Gek hè? Daar komt nog bij dat de T16 een extreem lage bedrijfstemperatuur heeft met alle gevolgen van dien. Maakt niks uit jongens, flikker er maar veel te dure olie in.....altijd beter als goedkopere toch? Waarom zou je geen 0W40 nemen? Nog duurder en je staat gegarandeerd de volgende dag zonder olie.....hoewel, je kan het altijd weer van de vloer schrapen natuurlijk.118GTR schreef: *zucht*, omdat sommige mensen toevallig geen appel op hun hoofd krijgen is het niet opeens zo dat newton's wetten niet meer van toepassing zijn.
5W40 is dunner dan 10w40 bij lage temperaturen, oftewel het is heel normaal dat de olie uit de klepstoters loopt als de auto stil staat.
vreemde kleppen
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Heb ik ooit aangeraden om 5W40 in een T-series blok? Zo, nee waarom blijf je er dan mee terug komen?roverjob800 schreef: Gek hè? Daar komt nog bij dat de T16 een extreem lage bedrijfstemperatuur heeft met alle gevolgen van dien. Maakt niks uit jongens, flikker er maar veel te dure olie in.....altijd beter als goedkopere toch? Waarom zou je geen 0W40 nemen? Nog duurder en je staat gegarandeerd de volgende dag zonder olie.....hoewel, je kan het altijd weer van de vloer schrapen natuurlijk.
Ik vertelde wat over hoe olie-aanduidingen werken, en dan wordt ik beticht van fout redeneren. Ik geef aan waar je fout zit, en verolgens hoor ik alleen maar T-serie dit, T-serie dat. Allemaal niet relevant voor mijn originele opmerking over olie-aanduiding en/of mijn verdediging ervan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Heb net even de draad teruggelezen en sorry....ik had de indruk dat je juist goedkeurde om 5 te gebruiken en dat is idd niet het geval. My mistake.118GTR schreef: Heb ik ooit aangeraden om 5W40 in een T-series blok? Zo, nee waarom blijf je er dan mee terug komen?
Ik vertelde wat over hoe olie-aanduidingen werken, en dan wordt ik beticht van fout redeneren. Ik geef aan waar je fout zit, en verolgens hoor ik alleen maar T-serie dit, T-serie dat. Allemaal niet relevant voor mijn originele opmerking over olie-aanduiding en/of mijn verdediging ervan.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
okay, no problem mate
@rover220GTi: Het lijkt erop dat 10W40 met stip op 1 staat, wat betreft de aangeraden olien.
@rover220GTi: Het lijkt erop dat 10W40 met stip op 1 staat, wat betreft de aangeraden olien.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ehh, mag ik even tussendoor?
Ik vroeg me af wat voor olie ik het beste in mijn 216GTi kan gooien... In het boekje staat 10w40 geloof ik... Moet dat dan perse semisynth zijn of kan ik ook gewoon volledig minerale of volledig syntehetische (auw, zei mijn portemonee) gebruiken?
Wat is er trouwens mis met FRAM-filters? Die gebruik ik nl. altijd
Is het bij mijn Hondamotor ook uit den boze om een FRAM-filter eronder te hangen of geldt dat alleen voor de Rover 220 (turbo)
Dat verhaal van hoe motoren reageren op de olieviscositeit is volgens mij per blok heel verschillend. Als je gewoon de voorgeschreven olie gebruikt, dan kan je toch niks verprutsen op oliegebied?
Met andere woorden jullie hebben allebei gelijk

Ik vroeg me af wat voor olie ik het beste in mijn 216GTi kan gooien... In het boekje staat 10w40 geloof ik... Moet dat dan perse semisynth zijn of kan ik ook gewoon volledig minerale of volledig syntehetische (auw, zei mijn portemonee) gebruiken?
Wat is er trouwens mis met FRAM-filters? Die gebruik ik nl. altijd

Is het bij mijn Hondamotor ook uit den boze om een FRAM-filter eronder te hangen of geldt dat alleen voor de Rover 220 (turbo)

Dat verhaal van hoe motoren reageren op de olieviscositeit is volgens mij per blok heel verschillend. Als je gewoon de voorgeschreven olie gebruikt, dan kan je toch niks verprutsen op oliegebied?
Met andere woorden jullie hebben allebei gelijk

- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Ik weet niet eens of er een minerale of sysnthetische versie van 10W40 bestaat. Ik heb ze tenminste nog nooit kunnen vinden. De vermelding is vaak wel wat cryptisch z.a. Synthetic based, maar volgens mij is het allemaal semi-synth. De FRAM filters hebben een zeer slechte naam bij de meeste Roverrijders. Verschijnselen als een te hoge of te lage oliedruk zijn de orde van de dag. Als je zo'n filter doorzaagt zie je dat het er zeer slecht uitziet ten opzichte van een Unipart filter. Aangezien de meeste van onze Rovers alleen maar een druklampje hebben merken we dit niet altijd, behalve als het te laat is.Pipmastah216GTi schreef:Ehh, mag ik even tussendoor?![]()
Ik vroeg me af wat voor olie ik het beste in mijn 216GTi kan gooien... In het boekje staat 10w40 geloof ik... Moet dat dan perse semisynth zijn of kan ik ook gewoon volledig minerale of volledig syntehetische (auw, zei mijn portemonee) gebruiken?
Wat is er trouwens mis met FRAM-filters? Die gebruik ik nl. altijd![]()
Is het bij mijn Hondamotor ook uit den boze om een FRAM-filter eronder te hangen of geldt dat alleen voor de Rover 220 (turbo)![]()
Dat verhaal van hoe motoren reageren op de olieviscositeit is volgens mij per blok heel verschillend. Als je gewoon de voorgeschreven olie gebruikt, dan kan je toch niks verprutsen op oliegebied?
Met andere woorden jullie hebben allebei gelijk
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Okay thanx, dan gooi ik er dit keer geen FRAM onder..
Vorige keer dat ik mijn 114GTi een beurt gaf werd FRAM aangeraden door Brezan, maar die gasten hebben er blijkbaar niet veel van begrepen hier in Utrecht.
Ik had daar laatst ook NGK-bougies gehaald, maar omdat 'ie daarop merkbaar minder goed liep (schokkerig onderin enzo) heb ik met een oude tandenborstel mijn oude Denso splitfires schoongepoetst en hij gaat nu weer als een trein
Weet iemand hoe ik aan zo'n unipart filter kan komen?
Vorige keer dat ik mijn 114GTi een beurt gaf werd FRAM aangeraden door Brezan, maar die gasten hebben er blijkbaar niet veel van begrepen hier in Utrecht.
Ik had daar laatst ook NGK-bougies gehaald, maar omdat 'ie daarop merkbaar minder goed liep (schokkerig onderin enzo) heb ik met een oude tandenborstel mijn oude Denso splitfires schoongepoetst en hij gaat nu weer als een trein

Weet iemand hoe ik aan zo'n unipart filter kan komen?
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
De Rover dealer. Niet eens zo veel duurder als zo'n schrootfilter.Pipmastah216GTi schreef:Okay thanx, dan gooi ik er dit keer geen FRAM onder..
Vorige keer dat ik mijn 114GTi een beurt gaf werd FRAM aangeraden door Brezan, maar die gasten hebben er blijkbaar niet veel van begrepen hier in Utrecht.
Ik had daar laatst ook NGK-bougies gehaald, maar omdat 'ie daarop merkbaar minder goed liep (schokkerig onderin enzo) heb ik met een oude tandenborstel mijn oude Denso splitfires schoongepoetst en hij gaat nu weer als een trein![]()
Weet iemand hoe ik aan zo'n unipart filter kan komen?
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
