zaterdagmiddag MOD

214 216 218 220 25
FlatEric

zaterdagmiddag MOD

Bericht door FlatEric »

Hallo Rover / MG fanaten!

Ik heb afgelopen zaterdag eens ff geknutseld om m'n Rover 220d ietswat sneller te maken... en dan is dat ietswat behoorlijk zacht uigedrukt blijkt achteraf.
paar weken geleden heb ik een originele intercooler met alles erop en eraan van een sdi afgesloopt op de sloop.
het verschil was voelbaar..Maar goed.. het knutselen begon bij het korter maken van het Wastegate stangetje ( paar slagen naarbinnen gedraaid) dat was weer een verbetering.. maar toen.. het beveiligingskapje van de mengselstelschroef verwijdert op de pomp... deze 3/4 slag naarbinnen gedraaid. toen gaan proef rijden.. eerst even lekker warm gereden maar mocht het pedaal niet te ver intrappen anders.. :twisted: :twisted: :shock: :twisted: NIET meer normaal..
Geen roet.. zelfs minder dan voorheen.. en een ONvoorstelbare vermogenwinst..
Heb inmiddels 600 km gereden na aanpassing en verbruik is hetzelfde gebleven of zelfs zuiniger. Ondanks het spelen met het gas.
Het stationair toerental heb ik wel weer moeten aanpassen.
Vanochtend een Leasebak achter me toen ik de snelweg richting Assen op reed.. :twisted: en aan het duwen...toen bij 80 kmh in de vijf gegooid en plank.. even bleef ie achter me maar toen ik naar rechts ging en hij links bleef hangen.. bleef ie achter.. bij 160 heb ik maar los gelaten en kwam ie langs.. bleek een 2.0 tdi te zijn.. oftwel 140 pk of 170 pk. 8)
NU het olieverbruik even in de gaten houden..en altijd netjes warm rijden.

kortom een enorme ervaring door 2 kleine aanpassingen.

Greetzz
Eric
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Klein tipje!!! Grote kostenbesparing!!

Plaats eerst een turbodruk meter en zet hem anders iig op de vermogensbank zodat je weet dat de air fuel mix goed is en je niet over nog een 600km met de gebakken zuigers zit.

Only my 2 1/2 cents
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
FlatEric

gebakken zuigers?

Bericht door FlatEric »

Een diesel met gebakken zuigers? de motor wordt amper echt warm. hij bereikt bedrijfstemperatuur maar daar is ook alles mee gezegd.de radiator is na een rondje hard rijden nog steeds koud terwijl de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik rijd dagelijks 65 km naar mn werk en weer 65 terug. dan is ie gewoon lauw.. kan dat alsnog ?
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Wat jij wilt waarschuwje alleen maar, zomaar iets verdraaien op de grote gok zonder te weten wat je precies doet is vragen om moeilijkheden.

Maar het blijft je wigen keuze natuurlijk.
Afbeelding
morris
MG-R Fanatic

Bericht door morris »

Een intercooler monteren ben ik ook eens van plan geweest, ik heb er alles voor behalve de intercooler, daar kan ik bijna niet aan komen.
Richard (van Noort) had er een tijdje terug een liggen maar rade het mij toen af ivm andere code's van de lagerschalen etc. en dat daardoor dus waarschijnelijk een orgineel intercoolerblok berekend is op dat extra vermogen, plus mijn blok heb al meer dan 3 ton gelopen.
Nu heb ik zo iets van: schijt, ik scheur er niet mee maar wat extra vermogen is nooit weg, met name onderin, en gaat het kapot, een ander blok kan ik er zelf wel in gooien of event. reviseren/repareren.
Die afstelling (actuator,dieselpomp) heb jij die van Roverron tuning?, zo ja, wil jij me dan de preciese afstelling PB'en aub?

Tip:ik weet niet of je de roetfilter al verwijderd hebt maar dat zou je dan nog event. kunnen doen .
Ik heb dat al wel gedaan en dat schilt toch weer iets!

Gebakken zuigers zul je bij een diesel idd niet snel bang voor hoeven te zijn, de termische belasting zal wel wat omhoog gaan ,maar de intercooler zal dat weer een gedeelte compenseren.
De mechanische belasting zal wel wat toenemen, de turbo draait meer/langer toeren voor de hogere druk, de pomp zal ook meer te lijden hebben ivm hogere opbrengst/druk en de lagers van het blok zullen ook hgere krachten voor hun kieze krijgen, maar ik kan niet geloven dat het blok+tubo zelf intern zoveel anders zal zijn dan een orginele tdic.
Roverloos
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

ja......... :shock:

De jong onderzoeker

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
FlatEric

Bericht door FlatEric »

Deze auto heb ik met 304000 km gekocht.. NUL olieverbruik met nu inmiddels 353000 km. Dat de motor hierdoor zwaarder belast wordt lijkt mij vrij logisch maar het is niet zo dat ik zomaar aan een schroefje ben gaan draaien. hiervoor heb ik een golf 2td gehad waar ik hetzelfde gedaan heb maar dan met een soort bleedvalve. ook wel Dampfrad in het duits. en die golf had al 365000 km gelopen en loopt nog steeds.
regelmatig olieverversen met GOEDE olie is het halve onderhoud en BEhoud. Mijn Rover roet nu veel minder als voorheen. nu bijna niet meer..

De intercooler heb ik per toeval kunnen krijgen uit een sloper maar was een hell of a job om deze UIT te bouwen en IN te bouwen Zelfs het uitlaatspruitstuk moet los om het inlaat er vanaf te kunnen krijgen.
Daarnaast zit de gaskabel nog in de weg voor de aansluitingen dus deze hbe ik naar beneden moeten verplaatsen door een nieuwe gat te boren in de beugel waar deze afgesteld kan worden.

Er komt nu zeker een turbodruk meter op maar de aanpassing van de wastegate levert geen grote drukverschillen op. Er zijn reeds mensen geweest in UK die het al geprobeerd en gemeten hebben.

Voor wie interesse in de Tuningguide heeft kan deze bij mij krijgen.

Greetz
Eric
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

prima wat jij wilt maar mijn mening is, zolang je niet iets nagemeten hebt of het mengsel juist is weet je nooit of je auto te arm danwel te rijk loopt en of er andere gebreken zijn.

Bedoel hiermee alleen maar te zeggen een run op de dyno verteld je meer en behoed je voor de:

Told you so bla bla blablabla
Afbeelding
FlatEric

Bericht door FlatEric »

Ik heb mijn Rover al voor bepaalde dingen bij Van Noort laten repareren.
Als je bij hen zegt Eric en homokineet van paarse Rover dan jaag je ze bij hen de stuipen op het lijf net zoals een wiellager.. NIETS lukte zoals ze het gewend waren. alles moervast.
Dit even ter zijde. Ze hebben toch even gekeken naar hoe ik de intercooler ingebouwd heb.. Het is onzin dat daar het blok niet op berekend zou zijn. en met alleen een intercooler bereik je niet veel meer..je voelt het wel.. maar om het ECHTE te bereiken zul je toch het mengsel en de druk moeten veranderen..Het lucht & brandstof mengsel kun je alleen afstellen op het oog..en al zeker bij deze mechanische inspuitpompen.Lucht heeft een diesel altijd maximaal en door de verhoogde druk nog meer.
De Roetkat laat ik absoluut zitten. deze heb ik al een x bij een golf3 tdi van mij eruit gehaald waarna hij echt als een oude diesel stonk..het moet wel een beetje aangenaam blijven ruiken achter me 8) en het verschil was echt minimaal tegenover wat ik nu heb bereikt.
Blok omgooien doe ik ook niet moeilijk over.. Revisie is zoals mijn auto er nu nog uitziet en rijdt absoluut de moeite waard. maar volgens Richard van Noort liep mijn auto als een naaimachine. zoals het hoort.

Bedankt voor de waarschuwingen. ik laat hem iig op een DYNO zetten maar waar ?

Greetz
Eric
Dutch
MG-R Core

Re: zaterdagmiddag MOD

Bericht door Dutch »

Ik doelde niet op de IC maar op hetvolgende:
FlatEric schreef:Hallo Rover / MG fanaten!

knutselen begon bij het korter maken van het Wastegate stangetje ( paar slagen naarbinnen gedraaid) ..

bla bla.....

het beveiligingskapje van de mengselstelschroef verwijdert op de pomp... deze 3/4 slag naarbinnen gedraaid. Greetzz
Eric
hier wat draaien daar 3/4 slag en dan doet het goed :?

Beetje onnouwkeurig.

Voor een dyno:

Tovani in Goes, of BCCP in Gramsbergen kun je proberen. zo zijn er wel meer
Afbeelding
FlatEric

Bericht door FlatEric »

haha okay begrijpelijk maar je moet wel weten dat ik het niet met zo ff 3/4 slag gedaan had.. uiteindelijk bleef het bij die 3/4 slag
volgens de guide zou je het met een halve draai moeten proberen en indien mogelijk nog eentje. dit staat los van de Turbodruk verhoging. ik wilde geen roet achter me en dit is me zo gelukt.. stationair loopt ie zo het rustigst.. de Wastegate aanpassing is ook volgens de handleiding gedaan. natuurlijk is dit bij elke Rover tdi verschillend.. turbodruk meter is een must! maar door de wastegate aan te passen door maximaal de verstellen wordt de druk met niet meer dan 20psi verhoogd.

Is er ook een DYno in de buurt van Friesland ?

Groetjes
Eric
FlatEric

Bericht door FlatEric »

hih het was wel een passat station dus die heeft het gewicht niet echt mee:-P ik weeg ook al leeg 1084kg dusjah. Ik heb vroeger verschillende honda crxen gehad maar dan moest je ook flink stampen om een tdi eruit te rijden en dat waren toen alleen nog maar de 100 en 110 pk tdi's.
dan heb ik wel nooit de 8000 toeren geraakt:p dat vond ik toch net te jammer voor mijn blokje :p nja de type 1 crx heeft een tijd van 7,5 sec van 0-100 staan.ook volgens autoweek.maarja dan praat ik ook over een formaat schoenendoos.

Ja inderdaad 170 pk diesel dat is gewoon onmogelijk te verslaan...
maar als we een x om een meeting zijn mag je wel eens rondje rijden.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

easy peasy
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

@Tomcat

hoe zit het met je sprint tegen MG Dan?

WAKE UP!!!
Afbeelding
Afbeelding
FlatEric

Bericht door FlatEric »

Ja inderdaad allemaal Honda :P
Het verbruik van mijn Rovertje diesel is nog steeds 1-18 dus kan niet klagen..alleen is de spanner van de V-snaar spanrol kapot.. helemaal uitgeslagen..de rol loopt scheef waardoor de vsnaar 2 mm buiten de rol begint te draaien. als de motor draait zit ie in het midden maar zet je um af loopt ie van de rol af.. Spanner is niet los verkrijgbaar. compleet dus voor 122 euro ex btw :S maandag staat ie bij Rover Hofstee in Drachten..
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

daar gata je kratje.........

MG Dan proost :mrgreen:

Sprintdag ok, maar dan wel alleen daar waar het ook mag.
Hardrijden waar het niet mag doe ik niet aan.
Afbeelding
Plaats reactie