[416si] Koppakking.... en frustraties!

414 416 418 420 45
Pieter

[416si] Koppakking.... en frustraties!

Bericht door Pieter »

Een tijd terug...
... kwam ik tot de ontdekking dat mijn koelvloestof stroperig was. Echter redelijk helder van kleur (niet zwart/bruin/grijs) en nadat ik was gaan stressen over de koppakking had ik maar een alle koelvloeistof eruit laten lopen.

Ik zag toen dat slechts het top laagje in mijn reservoir stroperig was. Net of iemand ooit een scheutje olie erin gegooid had... vergissing van de vorige eigenaar oid... Dus daar hield ik het het op. Want hij gebruikt geen olie/koelvloeistof..

Dat was vorige maand.
Nu heb ik net weer even gekeken... en ja hoor! Net frituur vet! Dus dacht ik.... hmm mischien verkeerde koelvloeistof gebruikt, toch maar even checken.

Dus ik knijp even in een radiotor slang en: ploep PIK zwarte vloeistof komt bovendrijven in mijn koelvloeistof reservoir... na alles een maand geleden vervangen te hebben (koelvloeistof, olie in het blok helemaal ververst).

Afbeelding
Miauw...

Is dit de koppakking?
Als het niet waar is dat (zo beweren velen op het web) dat het K blok rond de 100k op de klok bijna altijd een gare koppakking heeft (en vaak eerder als ik de bozen tongen moet geloven)... Waarom overkomt mij dit dan weer :evil: ! En waarom heb ik al die verhalen vóór het kopen van een Rover 416 de reviews op internet met waarschuwingen over dit fenomeen weer in de wind geslagen :(.

Nouja, het vervangen van een koppaking is niet zo'n ramp... Maar de auto rijdt ENORM brak als hij koud is (schokkerig in de lage toeren zelfs, iest wat ik hier ook vaak voorbij zie komen). Hij tikt dan ook enorm. Bij het vervangen van de olie kwam ik nogal wat ijzergruis tegen... alles behalve goed. Aangezien het blok volgens de garage (inmiddels) 20k terug helemaal gereviseerd was (pakkingen, riem, kleppen, zuigers etc...) vind ik dit toch allemaal te ver gaan.

Ik heb het ding gekocht voor 1800, paritculier, zat in de 80k op de klok. Onderhouds historie en op wat deukjes en krasjes na was (en op wat hierboven staat na is) het ding prima in orde. Heb er 15k zonder problemen mee gereden... En nu begint de hoop mij in de schoenen te zinken.

Je zou zeggen, Piet, stel je niet aan
1800 euro, dat is niks, koop je een nieuwe. Maar op de een of andere manier ben ik toch erg gehecht geraakt aan dat groene monster voor mn deur. Daarnaast heb ik er een nieuwe middendemper, een remus einddemper, een K&N 57i kitje, H&R rode veren (-35mm) en AEZ velgen gemonteerd... Ligt ook nog een bodykitje in mijn kast nu trouwens EN ben ik al een tijd bezig aan een boordcomputer (die gelukkig niet Rover specifiek is :P).

Nouja mocht het de koppakking zijn?? dan kan ik een nieuwe laten plaatsen. Dan blijft het blok slecht... gezien de gruis in de olie, het tikken en het koud slecht lopen. Daarnaast heeft dit blok te weinig vermogen voor mijn grote ego :lol:!

Afbeelding

Heb in December een mailtje gestuurd naar van Noort, met de vraag of ze geen K16 1.8VVC of T16 2.0turbo blok konder plaatsen... Kreeg als antwoord dat dat met zoon 3000 euro wel moest lukken. Heb toen besloten dat ik eerst de auto wou laten spuiten, en mijn bumpers monteren voor ik een nieuw blok zou kopen... Had zelfs een mooi T16 2.0 turbo blokje op de lokale sloop zien liggen.... :(

Mijn financiele situatie, als arme (doch hard werkende) student is tot Juni wat minder toereikend, al helemaal door mijn boordcomputer project...

Wat adviseren jullie mij?
  • * Kan ik tot die tijd gewoon door rijden met dit blok?
    * Alles terug naar ogineel en verkopen die ketel?
    * T16 2.0 turbo blok zoeken en laten plaatsen?
    * Gare 620ti / 820ti kopen en blok laten reviseren en dan overzetten?
    * Niet zeiken en fietsen?
    * Dakterras Hilton?
    * Nooit meer zo'n grote lap tekst typen?
    * Wat kost het reviseren van een T16 blok?
    * Zijn ze even betrouwbaar als dat K-blok of had ik gewoon pech?
    * Wiens ferrari mag ik zolang lenen?
Zow... weekend, tijd voor bier, vrouwen en muziek! Alvast bedankt voor jullie medeleven, compassie en goed advies! ;)
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: pieter ik kan je maar 1 raad geven .
ga naar v noort en laat hem je blok nakijken.
ik heb dezelfde auto als jou en hetzelfde blok.
en mijn koppakking is pas vervangen bij 170 dkm . dus wat jij beschrijft is niet normaal.{ de meeste gaam bij 150 dkm}
de troep die je tegenkwam in je radiateur {ijzer denk jij} kan nooit vanuit het blok daarin trecht komen.
wel door toevoeging van buitenaf on bv een lek te dichten.

affijn ik blijf erbij , ga naar v noort en laat hem een oordeel geven.
dit type blok heeft voor hem geen geheimen.

o ja . mijn blokkie {203 dkm } gaat als de brandweer zonder tunning.
Afbeelding
Pieter

Bericht door Pieter »

Klein detail; ik woon in Maastricht... En eigenlijk niet zonder auto :shock:
schoenie
MG-R Addict
Bericht door schoenie »

als de auto bokkerig rijd in de lage toeren bij een koude motor zou het ook wel kunnen dat je ontsteking niet meer helemaal goed is.
Van Noort heeft een leenauto, die je voor een laag bedrag kunt gebruiken als je auto daar staat.
MG TF wannahave
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Denk dat als je zo nodig een 2.0T erin wilt hebben je dan het best op zoek kunt gaan naar een originele 420si.

Dan is alles er al voor gemaakt en wordt het een stuk goedkoper om om te bouwen. Geen nieuwe steunen, aandrijfassen, versnellingsbak, radiateur, dynamo enz enz enz. Denk dat een 420 ook betere remmen heeft en een luxer interieur, en vast nog wel meer dingen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Met een 416 SI zou ik op zoek gaan naar een 1.8 VVC, want zoals jouke al zegt, met een T16 moet je zoveel aanpassen omdat de 1600 een K series is..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Pieter

Bericht door Pieter »

Probleem is dat de 420 een sedan is.. dar passen die bumpers die ik heb liggen niet onder... Sterker nog, daar is geen fatsoenlijke bodykit voor te krijgen en ik had hem graag wat sportiever. Heeft de 420 een T blok?

Is de steek hetzelfde voor mn velgen? De veren? De einddemper?

Allemaal weggegooid geld dan...

Hoeveel inruil zou ik kunnen krijgen voor deze als ik hem weer terug breng naar orgineel? Oftwel wat zou het kosten om een 420 te bemachtigen?

Een gare 420 kopen en die als donor gebruiken voor de remmen en motorsteunen?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Velgen en dergelijken passen gewoon, ook de uitlaat zou passen ware het niet dat een sedan langer is.

er is nog een 2de optie, en dat is op zoek naar een schade 420, dan kun je alles onder de motorkap overzetten. Dat gaat ook nog veel werk zijn, maar zoizo minder dan wanneer er custom steunen en dergelijken moeten worden gemaakt.

p.s. een sedan is ook wel sportief te krijgen hoor
Afbeelding
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Pieter

Bericht door Pieter »

De veren zijn compleet anders bij een 416si voor 96 en drna, twijfel toch of ze gaan passen en zou het ook heel jammer vinden van die bumpers.

Dus een donor car optie is meer op zn plaats. Heb zelfs al een 420si gezien voor 1500E met 30000 op de teller. Maar dan heb ik voor 1500 de remmen en de steuen, dan moet ik nog een compleet 2.0 turbo blok vinden en dat laten reviseren...

Wordt wel erg duur, of is zo'n blok goedkoop te vinden, en waar moet ik op rekenen kwa kosten voor het reviseren?

Reactie op je edit:
Waar krijg je een leuke achterbumper voor de 420?
Pieter

Bericht door Pieter »

Heb gebeld met Van Noort en ze zouden er mischien volgende week naar kunnen kijken. Ze hadden alleen een standaard 1.8 K blok. Dat is voor mij de moeite niet, die 10 extra pktjes.

Maar als er toch al ijzergruis uit mn olie kwam en die koppakking lek is dan is al het geld dat ik in dit blok steek toch eigenlijk verloren geld?

Heb een aantal dealers gemailed voor inruil tegen een oude MX-5 of MGF (wil graag een cabriotje) maar ze zeggen allemaal rond de 1000E, en dan hebk nog niets gemeld over de koppakking.
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Ombouw van 416 naar 2.0T wordt lastiger dan een ombouw vanaf een 420 maar is zekeer wel te doen (mits de juiste 220g(t)(s)i, 220coupe, 420 MKI delen voorhanden zijn zoals voorste deel van het subframe, aandrijfassen etc.
Zoek eens op Rovertech naar een 216 ->220T conversie(bubble shape) Die beste man had hem binnen een week van K serie naar T serie omgeboud(en dan houd ik het met een week ruim aan volgens mij was het zelfs in 1 a 2 weekenden)

Dit alles natuurlijk mits je een beetje kunt en durft te sleutelen.

En voordat je begint koop dan iig de 2 haynes boeken of kopieer de werkplaatshandleidingen.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Pieter

Bericht door Pieter »

Van Noort heb ik niet meer gehaald want hij liep opeens stationair 3000+ toeren en begon te stinken dus veel ermee rijden durfde ik niet meer aan. Heb bij de garage van mijn ouders (waar ze klant zijn that is) mijn ex-schatje laten nakijken:

- Koppking rip
- Stuur inrichting begint eraan te komen
- Koeling niet meer in orde
- Startmoter was ook niet meer te redden
- Achterwiellager aan vervanging toe

En dan:
- Temperatuur meter defect
- Toerenteller begint soms spontaan uit te vallen

25.000 met het ding gereden en na aankoop na laten kijken was er niets aan de hand. Advies nu: niet rendabel.

Dus nu zit ik met een waardeloze auto, ik gooi dus al mijn spullen in de verkoop en zal maar 2 keer moeten nadenken voor ik een rover koop (volgens de garage).

Natuurlijk zal het ook bij andere merken voorkomen maarja Rover schijnt nu eenmaal een naam, zeggen de goeie mensen aldaar, te hebben en de kans dat als ik alles mooi oppoets en niks over de defecten meld is het nog een kleine kans dat ik er meer als 1.500 voor terug krijg.

Nouja na alle waarschijnlijkheid dus mijn afscheid van mg-r.nl want mijn vertrouwen in het merk is wat minder nu.... Ik ga nu opzoek naar een MX-5 (hoewel ik altijd graag een MGF zou willen komen, maar daar zit ook een Rover K blok in). Bedankt voor jullie support ;)!

Dus zie dalijk de te koop selectie voor:
- K&N 57i luchtfilter kit (4000km oud)
- Remus uitlaat (5000km oud)
- Midden demper (5000km oud)
- AEZ 17" licht metalen velgen (enkel onopvallende krasjes in 1 velg), 10000km oud

En wat jullie voor de rest eruit willen halen...
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

jammer dat ie het begeven heeft, maar daarom hoef je toch niet meteen een ander merk te gaan rijden???
Dit soort dingen komen ook voor bij merken als VW, BMW, Mercedes, enz.
Rob 416 Si

Bericht door Rob 416 Si »

En dit is allemaal in de 80k km? Damn wat heeft die vorige eigenaar met die bak gedaan, die rijdt nog erger dan ik ;)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Hoe wil je trouwens de auto verkopen zonder de defecten te vermelden?
gare startmotor, koppakking, 3000k stationair is niet iets dat niet opvalt tijdens een proefrit.

Lijkt me zoizo niet al te netjes om je auto te verkopen zonder te melden wat er mis mee is.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

schoenie
MG-R Addict
Bericht door schoenie »

Ik denk dat het goedkoper is om de auto weer in orde te maken dan hem nu weg te doen, is ook zonde van de spullen die je er voor gekocht hebt.
Een startmotor hoeft niet erg veel te kosten en een versleten lager is ook niet het einde van de wereld, die worden tenslotte vaker bij auto's vervangen. Hebben ze ook verteld wat er niet goed was aan de koeling?
MG TF wannahave
Plaats reactie