Het was voor mij erg belangrijk om te kijken(en te helpen) hoe het uit sleutelen van het blok in zijn werk ging aangezien dit mijn eerste grote sleutel klus (aan een auto) was.

Een paar weken later was mijn eigen auto aan de beurt. Op vrijdag avond zijn mijn pa en ik dan ook daadwerkelijk begonnen.

De voorbereiding: Op auto op bokken zetten en demonteren van wielen, bumper, spatborden (rechts) motorkap, accu+accubak, luchtfilterhuis, ruiterwisservloeistofreservoir en koelvloeistofreservoir.

Wat ook verstandig is, is de koelvloeistof alvast uit laten lopen.

Na het verwijderen van de bedrading en koelvloeistofslangen merkte we op dat de 2 motor blokken niet identiek aan elkaar waren. Zo verschilden de injecties van elkaar en zaten er verschillen in de gasklep. Het demonteren van het spruitstuk en dynamo was nog een hele klus. Bij de dynamo brak het stel gedeelte af. Dit kon later gelukkig weer aan elkaar gelast worden.

Na het loskoppelen van de bak en motor was deze klaar om opgetakeld te worden. (krik onder de bak natuurlijk)

Omdat de injectie en de gasklep(huis) van de 2 motoren verschilden kwamen we niet uit met de koelleidingen. Daarom hebben we de gehele injectie en gasklep overgezet.
Toch wel leuk spul zo'n heftruck!

Het terug plaatsen van het blok kosten meer tijd dan verwacht. De frustraties liepen af en toe hoog op! Wat een K.U.T. werk was dat.

Het monteren van alle onderdelen verliep soepel. Hier en daar zijn de nodige bouten vervangen voor nieuwe. Vooral de bouten van de motorsteunen waren erg verroest.

Na het ontluchten van het koelsysteem was mijn auto klaar om te gaan!

Deze sleutelklus was leuk om te doen. De nodige ervaring is opgedaan en mijn pa ziet het ook wel zitten om in de toekomst meer te gaan sleutelen. DAT SMAAKT NAAR MEER!!! op naar het vvc blok??