Normaal of niet normaal?+(update VVc inlet results)

schneider

Normaal of niet normaal?+(update VVc inlet results)

Bericht door schneider »

ik rijd met een MGZR 105 en vandaag is er mijn VVC collecteur opgezet.( vvc inlet)

Ik reed er mee naar huis. toen viel er mij iets op.

wanneer hem op idle moest draaien, danste hij van 800rpm naar 1200rpm, dit herhaalt zich ong 5-8 keer en dan blijft hem staan op 950-1000rpm stabiel (ook te hoog voor idle met warme motor)

mijn eerste gedacht was nogal negatief en dacht direct an valse lucht.maar kort daarna realiseerde ik dat die dan moet blijven omhoog gaan en niet terug zakken.

kan het zijn dat de computer dat terug moet opleren ofzo?
Of komt het doordat hij op dat debiet juist een stijging in koppel heeft en daardoor wat speelt?

De wagen is ook gechip geweest met unichip en de idle is ook bijgesteld geweest.( maanden voor deze installatie van vvc)

In ieder geval was ik wel van plan om deze nog eens aftestellen met de unichip.

Moet ik me zorgen maken?
Laatst gewijzigd door schneider op za apr 05, 2008 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
bam
MG-R Core

Re: Normaal of niet normaal?

Bericht door bam »

schneider schreef: kan het zijn dat de computer dat terug moet opleren ofzo?
Ik denk het wel zijn namelijk wel ingrijpende veranderingen !!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
schneider

Bericht door schneider »

het was dat denk ik ,in ieder geval is het al hard geminders of zo goed al verdwenen.

Het lijkt wel dat ik +30pk bij heb (kweet dat het niet is maar als je begrijp wat ik wil zeggen).

Moet wel dringend terug worden afgestelt. want ik hoor het aan de motor dat er nog veel meer potentie inzit, dat zal wel voor over een maand zijn dat ik terug tijd heb voor het afte stellen, resultje zal ik posten ;)

Weet iedereen hoeveel een vvc inlet doet ;)
tutuur

Bericht door tutuur »

ben heel benieuwd!!!
dan wil ik ook wel gaan zoeken naar een vvc inlet
als het ook op de std map kan
greetz;)
schneider

Bericht door schneider »

tutuur schreef:ben heel benieuwd!!!
dan wil ik ook wel gaan zoeken naar een vvc inlet
als het ook op de std map kan
greetz;)
een remap is niet bepaald nodig he.maar is wel sterk aan te raden om na u mods te doen..dan pas gaat je echt de kracht van je veranderingen voelen. En is ook veel beter voor je motor omdat heel je fuel/air ratio naar de haaien is.

maar het moet niet ;)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Remap kan niet eens met een 200 vanwege de ECU die niet meewerkt.

Een remap ook volslagen nutteloos met zo'n kleine mod, zodra de ecu dedecteerd dat de A/F te hoog wordt, past hij zelf zijn map aan en spuit meer in.

Komt nog eens bij dat je bij een VVC-inlaat je gewoon je oude TB of desnoods je oude sensoren op de nieuwe TB kunt zetten. En hoeft er dus niets ingestelt te worden.
Resetten van de steppenmotor(stationair-afstelling) is wel handig, contact op II, 5x volgas, contact weer af. (zoiets)
Als het goed is hoor je dan een snel tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen(ongeveer 2 sec lang), dan is hij gereset.

VVC-inlaat op een 1.4 lijkt me niet veel zin hebben, aangezien het normale inlaatspruistuk met 48mm gasklep makkelijk in staat is de 1.8 van lucht te voorzien. Misschien dat de response wat verbeterd, netzoals een 52mm klep doet op de non-vvc's, want echt vermogen erbij hem ik nog nergens gezien(rollerbank)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
schneider

Bericht door schneider »

118GTR schreef:Remap kan niet eens met een 200 vanwege de ECU die niet meewerkt.

Een remap ook volslagen nutteloos met zo'n kleine mod, zodra de ecu dedecteerd dat de A/F te hoog wordt, past hij zelf zijn map aan en spuit meer in.

Komt nog eens bij dat je bij een VVC-inlaat je gewoon je oude TB of desnoods je oude sensoren op de nieuwe TB kunt zetten. En hoeft er dus niets ingestelt te worden.
Resetten van de steppenmotor(stationair-afstelling) is wel handig, contact op II, 5x volgas, contact weer af. (zoiets)
Als het goed is hoor je dan een snel tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen(ongeveer 2 sec lang), dan is hij gereset.

VVC-inlaat op een 1.4 lijkt me niet veel zin hebben, aangezien het normale inlaatspruistuk met 48mm gasklep makkelijk in staat is de 1.8 van lucht te voorzien. Misschien dat de response wat verbeterd, netzoals een 52mm klep doet op de non-vvc's, want echt vermogen erbij hem ik nog nergens gezien(rollerbank)
maar ik heb een full exhaust lijn, en belief me sind ik die vvc inlet hebt voel ik echt VEEL meer power.

en wat je zegt over de air en fuel ratio klopt niet helemaal. toen ik mijn uitlaatlijn heb gestoken heb ik hem met de unichip laten remappen (paar maanden daarna) en belief mee, de air fuel ratio was echt om zeep.(op sommige plekken stond die op 18-20 waar het 13 zou moeten zijn.met enkel dat af te stellen had ik al 5pk meer met een heel andere koppel curve.die curve staat hier ook op het forum.

nu met de vvc inlet hoor ik het ook aan de motor dat de F/A ratio naar de haaien is.

op youtube vind je ergens een italiaan die ook de vvc inlet heeft gestoken met een 55mm gasklep en die haalt 116hp op de rollenbank. (dyno test filmpje)

van die steppenmoter wist ik niet, wel leuk om te weten.zal ik eens uitpoberen :)

dank je

we zullen wel zien wat mijn dyno run levert
schneider

Bericht door schneider »

heb de resultaten van de VVC inlet op een 1.4 105 ZR
ik ben zeer teleurgesteld.mijn wagen had 120pk met enorm veel koppel in de mid en low rpm.
DUS KOOP GEEN VVC INLET VOOR EEN 1.4cc

Met de VVc inlet+remap haalde ik maar 119hp op maar liesft 7000rpm.
Vanaf 7000rpm heeft het pas nut een vvc inlet op een 1.4.
Op de overige toeren tussen 1500-7000 heeft hij over de hele lijn 5-7 pk minder!Dus enorm voelbaar slechter.
DUS KOOP GEEN VVC INLET VOOR EEN 1.4cc

Het ziet er mooi uit maar helemaal niet goed op een 1.4.
De originele (plastieke) is idd zoals eerder gezegt voldoende en beter voor op een 1.4.

Mijn originele gaat er volgende week weer op!
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Misschien dat een benzinedrukregelaar nog iets uit kan maken.
Winst had ik niet verwacht, maar verlies ook niet.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja daar was ik al bang voor, vrijwel iedereen "zegt" meer vermogen te voelen bij dit soort mods. Maar dat valt vaak tegen als er een rollerbank bij komt kijken.

Heb je trouwens je toerenbegrenzer eraf gehaalt? 7K zou hij helemaal niet moeten kunnen halen namelijk. 6750 is de limiet, nou kan er een afwijking in de toerenteller(toerenteller die doorschiet/vertraging) zitten, maar in die rollerbank grafiek absoluut niet.

Als je echt meer vermogen uit je 1.4 wil halen, dan is het moment nu echt gekomen om andere nokassen te plaatsen, maar dan die 120pk zit er echt niet in zonder er echt serieus geld tegenaan te gooien.

Leuker is om er een 1.6 van te maken, die voelt een stuk "vleziger" aan en reageerd ook veel meer op tuning dan de al behoorlijk goed presterende 1.4
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
schneider

Bericht door schneider »

118GTR schreef:Tja daar was ik al bang voor, vrijwel iedereen "zegt" meer vermogen te voelen bij dit soort mods. Maar dat valt vaak tegen als er een rollerbank bij komt kijken.

Heb je trouwens je toerenbegrenzer eraf gehaalt? 7K zou hij helemaal niet moeten kunnen halen namelijk. 6750 is de limiet, nou kan er een afwijking in de toerenteller(toerenteller die doorschiet/vertraging) zitten, maar in die rollerbank grafiek absoluut niet.

Als je echt meer vermogen uit je 1.4 wil halen, dan is het moment nu echt gekomen om andere nokassen te plaatsen, maar dan die 120pk zit er echt niet in zonder er echt serieus geld tegenaan te gooien.

Leuker is om er een 1.6 van te maken, die voelt een stuk "vleziger" aan en reageerd ook veel meer op tuning dan de al behoorlijk goed presterende 1.4
idd, een verlies op de hele toerentalgebied,enkel op 7000rpm dat deze net begint te domineren.
De luchsnelheid zou te klein zijn volgens de experts, er gaat wel genoeg lucht doorheen maar met een te trage snelheid, daarom dat de originele beter is omdat deze smaller is en de lucht zich sneller verplaatst.op een 1.8 is dat natuurlijk anders

over het toerental. De begrenzer is er niet afgehaald, maar de toeren werden gecalibeert door het toererteller en die geeft 7125rpm max weer.
Maar reailiteit zal idd 6725rpm zijn

Nu had ik gevraagt ofdat mijn 120pk dan wel klopt op de grafiek.
En dat bleef kloppen. want dat werd helemaal anders gemeten, weet wel niet meer hoe dat het werd gemeten.want het werd te moeilijk en heb maar ja oké gezegt ;)

nuja, origenele er terug op. en gaan de 1.4 zo laten dat het is. 120pk op een 1.4 is helemaal niet slecht , als je het met de originele 103 pk vergelijkt is het dag en nacht verschil.nu kan ik zelf makkelijk TDI's vanaf 80 tot etc... in 5de makkelijk bijhouden .dus voor mij mag het ophouden.nu heeft toyota 1.4 met 125pk maar met turbo.
dus lachen maar.

ik zal de grafiek wel een posten maar zal er dan wel een foto moeten van maken want die bestanden heb ik niet
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

schneider schreef:nu kan ik zelf makkelijk TDI's vanaf 80 tot etc... in 5de makkelijk bijhouden
Toch een wonderlijke auto, dat lukt me met de Vi niet eens :mrgreen:.
Afbeelding

Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

in 5e zeker niet nee, moet je toch echt ff een tikkie terug ;) :mrgreen:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
'08 Volvo S60 2.4 Drivers Edition -> The back-up

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
schneider

Bericht door schneider »

Bart-K schreef:in 5e zeker niet nee, moet je toch echt ff een tikkie terug ;) :mrgreen:
natuurlijk geen bmw 2.0TDI met 150paarden he.

maar ik spreek over de TDI met om en beide 100-110pk, die rijden niet weg van mij in 5de hoor.zeker niet als ik rond de 150km/zit dan ga ik ze lekker voorbij.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

schneider schreef:maar ik spreek over de TDI met om en beide 100-110pk, die rijden niet weg van mij in 5de hoor.zeker niet als ik rond de 150km/zit dan ga ik ze lekker voorbij.
Vanaf 150km/h wil ik dat wel geleven, maar in je vorige topic had je 't over 5e versnelling vanaf 80km/h. Dan red je het nog niet tegen een 90pk TDi.
Afbeelding

schneider

Bericht door schneider »

Striker schreef: Vanaf 150km/h wil ik dat wel geleven, maar in je vorige topic had je 't over 5e versnelling vanaf 80km/h. Dan red je het nog niet tegen een 90pk TDi.
vanaf 80 begint die toch goed door tegaan hoor.maar mms is vanaf 100-110 toch realistiser idd, mijn fout ;)

ik heb niet gezegt dak sneller ben he, maar zei gaan ook niet sneller. en venaf dat ik de 4000rpm bereik moet ik ze toch dada zeggen
Plaats reactie