Veel te hoog koelvloeistof niveau?

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Sander02
MG-R Freak

Veel te hoog koelvloeistof niveau?

Bericht door Sander02 »

Komt m'n auto net terug van de ex rover dealer voor de koppakking te vervangen, kijk ik onder de motorkap, is het koelvloeistof reservoir bijna vol. En ook wat nattigheid bovenop. Dat laatst kan misschien van morsen zijn, maar ik vertrouw dit niet.

Waarom doet een dealer dit? Zijn ze stom, staat die max markering er voor niks? Ik bedoel dat spul gaat toch stijgen als de boel gaat koken?

Zucht, wordt weer terug naar de garage, want ik verdom het zelf op te lossen voor al dat geld wat ze vragen.

Ze hebben olie en koelvloeistof dus niet vervangen, maar aangevuld.
En ja de olie die in de koelvloeistof zat ja, die drijft wel naar boven daar hoef ik me niet druk om te maken. Reinigen van het systeem hebben ze dus niet gedaan. En ik had dat graag gewild zodat ik niet hoef te gaan twijfelen of er nu nieuwe of oude mayo te zien is.

Ok ok, ik had vorige maand zelf de radiator en koelvloeistof vervangen.
Reservoir echt helemaal schoongemaakt, dat was best veel werk, met terpetine weken, schudden, etc maar mooi resultaat.

Had toen eigelijk gelijk de koppakking moeten laten vervangen, maar heb dat niet gedaan, dus er was al weer wat troep ingekomen. Zal niet eerg zijn, maar ik vindt het gewoon fijn als het echt schoon is.
Laatst gewijzigd door Sander02 op ma jul 09, 2007 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Op het moment dat jij je radiateur en reservoir afvult tot aan het maximum, zal je altijd merken dat er na een stukje rijden het nivo hoger staat dan het maximum..

DIt heeft o.a. te maken met een bepaalde uitzet door de warmte, daarom heet het reservoir eigenlijk ook een overloop reservoir, als het systeem volledig dicht zou zijn, zou er door de warmte ontwikkeling in het blok alleen maar meer druk opbouwen en dus uiteindelijk uit elkaar knallen...

Als ze het systeem niet hebben gereinigd, kan je dat ook best zelf doen hoor....Gewoon leeg laten lopen, goed spoelen en afvullen.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ja dat spoelen had ik al gedaan vorige maand, met een tuinslang onder druk , maar de readiator niet aangesloten. Had toen wel het idee dat er veel aangekoekte troep in de buizen bleef zitten. Als je die namelijk lostreks en je vinger over de wand haalt is het niet echt schoon.

Maar wat betreft de vloeistof hoogte, met een koude motor of na een paar km rijden was het vloeistof niveau vele malen hoger dan de max streep. Echt paar cm onder de bovenkant van reservoir.
416SI 1996
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

koelwater bijvullen doe je met een KOUDE motor, met een warme motor hoord het idd hoger te staan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ja ok, maar als ik zo zou ga kijken nu de auto een uur of 6 ongebruikt staat, moet het niveau toch niet een cm onder de deksel zitten. Kan dat geen kwaad? Het niveau stijgt toch altijd wel ene paar cm? Je moet toch wel enigszins in de beurt van de max markering zitten?
416SI 1996
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

ja heb net gekeken en is toch wel een cm of 3 minimaal over de max markering.
416SI 1996
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik gooide vroeger na een koppakking verwisseling altijd iets meer koelvloeistof erin.
Zat altijd wel ergens nog lucht en anders gooide hij het er zelf wel in kleine beetjes uit.

Ik weet het hoort niet maar aldoende leert men.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
MadjE

Bericht door MadjE »

Teveel aan koelvloeistof heeft voor de auto geen schadelijke gevolgen. Alles wat er teveel in zit gooit ie er vanzelf uit, kan geen kwaad. (alleen voor het milieu wel natuurlijk)
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ok gelukkig, ik vondt het ookal zo raar van een dealer. En ook in het werkplaatshandboek van de Rover stond dat je echt niet over de maxmarkering mag komen. Nou ja gelukkig maar. :D
Ga denk ik toch binnenkort nog eens alle vloeistof eruit halen,systeem spoelen en reservoir helemaal reinigen, want ik wil gewoon weer een schoon reservoir. Dan kan ik tenminste in de gaten houden of de pakking goed gerepareerd is. Nu zit er nog allemaal troep tegen de bovenkant geplakt.
416SI 1996
Plaats reactie