkt. heb ook wel verhalen gehoord dat een KAT ongeveer 100.000 km. mee gaat, maar of dit waar is weet ik niet.
Geplaatst: di mar 11, 2008 7:28 pm
door auditurbo
als een auto altijd goed loopt dan hoef je eigenlijk nooit je kat te vervangen.... tenzij die een opdonder krijgt zodat ie gaat afbrokkelen
als een kat zomaar stuk gaat... is er meestal iets aan de hand met de motor (bijv. geen goeie verbranding)