Test op ijs is gewoon van een onafhankelijke site hoor.
Tuurlijk heb je er wel meer grip door, dat is juist het doel ervan en wordt door alle onafhankelijke testen bewezen.
Een winterband doet het al vanaf ca. 7 graden veel beter dan een zomerband door de andere compound. (zachter bij lage temperaturen)
Maar als jij zomerbanden prefereert snap ik niet waarom je dan met winterbanden rijdt?
1. waarom winterbanden
Bij temperaturen beneden +7° C hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden.
Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale veiligheid gegarandeerd. Het rubber van zomerbanden wordt dan stug en verliest grip op sneeuw en ijs.
De high-tech winterbanden zijn net zo stil, comfortabel en slijtvast als zomerbanden.
2. wanneer winterbanden monteren
Niet alleen de kans op slechte weersomstandigheden is bepalend voor het
moment van montage van uw winterbanden, maar bovenal de gemiddelde
dagtemperatuur van +7° C is maatgevend. Voor noordwest Europa betekent dit dat u het best uw winterbanden kunt laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april; dus rijdt u met winterbanden als de “R” in de maand is.
8. rijden in de winter
Het rijden op sneeuw en ijs vraagt een aanpassing van uw rijstijl.
Bij het optrekken moet u weinig gas geven. Bij te snel optrekken zullen de wielen slippen en u verliest grip. Schakel vlot door naar een hogere versnelling om de aandrijfkracht op de wielen te verminderen. Ook het nemen van bochten en het remmen moet geleidelijk gebeuren om slippen en blokkeren van wielen te voorkomen.
Probeer zoveel mogelijk af te remmen op de motor en weinig met uw rempedaal.
Winter- en zomerbanden verschillen op twee wezenlijke onderdelen
van elkaar: het profiel en de rubbersamenstelling. De rubbersamenstelling
van het loopvlak van een winterband is bij lage temperaturen zachter dan het rubber van een zomerband. Dit zorgt ervoor dat de profielblokken eenvoudiger vervormen en zodoende meer grip genereren.
Door de lamellen bijt de band zich bovendien gemakkelijker vast op een besneeuwde of ijzige ondergrond. Vanwege de zachtheid van het rubber is het wel aan te bevelen om in de zomer om te wisselen naar zomerbanden. De rubbersamenstelling van zomerbanden is namelijk
harder en beter geschikt voor hogere temperaturen.
De rubbersamenstelling van een winterband vervormt makkelijker dan
die van een zomerband. Hierdoor worden deze oneffenheden beter opgevangen; er is meer contact met het wegdek. Rijden met winterbanden is bij winterse omstandigheden dus duidelijk veiliger dan met een zomerband.
Uit een onderzoek van het “Statistisches Bundesamt Deutschland”
naar de oorzaken van ongevallen met persoonlijk letstel is sinds de invoering van winterbandverplichting een duidelijk trend te herkennen.
Ten opzichte van 2005, voor de invoering van de winterbandenverplichting
in Duitsland, zijn de ongevallen met persoonlijk letstel in 2008 met ruim de helft gedaald. Tijdens winterse omstandigheden met sneeuw en ijs vonden er in 2005 namelijk 12.359 ongelukken plaats en in 2008 onder vergelijkbare omstandigheden nog maar 6.033!