... kwam ik tot de ontdekking dat mijn koelvloestof stroperig was. Echter redelijk helder van kleur (niet zwart/bruin/grijs) en nadat ik was gaan stressen over de koppakking had ik maar een alle koelvloeistof eruit laten lopen.
Ik zag toen dat slechts het top laagje in mijn reservoir stroperig was. Net of iemand ooit een scheutje olie erin gegooid had... vergissing van de vorige eigenaar oid... Dus daar hield ik het het op. Want hij gebruikt geen olie/koelvloeistof..
Dat was vorige maand.
Nu heb ik net weer even gekeken... en ja hoor! Net frituur vet! Dus dacht ik.... hmm mischien verkeerde koelvloeistof gebruikt, toch maar even checken.
Dus ik knijp even in een radiotor slang en: ploep PIK zwarte vloeistof komt bovendrijven in mijn koelvloeistof reservoir... na alles een maand geleden vervangen te hebben (koelvloeistof, olie in het blok helemaal ververst).

Miauw...
Is dit de koppakking?
Als het niet waar is dat (zo beweren velen op het web) dat het K blok rond de 100k op de klok bijna altijd een gare koppakking heeft (en vaak eerder als ik de bozen tongen moet geloven)... Waarom overkomt mij dit dan weer

Nouja, het vervangen van een koppaking is niet zo'n ramp... Maar de auto rijdt ENORM brak als hij koud is (schokkerig in de lage toeren zelfs, iest wat ik hier ook vaak voorbij zie komen). Hij tikt dan ook enorm. Bij het vervangen van de olie kwam ik nogal wat ijzergruis tegen... alles behalve goed. Aangezien het blok volgens de garage (inmiddels) 20k terug helemaal gereviseerd was (pakkingen, riem, kleppen, zuigers etc...) vind ik dit toch allemaal te ver gaan.
Ik heb het ding gekocht voor 1800, paritculier, zat in de 80k op de klok. Onderhouds historie en op wat deukjes en krasjes na was (en op wat hierboven staat na is) het ding prima in orde. Heb er 15k zonder problemen mee gereden... En nu begint de hoop mij in de schoenen te zinken.
Je zou zeggen, Piet, stel je niet aan
1800 euro, dat is niks, koop je een nieuwe. Maar op de een of andere manier ben ik toch erg gehecht geraakt aan dat groene monster voor mn deur. Daarnaast heb ik er een nieuwe middendemper, een remus einddemper, een K&N 57i kitje, H&R rode veren (-35mm) en AEZ velgen gemonteerd... Ligt ook nog een bodykitje in mijn kast nu trouwens EN ben ik al een tijd bezig aan een boordcomputer (die gelukkig niet Rover specifiek is :P).
Nouja mocht het de koppakking zijn?? dan kan ik een nieuwe laten plaatsen. Dan blijft het blok slecht... gezien de gruis in de olie, het tikken en het koud slecht lopen. Daarnaast heeft dit blok te weinig vermogen voor mijn grote ego

Heb in December een mailtje gestuurd naar van Noort, met de vraag of ze geen K16 1.8VVC of T16 2.0turbo blok konder plaatsen... Kreeg als antwoord dat dat met zoon 3000 euro wel moest lukken. Heb toen besloten dat ik eerst de auto wou laten spuiten, en mijn bumpers monteren voor ik een nieuw blok zou kopen... Had zelfs een mooi T16 2.0 turbo blokje op de lokale sloop zien liggen....

Mijn financiele situatie, als arme (doch hard werkende) student is tot Juni wat minder toereikend, al helemaal door mijn boordcomputer project...
Wat adviseren jullie mij?
- * Kan ik tot die tijd gewoon door rijden met dit blok?
* Alles terug naar ogineel en verkopen die ketel?
* T16 2.0 turbo blok zoeken en laten plaatsen?
* Gare 620ti / 820ti kopen en blok laten reviseren en dan overzetten?
* Niet zeiken en fietsen?
* Dakterras Hilton?
* Nooit meer zo'n grote lap tekst typen?
* Wat kost het reviseren van een T16 blok?
* Zijn ze even betrouwbaar als dat K-blok of had ik gewoon pech?
* Wiens ferrari mag ik zolang lenen?