Reparatie van de motor van de centrale deurvergrendeling.

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
BritishRacingGreen

Reparatie van de motor van de centrale deurvergrendeling.

Bericht door BritishRacingGreen »

Nou hier is ie dan op velen verzoek. :lol: :mrgreen:
Het heeft even geduurd, maar ik hoop dat het de moeite waard is. :shock: :blink:

Reparatie van de motor van de centrale deurvergrendeling (CV) (meestal rechter deuren).

Een veel voorkomend mankement bij Rovers is dat de cv kapot gaat aan de rechter deur.
Nu zijn er drie optie; (misschien wel meer maar die verschillen alleen in detail)
1. Je leert ermee leven, maar ergert je er continu aan.
2. Je laat dit mankement repareren bij een auto garage of Rover dealer deze plaatst waarschijnlijk een nieuwe motortje, kosten ca. 120 eurootjes (dit is een schatting).
3. Je gaat zelf even voor Nico spelen en repareert het motortje, met een als kosten 1 of 2 zelftappers (prijs ca. 1 euro) en eventueel wat gereedschap wat nog niet in je bezit was maar misschien nog wel een keer handig is.

In de onderstaande beschrijving wordt aangegeven wat je moet doen als je voor de laatste optie kiest;
Er is één voorwaarde (in de meesten gevalen) dit is dat als men met de afstandsbediening de deuren op of van slot doet dat men het motortje wel hoort ratelen, maar ondanks dat verandert er niets de deur gaat niet los of op slot. En als je veel pech hebt is er toch iets anders defect ondanks het feit dat het motortje ratelt (dit zijn uitzonderings gevallen).

Voorbeeld auto is de Rover 620 van JeroenV.

Als eerste moet het motortje uit de deur. Hiervoor moet de binnen bekleding van de deur weg gehaald worden. Bij deze auto moeten vier kruiskopschroeven worden losgedraaid.
Op de volgend plaatsen in de hieronder aangegeven in de foto: 1, 2, 3, 3a
3a zit bij de deur-ontgrendeling soms achter een klein klepje.
Afbeelding
Voor een andere model kunnen deze schroeven op andere plekken zitten, even zoeken dus.

Als de schroeven los zijn kan je bij punt 1 de plaat voorzichtig naar voren trekken zodat ie loskomt (van onder naar boven werken met het lostrekken dus eerst de hele onderrand loshalen daarna de zij kanten). Als ie nu los zit scharniert ie bij de boven rand tegen de ruit dus. Nu moet je de plaat voorzichtig omhoog trekken dit kan een beetje lastig gaan.
Bij het omhoog en weghalen van de plaat, let op! :!: , er zit waarschijnlijk nog een kabel vast aan de plaat dit is voor de elektrische ramen (deze loshalen bij de connector).
Nu de plaat weg is ziet de binnenkant van de deur er als volgt uit.
Afbeelding

Het plastic van de deur moet voor een deel worden losgehaald. Op punt 4 in de foto hierboven zit de connector van de motor van de cv deze kan los worden gehaald.
Op de foto hieronder zie je het motortje de punten aangegeven door 5 zijn de punten waar de de schroeven zitten die met een Torx sleutel los moeten worden gehaald (Torx sleutel maat T9). (de motor zit nu nog in de deur)
Afbeelding

Nu kan de motor uit de deur worden gehaald.
Hier vast gehouden door onze charmante assistente van vandaag Jeroen:
Afbeelding
:P :lol: :mrgreen:

Om de connector los te maken moet bij punt 6 een hefboompje worden in gedrukt en gelijk tijdig een deel van de connector uit de andere trekken.
Afbeelding
Nu hebben we de motor uit de deur en kan deze open worden gehaald.
Afbeelding

Voordat de motor open gemaakt wordt moet eerst het palletje bij punt 7 worden verwijdert daarna kunnen kruiskopschroeven (aangeven door 8) worden losgedraait.
Afbeelding

Als het palletje is verwijdert kan ook het witte hefboompje weg worden gehaald.
Het palletje kan je verwijderen door het voorzichtig voor een stukje uit te boren. Of een kant dicht te knijpen als je dit voorzichtig doet kan je het palletje weer gebruiken als je alles weer in elkaar zet.
Afbeelding

Wanneer het motortje nu open gehaald word ziet ie er als volgt uit van binnen.
Afbeelding

Op het witte schijfje ligt een grijs palletje deze is afgebroken.
Hieronder is het geheel te zien zoals het ongeveer aan elkaar had moeten zitten.
Afbeelding

Links ligt het palletje wat is afgebroken en rechts ligt het balkje (hefboom).
Het punt waar het palletje oorspronkelijk zat is goed zichtbaar (in de meeste gevallen) dat deel is ruw, de rest van het balkje is glad.

In het midden van het punt waar het palletje hoort te zitten moet nu een gat worden geboord. Een gat met een diameter van 3 mm, probeer het gat zo goed mogelijk in het midden te doen en zo recht mogelijk (wel door en door).
Afbeelding

In het gat moet nu een zelftapper worden gedraaid. Ik gebruik er twee.
Eerst een kleintje die makelijk wat draad in het gat maakt, deze heeft een diameter van 3,5 mm.
De tweede wordt het nieuwe palletje deze heeft op het gladde gedeelte een diameter van 4 mm en is 4 cm lang maar dit kan ook iets korter (wel is het belangerijk dat hij een glad deel heeft met een dikke van 4 mm).
Afbeelding

Draai nu eerst de kleine in het gat deze gaat vrij makkelijk.
Afbeelding

Verwijder deze weer en draai nu de grotere erin, draai deze vast (het gladde deel zit nu tegen het balkje).
Afbeelding
Afbeelding
En nu nog ietsjes verder dus.

Nu moet het schroefdraad wat aan de andere kant uit het balkje komt worden verwijdert dit kan makkelijk worden afgezaagd met een ijzerzaag.
Afbeelding

Kijk wel uit dat je niet uitschiet met zagen, het uitsteksel wat er onder zit moet blijven zitten.
Na het zagen wel ff zorgen dat ie mooi glad is geen scherpe delen laten zit dit slijt in het plastic en dat is niet de bedoeling.

Nu moet de kop van de schroef worden afgezaagd. Zodat het nieuwe palletje ontstaat.
Het oude palletje kan worden gebruikt als maat. Het nieuwe palletje mag niet langer zijn dan de oude iets korter wel (maar niet te veel) liefst gewoon even groot.
Afbeelding

Nu moet het nieuwe palletje mooi glad worden gemaakt zodat het niet gaat snijden in het plastic. Dus eventjes netjes bij vijlen.
Afbeelding

Nu ziet ie er ongeveer als volgt uit.
Afbeelding

En nu kan het motortje weer in elkaar worden gezet. Als eerste wordt het hefboompje terug gezet.
Afbeelding

Nu is het handig om ook het witte hefboompje te monteren dit gaat nu makkelijker dan wanneer het motortje dicht zit. Het pallet moet ook worden geplaatst als het huis nog open is.
Afbeelding

Nu is het ook noodzakelijk om te zorgen dat het tandwiel goed zit. Onder dit tandwiel zit een veer deze moet ook goed zitten deze zorgt er namelijk voor dat het tandwiel in de neutraal stand terug komt.
Afbeelding

Het veertje moet om het halve maantje dat in het plastic huis zit.
Ik heb een platte schroeven draaier gebruikt om hem om het maantje heen te trekken.
Afbeelding

Nu moet het tandwiel ook geplaatst worden. Het is handig om wat nieuw vet in het motortje te doen voordat het tandwiel wordt geplaatst.
Afbeelding

Bij het plaatsen van het tandwiel moet het halve maantje, wat ook op het tandwiel zit, gelijk komen te zitten met het halve maantje in het plastic huis. Je kan dan voelen dat wanneer je het tandwiel draait deze weer terug wil naar zijn neutraal stand (niet super krachtig maar hij gaat wel terug). Hier is te zien hoe het er uit ziet als ie in de neutraal stand staat.
Afbeelding

Nu kan ie helemaal dicht. Alles vast schroeven. Even testen voordat je hem in de deur plaats.
Gaat het witte hefboompje heen en weer (als je de deur op of van slot doet)? Mooi dan is goed. Nu kan ie terug worden gezet. Bij het plaatsen in de deur moet je opletten dat het palletje wat aan het deur sluitingsmechaniek zit in het witte hefboompje valt met name bij de achter deur is dit vrij lastig.

Nu kan de deur dicht worden gemaakt het plastic kan je dicht maken met dubbelzijdig tape of kit (het plastic niet weghalen dit is nodig om water tegen te houden). Vergeet ook niet de elektrische ramen aan te sluiten.

In het filmpje is te zien dat ie werkt.
http://home.conceptsfa.nl/~tsmooren/PIC ... Knopje.avi

Bij de achter deur is het eigenlijk gewoon het zelfde alleen bij het weg halen van de deur bekleding zitten de schroeven op een ander plek bij een 620 zijn het er drie, 1 bij de deur openingshendel en de andere twee onder de handgreep (9) voor het verwijderen van de bekleding kan de zelfde techniek worden gebruikt als bij de voordeur. Verder zit het motortje een stuk lastiger geplaatst (deze zit bij 10).
Afbeelding

Maar dat moet op zich ook wel lukken.

Veel succes. |:) :beuh:

O ja BTW dat was het. |:) :beuh: :rofl:

Groeten,
Tino

P.S.: Jeroen nog bedankt zonder jouw was deze handleiding niet mogelijk.
JeroenV

Bericht door JeroenV »

Sorry voor mijn late reactie, zoals Tino al zei, dit is de perfecte remedie.

Er is trouwens op methode III (ga de Nico uithangen) een makkelijker, veiliger en betrouwbaarder versie op de markt, versie III-B.

Het voornaamste verschil zit hem in de beschrijving: Laat Tino de Nico uithangen.

Nogmaals hartelijk bedankt, en een paar weken verder ondertussen doet alles het nog als een zonnetje.

In navolging van het verwijderen van de witte NL sticker op de kont van mijn bolide, heb ik (ja, ik, mijzelf, moi) afgelopen zaterdag ook "ROVER" en "620Si" van de kofferbak gesloopt.
Dat was even een paar uurtjes poetsen, commandanten en waxen, maar het resultaat is prachtig, een uitermate strak achterste op mijn Rover.
Nu nog een bijpassende vriendin :wink:

Foto's volgen nog wel een keer!@

Tino, nogmaals hartelijk bedankt!
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Ff een vraag:
Hebben jullie allen die motortjes er uit gehaald?
of het comlpete slot?
Als je het complete slot er uit haalt gaat het een stuk makkelijker (vooral bij de achterportieren
Voor de rest
mooi fotoreportage
Klasse
JeroenV

Bericht door JeroenV »

Alleen de motortjes Robert!
BritishRacingGreen

Bericht door BritishRacingGreen »

Tja onervarenheid is dat geweest denk ik.

Groeten,
Tino
Johan

Bericht door Johan »

Super, dit had ik net nodig aangezien bij mijn rechterachterportier de cv niet werkt.
JeroenV

Bericht door JeroenV »

Ik zit nu met iets mooiers nog.... de electrische motor van mijn rechterachterraam is kapt. Alhoewel, de motor doet het nog, maar het raam doet niets. Ik heb het raam nu vastgezet met stukjes rubber, maar dat is ook niet alles...

Iemand een helder idee?
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Ik wil even mijne grote dank uitspreken aan de maker(s) van deze reparatie-tutorial!!

Dit weekend ben ik wezen prutsen met m'n 220 TC waar van 't motortje aan de rechterportier dezelfde symptonen gaf en de reparatie is geslaagd! Het was even ontzettend pielen om alles weer in elkaar te zetten maar het is gelukt. En dan voor de kosten van 2 schroefjes haha.

THANKS !!!!!
Plaats reactie