Winterbanden welke en waar halen?

75 en 75 Tourer
kernebeek

Bericht door kernebeek »

breng wel weer wat te weeg hiero ,dacht ff een simpel vragje te hebben

:lol: :lol: :lol:

jarv : ik ben loodgieter en als ik het niet met de ``heren`` eens ben doe ik het lekker op mijn manier ik zit tenslote bij de klant en zij niet :mrgreen: :mrgreen: en meelopers hekel ik ,ik heb mn eigen menig en doe wat ik wil
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

..en dat is heel goed :mrgreen:

Ach ... als je een vraag steld over iets waar voor- en tegenstanders, diverse opties en meningen over zijn dan krijg je af en toe iets zoals dit hé.
Maar als ik het vergelijk met andere forums valt het hier best nog wel mee hoor :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Mensen, vooral die op winterbanden rijden, moeten gewoon hun snelheid aanpassen met dit weer. Winterbanden hebben in de sneeuw een meerwaarde aangezien er goed grof profiel op zit. Maar probeer met je 80 kilometer per uur, waar de zomerband-rijder slechts 30 rijdt, maar eens te remmen met ijzelvorming op het wegdek. Heb je helemaal nul,niks aan je winterbanden!
Bij slippartijen is het gladde wegdek ook niet de oorzaak, de oorzaak is de onkunde van de bestuurders met hun veel te hoge snelheid!
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

arjen schreef:Mensen, vooral die op winterbanden rijden...
Weer zo'n opmerking van iemand die het vertikt om gewoon voor dit weertype goede banden onder zijn auto te leggen en niets snapt van de extra passieve veiligheid die de winterbanden bieden.

Waar staat het/ waar wordt er gezegd wordt dat winterbanden met ijzel nog een groot voordeel hebben? Vast wel een beetje, maar niet veel.

Aan velgen/ spoilers/ tuning/ remmen wordt er vaak veel geld uitgegeven, maar op banden wordt vaak bespaard.

Zoals al eerder gezegd, een winterband is geen vrijbrief om je niet aan te passen aan de omstandigheden, maar het is ook geen reden om iemand die het wel goed voor elkaar heeft te bestempelen als roekeloos, omdat je zelf hinder ondervindt van minder goede banden.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Wie zegt dat ik geen goede banden heb..? Ik rijd zelf op winterbanden!
Je blijft er wat minder snel mee stil staan in de sneeuw maar je maximale snelheid aanpassen aan het type band dat je rijdt is belachelijk.
Zodra je moet remmen op glad wegdek dan maakt de hoeveelheid profiel en gebruikte materiaalsoort nog nauwlijks verschil.
Het allergevaarlijkst zijn die mensen met grote, zware auto's die van mening zijn dat hun auto tijdens gladde omstandigheden beter op de weg ligt dan een klein, licht autootje. Deze mensen beseffen niet dat de grote massa van hun auto alleen maar rechtdoor wil. En ook begrijpen ze niet dat wanneer er geen grip is, je met al je veiligheidssystemen als abs, esp enz. niks eerder stil staat dan met met een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) kaddet van 25 jaar oud.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Edge ... je slaat de plak hier ff helemaal mis :off:
Schoenen en sokken uit en ff in de achtertuin rondjes gaan rennen jongen ... kan je afkoelen :lol: :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Järv schreef:Edge ... je slaat de plak hier ff helemaal mis :off:
Dat is jouw mening... 8)

Afbeelding

Testing on Ice: Winter / Snow vs. All-Season vs. Summer Tires
-Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow)
-Bridgestone Turanza EL400-02 (Standard Touring All-Season)
-Bridgestone Potenza RE050A Pole Position (Max Performance Summer)
(gewoon 3 merkbanden, dus geen michelin met nankang vergelijking)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik denk dat iedereen wel weet dat winterbanden in de juiste omstandigheden (sneeuw, kou, veel water) beter presteren dan zomer banden.

De kwestie is meer, hebben we die extra performance wel nodig? Want vroeger hadden we ze niet, en ging ook niet iedereen meteen dood als het koud werd.

Toch denk ik nu van wel, omdat we nu gewoon meer eisen van een band en van andere weggebruikers. Of we dat zouden moeten doen is een tweede.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

De naam van de website zegt al genoeg over de 'onafhankelijkheid' van de test. :D
Maar goed, ik zeg ook niet dat winterbanden nutteloos zijn, ik zeg alleen dat mensen denken dat ze er veel meer grip mee hebben wat absoluut niet het geval is. En dan nog eens het feit dat een zomerband op natte ondergrond en met temperaturen tot 0 graden veel beter presteert dan een winterband. Die omstandigheden komen, ook in de winter, vele malen vaker voor. Dit geld zelfs als je een goed merk winterband pakt en een c-merk zomerband.
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Test op ijs is gewoon van een onafhankelijke site hoor.

Tuurlijk heb je er wel meer grip door, dat is juist het doel ervan en wordt door alle onafhankelijke testen bewezen.
Een winterband doet het al vanaf ca. 7 graden veel beter dan een zomerband door de andere compound. (zachter bij lage temperaturen)

Maar als jij zomerbanden prefereert snap ik niet waarom je dan met winterbanden rijdt?

Afbeelding

1. waarom winterbanden
Bij temperaturen beneden +7° C hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden.
Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale veiligheid gegarandeerd. Het rubber van zomerbanden wordt dan stug en verliest grip op sneeuw en ijs.
De high-tech winterbanden zijn net zo stil, comfortabel en slijtvast als zomerbanden.

2. wanneer winterbanden monteren
Niet alleen de kans op slechte weersomstandigheden is bepalend voor het
moment van montage van uw winterbanden, maar bovenal de gemiddelde
dagtemperatuur van +7° C is maatgevend. Voor noordwest Europa betekent dit dat u het best uw winterbanden kunt laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april; dus rijdt u met winterbanden als de “R” in de maand is.

8. rijden in de winter
Het rijden op sneeuw en ijs vraagt een aanpassing van uw rijstijl.
Bij het optrekken moet u weinig gas geven. Bij te snel optrekken zullen de wielen slippen en u verliest grip. Schakel vlot door naar een hogere versnelling om de aandrijfkracht op de wielen te verminderen. Ook het nemen van bochten en het remmen moet geleidelijk gebeuren om slippen en blokkeren van wielen te voorkomen.
Probeer zoveel mogelijk af te remmen op de motor en weinig met uw rempedaal.

Winter- en zomerbanden verschillen op twee wezenlijke onderdelen
van elkaar: het profiel en de rubbersamenstelling. De rubbersamenstelling
van het loopvlak van een winterband is bij lage temperaturen zachter dan het rubber van een zomerband. Dit zorgt ervoor dat de profielblokken eenvoudiger vervormen en zodoende meer grip genereren.
Door de lamellen bijt de band zich bovendien gemakkelijker vast op een besneeuwde of ijzige ondergrond. Vanwege de zachtheid van het rubber is het wel aan te bevelen om in de zomer om te wisselen naar zomerbanden. De rubbersamenstelling van zomerbanden is namelijk
harder en beter geschikt voor hogere temperaturen.

De rubbersamenstelling van een winterband vervormt makkelijker dan
die van een zomerband. Hierdoor worden deze oneffenheden beter opgevangen; er is meer contact met het wegdek. Rijden met winterbanden is bij winterse omstandigheden dus duidelijk veiliger dan met een zomerband.

Uit een onderzoek van het “Statistisches Bundesamt Deutschland”
naar de oorzaken van ongevallen met persoonlijk letstel is sinds de invoering van winterbandverplichting een duidelijk trend te herkennen.
Ten opzichte van 2005, voor de invoering van de winterbandenverplichting
in Duitsland, zijn de ongevallen met persoonlijk letstel in 2008 met ruim de helft gedaald. Tijdens winterse omstandigheden met sneeuw en ijs vonden er in 2005 namelijk 12.359 ongelukken plaats en in 2008 onder vergelijkbare omstandigheden nog maar 6.033!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ik rij op winterbanden omdat deze al onder de auto zaten toen ik deze kocht.
Dat winterbanden al vanaf 7 graden helpen is een fabeltje.
Veel mensen geloven klakkeloos wat hun wordt verteld door reclamemakers.
Natuurlijk is het een voordeel van winterbanden dat je in de sneeuw makkelijker weg kan rijden en ook beter kan remmen, maar die verhalen die afkomstig zijn van bandenfabrikanten maken het verhaal van de winterbanden veel te rooskleurig. Hierdoor denken en gaan de mensen harder rijden na de montage van de winterbanden. Ditzelfde zie je ook bij mensen in bijvoorbeeld audi quatro's. Deze rijden meestal aanzienlijk sneller dan mensen in 2 wiel aangedreven auto's, terwijl ze allemaal remmen op 4 wielen...
Bij elke echt onafhankelijke test (bijvoorbeeld die in de autoweek enkele weken terug) is duidelijk te zien dat een winterband alleen bij temperaturen onder nul en op besneeuwd wegdek een nuttig effect heeft.

Nog zo'n placebo verhaaltje:
Een paar jaar geleden moest iedereen stikstof in de banden. Iedereen die dit erin kreeg was ervan overtuigd dat het hielp. Ze merkten echt een gigantisch verschil in het leeglopen van de banden.
Ook veel garagebedrijven hebben allemachtig dure apparatuur aangeschaft om de banden te kunnen vullen met stikstof.
De meesten zijn er nu achter dat ze niets meer dan 'gebakken' lucht en groene ventieldopjes verkopen. Ze hadden er eerder niet bij stilgestaan dat er 80% stikstof in de lucht zit en dat dit zelfs nagenoeg 100% is nadat de band eenmaal is bijgevuld.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Ah .... edge schnabbelt bij bij een winterbandenhandel .... dat verklaart :lol:

Wat ik bedoelde met dat je de plank mis sloeg (en nog steeds doet) met dat je uit je pan ging tegen 2 gasten die al op winterbanden reden ;) ... 1 zelfs het hele jaar door :lol:

Het interesseert mij geen h** wie wat hoe winterbanden of niet wil ... het gaat mij erom dat het ineens zo gehyped wordt alszijnde dat we niet zonder kunnen en allemaal een afschuwelijke langzame en pijnlijke dubbele dood sterven als we geen winterbanden hebben AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH PANIEK .... terwijl we nooit winterbanden gehad hebben tot een jaar of wat terug en in die tijd we ook al met overbevolking te kampen hadden :roll: .... that's all :mrgreen:
You can go fast ... but I can go anywhere.
kernebeek

Bericht door kernebeek »

hey jongens laten we er over ophouden .
de een heeft er nu eenmaal wel geld voor over en de ander niet !!!!!!!!!!
de werking er van kan iedereen na lezen google maar
dus geen geouwehoer meer over het wel of niet willen.
mijn reden is dat IK vind dat het gewoon veiliger is en wilde zodoende info
en jullie menig zal me een worst wezen ,ik kreeg mn info

laten we het iedereen lekker zelf uitmaken wat hij/zij doet
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

kernebeek schreef:....laten we het iedereen lekker zelf uitmaken wat hij/zij doet
Ja .... en daarom gaan we hier in dit topic gewoon kei- en keihard door met zinloos discussiëren :twisted:






:+ ;)
You can go fast ... but I can go anywhere.
kernebeek

Bericht door kernebeek »

ahahahahahah ga jij maar lekker door stangen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gert-Jan
MG-R Fanatic
Berichten: 140
Lid geworden op: wo nov 17, 2010 5:57 pm
Woonplaats:
Locatie: Monster
Contacteer:

Bericht door Gert-Jan »

Tja, hij is immers één van de moderatoren ;) ;)
Laatst gewijzigd door Gert-Jan op di dec 28, 2010 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998


Afbeelding
Plaats reactie