nokkenas afgebroken van mijn 200VI

214 216 218 220 25
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

Hey, Zoals belooft zou ik jullie op de hoogte houden m.b.t. bovenstaande verhaal.
Nou ik heb gisteren mijn auto bij de dealer weggehaald en zelf gezien wat er aan de hand is.
Volgens die dealer is het aandrijfwiel van mijn nokkenas afgebroken. Ik vraag me echter ernistig af of dit wel zo is. Zie de foto's hieronder. Volgens mijn is er niets afgebroken maar is de bout en de centreerpen waarmee het wiel op zijn plek blijft er 'gewoon' afgelopen.
http://tk.files.storage.msn.com/x1pGg9E ... 1Wte6y26qw
Aangezien het om het wiel gaat dat de inlaatnokas dat de kleppen van 2 cilinders(rechts) aanstuurt denk ik dat alle uitlaatkleppen en de inlaatplekken van de 2 linker cilinders zeker nog goed zijn.

Bovendien vraag ik me af of het aandrijfwiel er niet gewoon weer op kan worden geschroeft zonder een nieuwe nokas te hoeven kopen.

Alleen de timing van de inlaatnokassen van de 2 rechtse cilinders moet weer worden afgesteld lijkt me.

Dan vraag ik me af of er eerst naar krommekleppen moet worden gekeken of dat je ook eerst kunt kijken hoe de motor loopt. Kan de schade groter worden? Kun je het horen/merken als de motor wel loopt of er kleppen krom zijn?

http://tk.files.storage.msn.com/x1pGg9E ... BPcwtJeF3A

http://tk.files.storage.msn.com/x1pGg9E ... xNlCFoK37Q

Ik ga deze week een afspraak maken met van Noort en zal me ook door hun laten adviseren en e.e.a. door hun laten uitvoeren.

Ik hou jullie op de hoogte
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

:evil: Damn, wat zijn die foto's klein?!?!?!
lex

Bericht door lex »

Het is dus precies het zelfde probleem wat ik met de vi heb gehad.
Dat betekend toch in ieder geval 2 nieuwe kleppen, maar de andere 2 kunnen ook beschadigd zijn.
Er hoeft waarschijnlijk geen nieuwe krukas in aangezien je spie gebroken is, als de spiebaan in de krukas goed is kan die gewoon weer gebruikt worden.
succes er mee.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Heb je posting aangepast ....
... om die foto's te zien moet je een MSN account ofzoiets hebben.
Mensen die dat niet hebben krijgen 3x zo'n vervelend msn-popup schermpje.
You can go fast ... but I can go anywhere.
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Ik kan de foto's niet zien ?
U bent niet gemachtigd om deze pagina te bekijken.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zie helaas ook niets.
En aangezien dit mij nogal interreseerd, zou ik het op prijs stellen als iemand ze ergens anders zou willen posten(liefst in een hoge resolutie)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

118GTR schreef:En aangezien dit mij nogal interreseerd, zou ik het op prijs stellen als iemand ze ergens anders zou willen posten(liefst in een hoge resolutie)
Yup, pictures please :)
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

:oops: sorry ik wist niet dat dat zo werkte (van die foto's) Ik denk dat het komt omdat ik mijn space van msn alleen toegankelijk heb gemaakt voor mensen die ik als msn contactpersonen heb staan. Ik zal dit asap aan passen zodat iedereen het kan zien. Dan zal ik er nog wat meer foto's op zetten. Het leuke is dat je ook heel goed het vvc systeem kunt zien. Je kunt n.l. heel goed zien hoe de ene as door de ander loopt.
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

ok,
Net gebeld met de dealer die e.e.a. heeft opengetrokken. Toen ik er naar vroeg bleek er inderdaad niets afgebroken. Hij zei echter wel dat het spie gat was uitgelubberd en niet meer bruikbaar. Die conclussie laat ik echter liever door van Noort trekken om het zeker te weten. Zoals gezegt de foto's volgen nog dan kunnen jullie het ook zien.

Stel er moet een nieuwe uitlaatnokas in is er dan een optie die nog wat extra vermogen opleverd? Ik bedoel, als er toch een andere in moet. Een originele zal ook niet goedkoop zijn.
lex

Bericht door lex »

volgens mij is de 1800 vvc 160 pk uitgevoerd met een andere uitlaatnokkenas. misschien is dat een optie
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

VVC-nokas upgrades zijn niet mogenlijk of wenselijk. De uitlaat nokas is al behoorlijk agressief, en er is maar 1 soort inlaat.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

ok.

Als nou blijkt dat er inderdaad 4 kleppen krom zijn (en die kans is natuurlijk heel groot) moet de kop er natuurlijk af. Zijn er dan dingen die ik 'tuning technisch' zou kunnen overwegen omdat de kop er toch af ligt?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Flowen van de kop, grotere kleppen plaatsen, kop aan het inlaatspruitstuk matchen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

En vlakken van de kop? of is dat het zelfde als flowen? (nee toch?)
Zijn dit dure operaties? Montage en demontage daargelaten aangezien de kop er dan al afligt. Levert dit relatief voldoende op?
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

lex schreef:volgens mij is de 1800 vvc 160 pk uitgevoerd met een andere uitlaatnokkenas. misschien is dat een optie
Het enige verschil qua kop tussen de 145 en 160pk varaianten is dat er rond de klepzitting bij de 160pk versie een randje in gefreesd is.
118GTR schreef:Flowen van de kop, grotere kleppen plaatsen, kop aan het inlaatspruitstuk matchen.
Flowen is idd de beste optie. Grotere kleppen is erg overdreven zonder verdere aanpassingen. Matchen is ook een goed idee, het VVC inlaat spruitstuk heeft nml een grotere diameter dan de inlaatpoort van de kop.
Mighty Mic

Bericht door Mighty Mic »

ok, hier komen de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/img]



Nou ben ik geen expert maar de spiegaten zien er nou niet bepaald uitgelubberd uit. Zeker die in de as zelf niet. De randen zijn nog mooi haaks en scherp. Niet afgerond etc.

Wat denken jullie?
Plaats reactie