Pagina 2 van 2

ander geluid

Geplaatst: zo feb 27, 2005 10:13 pm
door Henny
Waarom begin je niet met het stekkertje van de tweede uitlaat los te maken? kost niets en is niet slecht of zo, het geluid wordt hierdoor iets "zwaarder" Het scheelt niet zo heel veel maar ja alle beetjes helpen!

Henny

Geplaatst: di mar 01, 2005 11:46 pm
door MG_XPower
118GTR schreef: en heeft hetzelfde inlaattraject. Alleen een iets betere gasklep.
De inlaat van een TF MPi heeft een aantal andere dingen:
- 52mm gaskep (ipv 48mm)
- VVC style inlaat spruitstuk
- Groter paneelfilter (qua oppervlakte)
- 2 aanzuigbuizen.
- geen resonantiebox

Verder aanpassingen om aan 135 ipv 120 pk te komen zijn een aagepast motormanagement systeem, snellere nokkenassen en een aangepaste uitlaat.

Op een TF win je daarom niet zoveel met een filter als de F.

Ik heb zelf een Green katoenen paneelfilter in mijn F, de resonantie box eruit gehaald en de aanzuiging van middenachter (min of meer boven uitlaat) naar de linker inlaat verplaatst. Dan heb ik nog een 52mm gasklep gestoken. Het resultaat is een merkbaar verschil in koppel en een subtiel geluid van het filter itt de brute grom van een open filter. Persoonlijk vind ik veel luchtfilter kabaal zonder dempergeluid niet mooi. Later heb ik ook nog een Janspeed demper gemonteerd icm een B&G downpipe+katvervanger.
100% Origineel had ik 105pk met deze modificaties en na de aanpassingen 113pk. Deze zijn gemeten aan de wielen maar te vergelijken met blokvermogen van 121 en 131pk.

De uitgasmeting wees uit dat mijn F relatief nog steeds iets teveel benzine kreeg op hogere toeren. Ik zou dus baat kunnen hebben bij een beter filter zoals de ITG/Viper/Twister... Prijsverschil met die filters en mijn huidige is wel €300,-, voor maximaal 5pk.....

Het geluid van de demper voegt naar mijn mening ontzettend veel toe aan het rijplezier in de F. Ik zou als ik opnieuw moest beginnen dan ook meteen de uitlaat en katvervanger plaatsten. Het is absoluut geen Golf-GTi uitlaat maar hij geeft een mooi rauw geluid en geen monotome bass-toon. Vooral rond de 4000rpm is het geluid van de Janspeed geweldig.

Geplaatst: wo mar 02, 2005 12:30 am
door 118GTR
MG_XPower schreef: De inlaat van een TF MPi heeft een aantal andere dingen:
- 52mm gaskep (ipv 48mm)
- VVC style inlaat spruitstuk
- Groter paneelfilter (qua oppervlakte)
- 2 aanzuigbuizen.
- geen resonantiebox

Verder aanpassingen om aan 135 ipv 120 pk te komen zijn een aagepast motormanagement systeem, snellere nokkenassen en een aangepaste uitlaat.
Zinnig info, maar ik had het VVC's dus de 145 F vs de 160 TF. En ik kon me geen behoorlijk beeld vormen van het pijpwerk VOOR het filter. (nog steeds niemand met een behoorlijk plaatje)
Maar goed om te weten waar de 135 zijn extra pk's vandaan haalt.
MG_XPower schreef: De uitgasmeting wees uit dat mijn F relatief nog steeds iets teveel benzine kreeg op hogere toeren. Ik zou dus baat kunnen hebben bij een beter filter zoals de ITG/Viper/Twister... Prijsverschil met die filters en mijn huidige is wel €300,-, voor maximaal 5pk.....
Het teveel inspuiten van benzine lijkt me geen garantie dat er een restictie in je filter systeem.

Je zou telkens de brandstof duk omhoog kunnen gooien, en dan zou je volgens jou telkens weer voordeel hebben bij meer lucht. En het houd toch echt een keer op.

Geplaatst: wo mar 02, 2005 12:51 am
door MG_XPower
118GTR schreef:Zinnig info, maar ik had het VVC's dus de 145 F vs de 160 TF.
Dat zijn:
- 52mm gaskep (ipv 48mm)
- Groter paneelfilter (qua oppervlakte)
- 2 aanzuigbuizen.
- geen resonantiebox
- aangepaste uitlaat (met een klep in het rechter sierstuk die pas boven +-4500rpm open gaat)
- aangepast motormanagement

:)
118GTR schreef:je volgens jou telkens weer voordeel hebben bij meer lucht. En het houd toch echt een keer op.
Ja ik leg het verkeerd uit denk ik, hij spuit eigelijk niet teveel in maar krijgt te weinig lucht op hoge toeren, onderin gaat alles goed maar met name na de 5500rpm gaat de air-fuel ratio ineens een stuk omlaag. Dat hebben alle K-Series blokken maar in verhouding tot K-series blokken uitgerust met K&N en ITG filters (die die dag ook getest) had de mijne het erger. Ook vergeleken met de anderen had ik in het hoge toeren gebied een paar pk's minder.

De man die daar je auto deed Dyno testen heeft toen uitgelegd dat dat kwam doordat mijn filtersysteem op hoge toeren (hoge airflow) niet optimaal presteerde (maar wel een stuk beter dan stock natuurlijk)

Afbeelding

Geplaatst: ma dec 05, 2005 8:02 pm
door 114metro
FSE erin, en een BMC airbox. Niet normaal wat dat voor een auto doet. Heb veel gerommeld met K&N en noem het allemaal maar op, maar dat kost eerder vermogen dan het oplevert. De BMC box maakte een enorm voor en na verschil, klinkt fantastisch en doet het tot 7000tpm perfect! Wel zorgen dat hij echt koude lucht aan kan zuigen en voorzien van FLEX slangen die niet dubbel kunnen klappen. Eventueel (heb ik wel gedaan) je spruitstuk voorzien van Thermo-wrap, scheelt ongelofelijk veel in temperatuur onder de motorkap...

Geplaatst: ma apr 17, 2006 12:12 am
door JAH
Marcovw schreef:Daarom dacht ik in eerste instantie ook aan een filter, die zou je er ook weer uit kunnen halen en dan de standaard filter erin. Maar tis nog wel aardig complex heb ik gelezen, zo'n andere filter. Toch zie ik het wel zitten om dat systeem toe te passen van Bruno (nog bedankt voor je goede uitgebreidde uitleg). Dan laat ik de lucht wel van de airco afkomen :P

Ik vind het wel zonde natuurlijk om een 57I kitje te kopen en er later achter te komen dat de MG nog trager wordt... uiteindelijk haal je hem er toch weer uit. Nou bedankt voor jullie info en als er nog iemand toevoegingen heeft hoor ik dat graag :)

Groeten Marco
Je MG zal zeker niet trager worden en inbouwen is zeker niet complex. Het bevalt prima en de sound is perfect bij mijn TF.

Geplaatst: ma apr 17, 2006 1:10 pm
door MG_XPower
Oeps ik zie nu pas dat het een oud topic is :oops: