Pagina 2 van 2
Geplaatst: ma sep 22, 2014 5:00 pm
door tomcat.t16
Toen het warm was het ik het verbruik van 6,8/100 en nu het weer wat begint af te koelen haal ik met moeite de 7,2. Mijn thermostaat is niet goed, wordt binnenkort vervangen.
Geplaatst: ma sep 22, 2014 6:17 pm
door Eric27
Ik meet het na elke tank beurt en ik kan zeker 1100 km op een volle tank rijden. Dat gaat dan met het lessen en dat is dus van alles wat snelweg binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom.
Dat zit dus gemiddeld op zo'n 1 op 17.50 a 18.
Wat nog wel eens tot een hoog brandstof verbruik wil leiden is dat de luchtmassameter niet meer correct werkt. Dat is iets wat er door de tijd heen insluipt en je hebt het zelf dan niet door.
Meestal neemt dan de trekkracht laag in de toeren ook af maar dat hoeft niet.
Eric.
Geplaatst: wo sep 24, 2014 6:14 pm
door Eric27
Je kunt natuurlijk om te proberen of het de luchtmassameter het is deze gewoon los koppelen.
De auto rijdt dan zeker goed en als dan het verbruik beter wordt dan kun je er wel van uitgaan dat de luchtmassameter kapot is.
Eric.
Geplaatst: wo sep 24, 2014 7:22 pm
door Peter Sely
Bedankt voor de tips heren!
Ik ga het sowieso eens flink opmeten bij het voltanken, dat zit er binnenkort aan te komen.
Ik wil zeker eens proberen om de lucthmassameter los te koppelen, maar ik ben eerlijk gezegd een leek, ken nauwelijks iets van techniek en wil zeker geen schade veroorzaken, dus misschien toch maar beter een garagist dit laten doen. Tenzij dit een echt simpele klus is? Waar kan ik dat vinden?
Ik heb wel gezien dat het wijzertje links naast de kmteller het gewoon doen, hij blijft rond 1/4de staan, maar beweegt wel langzaam als ik begin te rijden.
Geplaatst: wo sep 24, 2014 8:53 pm
door Eric27
Als de temperatuurmeter op een kwart staat dat is niet goed.
Hij moet op de helft staan het betekent dus dat de motor te koud blijft.
Dit kun je redelijk eenvoudig oplossen maar ook als je het op de manier doet zo als het hoort een behoorlijk klus.
Bij een garage zeg maar 32.5 a 3 uurtjes werk plus thermostaat zeg maar 250 a 300 euro en op de eenvoudige manier 20 a 30 euro.
Als je de luchtmassameter los haalt dan leidt dat absoluut niet tot schade.
Eric.
Geplaatst: za okt 18, 2014 8:44 am
door Peter Sely
Ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat hij net geen 850km haalt mits zeer rustig rijden (maakt veel verschil!).
De vraag is of dit buitenproportioneel hoog is voor een cdti van 10j oud met 350.000km of niet. Zou het verbruik hierdoor stijgen?
De temperatuurmeter beweegt wel, geraakt meestal tot net onder de helft na een tijdje. Dus ik weet niet of de thermostaat dan stuk is.
Geplaatst: za okt 18, 2014 8:52 am
door tomcat.t16
Net onder de helft lijkt erop dat de thermostaat goed is
Geplaatst: za okt 18, 2014 11:10 am
door Pim
Hallo Peter,
Thomas heeft hier iets geschreven over de ervaringen met onze diesel wat betreft de thermostaat.
Op een gegeven moment kwam mijn diesel ook niet meer op temperatuur en ik heb dus de thermostaat laten vervangen. Na vervanging is hij weer zuiniger.
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?p=295489#295489
Voor de goede orde: de wijzer moet exact de positie "9 uur" bereiken.
Groet, Pim
Geplaatst: za okt 18, 2014 3:21 pm
door JB45
Bij de Duitsers zeggen we altijd, zo gauw de temperatuur niet meer netjes op de helft blijft staan, dan moet je de thermostaat vervangen. Ook als is het maar ietsje, vervangen.
Je verbruik wordt niet alleen hoger, maar je hebt ook meer slijtage doordat het blok niet goed op bedrijfstemperatuur komt.
Geplaatst: za okt 18, 2014 5:07 pm
door bam
Als hij net voor 9 uur staat (dat heb ik nu) is hij keurig op temperatuur maar een paar mm daarvoor is hij al 30 graden lager. Er is een manier om de temperatuur uit te lezen moet je op een paar knoppen tegelijk drukken of zo.
Misschien dat iemand het weet.
Maar het vervangen van de thermostaat is geen rocket science het kost alleen veel tijd het komt er op neer dat je het blok moet opkrikken aan een kant nadat je wat leidingen hebt losgehaald en dan kun je hem met een bepaalde draai los nemen.
Geplaatst: zo okt 19, 2014 10:50 am
door arjen
Ik vervang altijd de originele thermostaat bij problemen. Die losse thermostaat plaatsen werkt wel, maar de originele thermostaat lekt vaak waardoor deze alsnog vervangen moet worden.
Geplaatst: do okt 23, 2014 9:08 pm
door zwelgje
Temperatuur van de motor zoals hier al beschreven is belangrijk. Zelfs als de temperatuurmeter op de normale plek staat (is geen temperatuurmeter, bmw heeft die geprogrameerd!) kan de motor niet op bedrijfstemperatuur zijn: rond de 80 graden is al 9uur en ongeveer 88 graden moet het zijn.
Maar verklaart voor mij nog niet alles, veel korte ritjes (motor wordt niet warm) en/of in de stad rondtoeren doet veel bij mij. Zelfs dan lukt het eigenlijk altijd nog boven de 650km op een tank uit te komen met de automaat.
Andere invalshoeken:
- Komen de remblokken goed vrij? Niet, dan een hoger verbruik.
- Is er een voorverwarmingsinstallatie? Slaat die te veel aan?
- Injectoren ok? Niet te veel rook uit de uitlaat?
- Luchtmassameter ok? Niet te veel rook uit de uitlaat?
Moet beter kunnen, de kunst is het te vinden.
Rob