Pagina 2 van 2

Geplaatst: di nov 29, 2005 5:27 pm
door The Flying Dutchman
118GTR schreef: *zucht*, omdat sommige mensen toevallig geen appel op hun hoofd krijgen is het niet opeens zo dat newton's wetten niet meer van toepassing zijn.

5W40 is dunner dan 10w40 bij lage temperaturen, oftewel het is heel normaal dat de olie uit de klepstoters loopt als de auto stil staat.
Gek hè? Daar komt nog bij dat de T16 een extreem lage bedrijfstemperatuur heeft met alle gevolgen van dien. Maakt niks uit jongens, flikker er maar veel te dure olie in.....altijd beter als goedkopere toch? Waarom zou je geen 0W40 nemen? Nog duurder en je staat gegarandeerd de volgende dag zonder olie.....hoewel, je kan het altijd weer van de vloer schrapen natuurlijk.

Geplaatst: di nov 29, 2005 8:00 pm
door 118GTR
roverjob800 schreef: Gek hè? Daar komt nog bij dat de T16 een extreem lage bedrijfstemperatuur heeft met alle gevolgen van dien. Maakt niks uit jongens, flikker er maar veel te dure olie in.....altijd beter als goedkopere toch? Waarom zou je geen 0W40 nemen? Nog duurder en je staat gegarandeerd de volgende dag zonder olie.....hoewel, je kan het altijd weer van de vloer schrapen natuurlijk.
Heb ik ooit aangeraden om 5W40 in een T-series blok? Zo, nee waarom blijf je er dan mee terug komen?
Ik vertelde wat over hoe olie-aanduidingen werken, en dan wordt ik beticht van fout redeneren. Ik geef aan waar je fout zit, en verolgens hoor ik alleen maar T-serie dit, T-serie dat. Allemaal niet relevant voor mijn originele opmerking over olie-aanduiding en/of mijn verdediging ervan.

Geplaatst: di nov 29, 2005 8:22 pm
door Striker
Ik rijd al jaren met 0W40 :). Iedere 10.000 km gaat er weer 4,5 liter vloeibaar goud in :P.
Kleppen tikken naar mijn idee wel degelijk minder.
Maar ik heb dan ook geen T-serie, die bekend staat om het lekken van olie ;).

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:03 pm
door The Flying Dutchman
118GTR schreef: Heb ik ooit aangeraden om 5W40 in een T-series blok? Zo, nee waarom blijf je er dan mee terug komen?
Ik vertelde wat over hoe olie-aanduidingen werken, en dan wordt ik beticht van fout redeneren. Ik geef aan waar je fout zit, en verolgens hoor ik alleen maar T-serie dit, T-serie dat. Allemaal niet relevant voor mijn originele opmerking over olie-aanduiding en/of mijn verdediging ervan.
Heb net even de draad teruggelezen en sorry....ik had de indruk dat je juist goedkeurde om 5 te gebruiken en dat is idd niet het geval. My mistake.

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:22 pm
door 118GTR
okay, no problem mate

@rover220GTi: Het lijkt erop dat 10W40 met stip op 1 staat, wat betreft de aangeraden olien.

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:30 pm
door Pipmastah216GTi
Ehh, mag ik even tussendoor? :roll:

Ik vroeg me af wat voor olie ik het beste in mijn 216GTi kan gooien... In het boekje staat 10w40 geloof ik... Moet dat dan perse semisynth zijn of kan ik ook gewoon volledig minerale of volledig syntehetische (auw, zei mijn portemonee) gebruiken?

Wat is er trouwens mis met FRAM-filters? Die gebruik ik nl. altijd :?
Is het bij mijn Hondamotor ook uit den boze om een FRAM-filter eronder te hangen of geldt dat alleen voor de Rover 220 (turbo) :?:

Dat verhaal van hoe motoren reageren op de olieviscositeit is volgens mij per blok heel verschillend. Als je gewoon de voorgeschreven olie gebruikt, dan kan je toch niks verprutsen op oliegebied?

Met andere woorden jullie hebben allebei gelijk :mrgreen:

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:36 pm
door Pipmastah216GTi
5W40 is dunner dan 10w40 bij lage temperaturen, oftewel het is heel normaal dat de olie uit de klepstoters loopt als de auto stil staat.
Dus dat je de kleppen eventjes hoort tikken is dan toch ook normaal bij een koude start omdat de olie de kleppen gewoon nog niet bereikt heeft?

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:40 pm
door Järv
Hya Pip,

Ik wil geen minerale olie in m'n blok .... 't is een auto en geen frietkot.
Ik wil eigenlijk gewoon een volsyntheet .... maar die vind ik veelste duur.
Dus hang ik er gewoon tussenin en gooi een halfsyntheet in :mrgreen:

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:50 pm
door Pipmastah216GTi
Dan heb je dus een half frietkot? :mrgreen:

Ik ga mijn barrel binnenkort een beurtje geven... Dus ik gooi er gewoon 10w40 halfsynth in. Kan ik mijn oude olie gebruiken om wat bitterballen in te bakken :lol:

Ehh, en zo'n FRAM-filter is dat nou ook schadelijk voor een 1.6 twincam Hondablok?

Geplaatst: di nov 29, 2005 9:53 pm
door The Flying Dutchman
Pipmastah216GTi schreef:Ehh, mag ik even tussendoor? :roll:

Ik vroeg me af wat voor olie ik het beste in mijn 216GTi kan gooien... In het boekje staat 10w40 geloof ik... Moet dat dan perse semisynth zijn of kan ik ook gewoon volledig minerale of volledig syntehetische (auw, zei mijn portemonee) gebruiken?

Wat is er trouwens mis met FRAM-filters? Die gebruik ik nl. altijd :?
Is het bij mijn Hondamotor ook uit den boze om een FRAM-filter eronder te hangen of geldt dat alleen voor de Rover 220 (turbo) :?:

Dat verhaal van hoe motoren reageren op de olieviscositeit is volgens mij per blok heel verschillend. Als je gewoon de voorgeschreven olie gebruikt, dan kan je toch niks verprutsen op oliegebied?


Met andere woorden jullie hebben allebei gelijk :mrgreen:
Ik weet niet eens of er een minerale of sysnthetische versie van 10W40 bestaat. Ik heb ze tenminste nog nooit kunnen vinden. De vermelding is vaak wel wat cryptisch z.a. Synthetic based, maar volgens mij is het allemaal semi-synth. De FRAM filters hebben een zeer slechte naam bij de meeste Roverrijders. Verschijnselen als een te hoge of te lage oliedruk zijn de orde van de dag. Als je zo'n filter doorzaagt zie je dat het er zeer slecht uitziet ten opzichte van een Unipart filter. Aangezien de meeste van onze Rovers alleen maar een druklampje hebben merken we dit niet altijd, behalve als het te laat is.

Geplaatst: di nov 29, 2005 10:19 pm
door Pipmastah216GTi
Okay thanx, dan gooi ik er dit keer geen FRAM onder..

Vorige keer dat ik mijn 114GTi een beurt gaf werd FRAM aangeraden door Brezan, maar die gasten hebben er blijkbaar niet veel van begrepen hier in Utrecht.
Ik had daar laatst ook NGK-bougies gehaald, maar omdat 'ie daarop merkbaar minder goed liep (schokkerig onderin enzo) heb ik met een oude tandenborstel mijn oude Denso splitfires schoongepoetst en hij gaat nu weer als een trein :)

Weet iemand hoe ik aan zo'n unipart filter kan komen?

Geplaatst: di nov 29, 2005 10:22 pm
door The Flying Dutchman
Pipmastah216GTi schreef:Okay thanx, dan gooi ik er dit keer geen FRAM onder..

Vorige keer dat ik mijn 114GTi een beurt gaf werd FRAM aangeraden door Brezan, maar die gasten hebben er blijkbaar niet veel van begrepen hier in Utrecht.
Ik had daar laatst ook NGK-bougies gehaald, maar omdat 'ie daarop merkbaar minder goed liep (schokkerig onderin enzo) heb ik met een oude tandenborstel mijn oude Denso splitfires schoongepoetst en hij gaat nu weer als een trein :)

Weet iemand hoe ik aan zo'n unipart filter kan komen?
De Rover dealer. Niet eens zo veel duurder als zo'n schrootfilter.