Veel te hoog koelvloeistof niveau?
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Veel te hoog koelvloeistof niveau?
Komt m'n auto net terug van de ex rover dealer voor de koppakking te vervangen, kijk ik onder de motorkap, is het koelvloeistof reservoir bijna vol. En ook wat nattigheid bovenop. Dat laatst kan misschien van morsen zijn, maar ik vertrouw dit niet.
Waarom doet een dealer dit? Zijn ze stom, staat die max markering er voor niks? Ik bedoel dat spul gaat toch stijgen als de boel gaat koken?
Zucht, wordt weer terug naar de garage, want ik verdom het zelf op te lossen voor al dat geld wat ze vragen.
Ze hebben olie en koelvloeistof dus niet vervangen, maar aangevuld.
En ja de olie die in de koelvloeistof zat ja, die drijft wel naar boven daar hoef ik me niet druk om te maken. Reinigen van het systeem hebben ze dus niet gedaan. En ik had dat graag gewild zodat ik niet hoef te gaan twijfelen of er nu nieuwe of oude mayo te zien is.
Ok ok, ik had vorige maand zelf de radiator en koelvloeistof vervangen.
Reservoir echt helemaal schoongemaakt, dat was best veel werk, met terpetine weken, schudden, etc maar mooi resultaat.
Had toen eigelijk gelijk de koppakking moeten laten vervangen, maar heb dat niet gedaan, dus er was al weer wat troep ingekomen. Zal niet eerg zijn, maar ik vindt het gewoon fijn als het echt schoon is.
Waarom doet een dealer dit? Zijn ze stom, staat die max markering er voor niks? Ik bedoel dat spul gaat toch stijgen als de boel gaat koken?
Zucht, wordt weer terug naar de garage, want ik verdom het zelf op te lossen voor al dat geld wat ze vragen.
Ze hebben olie en koelvloeistof dus niet vervangen, maar aangevuld.
En ja de olie die in de koelvloeistof zat ja, die drijft wel naar boven daar hoef ik me niet druk om te maken. Reinigen van het systeem hebben ze dus niet gedaan. En ik had dat graag gewild zodat ik niet hoef te gaan twijfelen of er nu nieuwe of oude mayo te zien is.
Ok ok, ik had vorige maand zelf de radiator en koelvloeistof vervangen.
Reservoir echt helemaal schoongemaakt, dat was best veel werk, met terpetine weken, schudden, etc maar mooi resultaat.
Had toen eigelijk gelijk de koppakking moeten laten vervangen, maar heb dat niet gedaan, dus er was al weer wat troep ingekomen. Zal niet eerg zijn, maar ik vindt het gewoon fijn als het echt schoon is.
Laatst gewijzigd door Sander02 op ma jul 09, 2007 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
-
- MG-R Core
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
Op het moment dat jij je radiateur en reservoir afvult tot aan het maximum, zal je altijd merken dat er na een stukje rijden het nivo hoger staat dan het maximum..
DIt heeft o.a. te maken met een bepaalde uitzet door de warmte, daarom heet het reservoir eigenlijk ook een overloop reservoir, als het systeem volledig dicht zou zijn, zou er door de warmte ontwikkeling in het blok alleen maar meer druk opbouwen en dus uiteindelijk uit elkaar knallen...
Als ze het systeem niet hebben gereinigd, kan je dat ook best zelf doen hoor....Gewoon leeg laten lopen, goed spoelen en afvullen.
DIt heeft o.a. te maken met een bepaalde uitzet door de warmte, daarom heet het reservoir eigenlijk ook een overloop reservoir, als het systeem volledig dicht zou zijn, zou er door de warmte ontwikkeling in het blok alleen maar meer druk opbouwen en dus uiteindelijk uit elkaar knallen...
Als ze het systeem niet hebben gereinigd, kan je dat ook best zelf doen hoor....Gewoon leeg laten lopen, goed spoelen en afvullen.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Ja dat spoelen had ik al gedaan vorige maand, met een tuinslang onder druk , maar de readiator niet aangesloten. Had toen wel het idee dat er veel aangekoekte troep in de buizen bleef zitten. Als je die namelijk lostreks en je vinger over de wand haalt is het niet echt schoon.
Maar wat betreft de vloeistof hoogte, met een koude motor of na een paar km rijden was het vloeistof niveau vele malen hoger dan de max streep. Echt paar cm onder de bovenkant van reservoir.
Maar wat betreft de vloeistof hoogte, met een koude motor of na een paar km rijden was het vloeistof niveau vele malen hoger dan de max streep. Echt paar cm onder de bovenkant van reservoir.
416SI 1996
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
koelwater bijvullen doe je met een KOUDE motor, met een warme motor hoord het idd hoger te staan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Ok gelukkig, ik vondt het ookal zo raar van een dealer. En ook in het werkplaatshandboek van de Rover stond dat je echt niet over de maxmarkering mag komen. Nou ja gelukkig maar.
Ga denk ik toch binnenkort nog eens alle vloeistof eruit halen,systeem spoelen en reservoir helemaal reinigen, want ik wil gewoon weer een schoon reservoir. Dan kan ik tenminste in de gaten houden of de pakking goed gerepareerd is. Nu zit er nog allemaal troep tegen de bovenkant geplakt.

Ga denk ik toch binnenkort nog eens alle vloeistof eruit halen,systeem spoelen en reservoir helemaal reinigen, want ik wil gewoon weer een schoon reservoir. Dan kan ik tenminste in de gaten houden of de pakking goed gerepareerd is. Nu zit er nog allemaal troep tegen de bovenkant geplakt.
416SI 1996