Goeieavond!
Goeie zet, als 800 liefhebber kan ik niets anders doen dan je zn ding aan te raden: hoop auto voor weinig geld en nog (vrij) zeldzaam ook.
Zelf ben inmiddels aan mn 4e 800 bezig waarvan één E (jaja, de vierkante nog, dik 1 jaar in gereden) één Ti (2 jaar in gereden) en 2 827's (dik 1 jaar in gereden en sinds juli wederom een).
Ik denk wel dat Dutch Vitesse t belangrijkste al heeft gezegd, je vergelijkt appels en peren...
Beide zijn kwalitatief gezien niet slecht volgens mij, enige echte zwakke punt van de ti is een lekke koppakking op de hoek rechts voor, komt veel voor en heeft te maken met de verkeerde (of oud type) pakking. daarnaast heb ik buiten slijtagedelen geen problemen gehad.
Ook de 827 heeft eigenlijk op één (groot) punt na nooit problemen veroorzaakt. De eerste begon dik na de 180 dkm kuren te vertonen tijdens het schakelen, schakelde niet of sloeg versnellingen over enzo. Nu zegt men dat dit wel een acceptabele KM stand is voor een automaat, maar qua kosten was het t toen gewoon niet meer waard...
Ik moet bij beide wagens wel zeggen dat ik van t type "auto is heilig" ben, dus altijd wel beurten laten geven bij de dealer en de onderdelen die nodig waren altijd netjes laten vervangen.
Qua kosten verschillen de twee wel: de 827 had een hogere aanschafwaarde (nieuw) waardoor de verzekering hoger uitviel en bij de houderschapsbelasting zat hij net 1 trap hoger.
Qua rijden vind ik ze zoals al eerder gezegd toch wel veel verschil hebben:
Waar je in de turbo door de krappe sportstoelen een hele andere zitpositie hebt en door de afstellingen van t onderstel een strakkere wegligging hebt, heb je juist in de 827 weer van die luxe zetels en deinst deze meer over de weg.
Persoonlijk ben ik ook groot fan van de laatste, deze heeft oa electrische memory seats, cruisecontrol en climatecontrol als extra optie en komt, mede ook door de V6 en automaat, soepeler over.
Ga je voor prestaties, dan is t duidelijk.. hoewel ze in de cijfers elkaar niet veel ontlopen zal de turbo deze cijfers met plezier halen, terwijl je bij de 827 hem toch wel pijn moet doen om ze te halen: tenminste dat gevoel krijg ik bij de 827 als ik zn kickdown intrap... met grote schokken schakelt hij dan terug met, zoals vele automaten hebben, een kleine vertraging...
Kortom: ze zijn allebij goed
Trouwens wel twee tips...
1, Probeer soieso de 825 (t nieuwe type) te vermijden, deze hebben op een paar uitzonderingen na allemaal koppakkingsproblemen..
2, Goed zoeken en niet snel opgeven. de meeste 800s zijn of uitgewoont of hebben 3 ton gereden, ik denk dat dat goeie er echt nog wel zijn, als je er maar tijd in steekt...
Succes en in afwachting van fotos...!