automaat klapt bij over en terug schakelen
-
falco
- MG-R Addict
- Berichten: 344
- Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
- Woonplaats: lekie nee tneb ej
vandaag eindelijk olie gevonden voor de juiste prijs!
nu wachten tot het aan komt, deze olie van castrol < dx3> is ook goed voor de kleppen in de automaat, we zullen zien...
ga het nu maar zelf vervangen wand al 2x voor niets bij de garage geweest, neer zetten en niets doen daar word ik niet vrolijk van natuurlijk.
ga het nu maar zelf vervangen wand al 2x voor niets bij de garage geweest, neer zetten en niets doen daar word ik niet vrolijk van natuurlijk.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
mmmm, pas op wat je doet....
Het is niet zomaar olie vervangen bij een automaat, sowieso niet de Jatco automaten. Zeer gevoelig voor olie, en bij een tekort aan olie help je de bak heerlijk om zeep....
Ik weet niet precies waar je vandaan komt, misschien is er een deugdelijke garage in de buurt? Kost misschien iets meer, maar een nieuwe automaatbak is pas echt duur.....
Het is niet zomaar olie vervangen bij een automaat, sowieso niet de Jatco automaten. Zeer gevoelig voor olie, en bij een tekort aan olie help je de bak heerlijk om zeep....
Ik weet niet precies waar je vandaan komt, misschien is er een deugdelijke garage in de buurt? Kost misschien iets meer, maar een nieuwe automaatbak is pas echt duur.....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
-
falco
- MG-R Addict
- Berichten: 344
- Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
- Woonplaats: lekie nee tneb ej
Ik weet helaas alles van een nieuwe automaat, deze kost 3500 euro, die ik verleden jaar heb gekocht incl. montage 1600 euro, ik heb op de werkplaats cd rom gevonden hoe je de olie moet vervangen dus dat zal wel goed lopen. het uit lezen laat ik aan een garage over met een t-book kost zo`n 50 euro en aangezien ik auto`s poets voor de garage waar ik mijn auto altijd heen breng , kost mij de reperatie niets. deze garage heeft ook vele engelse klasiekers in onderhoud en verkoop dus ik heb wel vertrouwen in hun, alleen moeten ze wel tijd hebben 
- metro '82
- Metro addict
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
- Woonplaats: Culemborg
Hier hetzelfde probleem
Vrijdag middag gaat ie aan de monitor.
Ik hoop dat het meevalt want de bak is vorig jaar gereviseerd.
Bij mij gaat het alleen om een 45 V6.
Vrijdag middag gaat ie aan de monitor.
Ik hoop dat het meevalt want de bak is vorig jaar gereviseerd.
Bij mij gaat het alleen om een 45 V6.


Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
-
vincent
Vorig jaar heb ik dit probleem gehad met mijn freelander V6 (waar dezelfde Jatco JF506E automaat in ligt). Als je het type nummer op Google even intypt krijg je een schat aan informatie.
Bij mij was het probleem dat met schakelen van 1 naar 2 het zo ruw ging dat het leek alsof er iemand opeens een aanhanger van een paar ton aan gooide... Na uitlezen bij de dealer (ja fout!) was enkel de diagnose: Nieuwe automaat a 5000 euro incl. montage
Alternatief van hun (maar dan kreeg in geen garantie) nieuw ventielenblok a 1000 euro, maar dan moest er nog wat bij voor montage.
Heel snel toen weggereden en auto thuis neer gezet. Rustig op internet gaan zoeken (ik heb de auto niet dagelijks nodig) en toen gevonden dat het bij mij de 2-4 brake duty solenoid was (met een beetje hulp van de uitdraai van de dealer). Via e-bay in USA gevonden en voor 120 euro over laten komen. Met een tweetal avonden sleutelen op de oprit en nieuwe olie, klaar !
Rij er nu inmiddels al weer een jaar me en geen problemen...
Dus mijn idee: Bak uit laten lezen en Zelf op internet inlezen.
Veel succes.
Bij mij was het probleem dat met schakelen van 1 naar 2 het zo ruw ging dat het leek alsof er iemand opeens een aanhanger van een paar ton aan gooide... Na uitlezen bij de dealer (ja fout!) was enkel de diagnose: Nieuwe automaat a 5000 euro incl. montage
Alternatief van hun (maar dan kreeg in geen garantie) nieuw ventielenblok a 1000 euro, maar dan moest er nog wat bij voor montage.
Heel snel toen weggereden en auto thuis neer gezet. Rustig op internet gaan zoeken (ik heb de auto niet dagelijks nodig) en toen gevonden dat het bij mij de 2-4 brake duty solenoid was (met een beetje hulp van de uitdraai van de dealer). Via e-bay in USA gevonden en voor 120 euro over laten komen. Met een tweetal avonden sleutelen op de oprit en nieuwe olie, klaar !
Rij er nu inmiddels al weer een jaar me en geen problemen...
Dus mijn idee: Bak uit laten lezen en Zelf op internet inlezen.
Veel succes.
En ik maar denken dat dat schokkende schakelen bij een Rover hoort. Het gaat bij lange niet zo soepel als mijn voorgaande BMW's. Het is soms inderdaad alsof je een racespelletje aan het doen bent (dat overschakelen wat je dan hoort). Pas als je boven de 4000 toeren komt, schakelt het soepel.
Mij is verteld dat het zo hoort, maar nu ik dit allemaal zo lees begin ik te twijfelen.
De olie is in april dit jaar vervangen door Autohuis Meppel, jaja een BMW-specialist, maar wel gespecialiseerd in automaten. Deze gaf ook aan dat de Jatco bak iets schokkeriger schakelt t.o.v. GM- en ZF-bak bij BMW.
Ik merk het iig het meest bij terugschakelen, dat gaat het minst soepel. Vooral als je bij een rontonde aankomt, dan schakelt hij van de 2 naar de 1 denk ik. Dan houd hij echt in. Het is overigens bij mij wel alleen in de 1,2 en 3. Verder gaat het soepel. Moet ik me nu ook zorgen gaan maken?
Mij is verteld dat het zo hoort, maar nu ik dit allemaal zo lees begin ik te twijfelen.
De olie is in april dit jaar vervangen door Autohuis Meppel, jaja een BMW-specialist, maar wel gespecialiseerd in automaten. Deze gaf ook aan dat de Jatco bak iets schokkeriger schakelt t.o.v. GM- en ZF-bak bij BMW.
Ik merk het iig het meest bij terugschakelen, dat gaat het minst soepel. Vooral als je bij een rontonde aankomt, dan schakelt hij van de 2 naar de 1 denk ik. Dan houd hij echt in. Het is overigens bij mij wel alleen in de 1,2 en 3. Verder gaat het soepel. Moet ik me nu ook zorgen gaan maken?
mvg, John
-
vincent
Zorgen maken is nooit een goed idee, daar schiet niemand wat mee op.
Maar wat jij als schokkerig schakelen aangeeeft dat herken ik helemaal. Wat ik vorig jaar had is echt van een andere orde en niet normaal mee te rijden.
En zoals google je kan leren komt deze bak ook bij Volkswagen, Mazda, etc... voor. Heeft dus niet zoveel met "onze" engelse roots te maken.
Maar wat jij als schokkerig schakelen aangeeeft dat herken ik helemaal. Wat ik vorig jaar had is echt van een andere orde en niet normaal mee te rijden.
En zoals google je kan leren komt deze bak ook bij Volkswagen, Mazda, etc... voor. Heeft dus niet zoveel met "onze" engelse roots te maken.
-
arjen
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Zo'n bak hoort gewoon soepel te schakelen.
Die 2-4 brake solenoid (2 stuks zelfs) die je tegenkomt als je gaat googelen willen inderdaad wel stuk, maar wees er wel zeker van deze stuk zijn. Samen met de pakking en de olie is het toch vrij prijzig om ze te vervangen en het komt regelmatig voor dat de oorzaak in de bedrading of de regelmodule zit.
Het gebeurt ook wel eens dat er een drukcilindertje in de bak scheurt. Wat mij opvalt is dat je bij al deze problemen vaak dezelfde foutcode krijgt, en dat is die 2-4 brake solenoid.
Die 2-4 brake solenoid (2 stuks zelfs) die je tegenkomt als je gaat googelen willen inderdaad wel stuk, maar wees er wel zeker van deze stuk zijn. Samen met de pakking en de olie is het toch vrij prijzig om ze te vervangen en het komt regelmatig voor dat de oorzaak in de bedrading of de regelmodule zit.
Het gebeurt ook wel eens dat er een drukcilindertje in de bak scheurt. Wat mij opvalt is dat je bij al deze problemen vaak dezelfde foutcode krijgt, en dat is die 2-4 brake solenoid.
- metro '82
- Metro addict
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
- Woonplaats: Culemborg
Gisteren de auto laten uitlezen. En bij de eerste poging kwamen dus ook nog wat storingen van vorig jaar naar voren toen ik de bak heb laten reviseren.

Deze storingen verwijderd en daarna een proefrit gemaakt waarbij de bak ineens goed schakelde.
Weer aan de computer en toen kwam dit eruit:

Daarna een stuk gereden gereden. De automaat schakelde heerlijk. Auto ff stilgezet en ff later weer gaan rijden. Automaat schakelde belabberd. weer terug naar de garage en weer uitgelezen:




Daarna de stekkers gecontroleerd en ingespoten en wat bedrading nagelopen en zo gauw niets te vinden.
Storingen weer verwijderd en proefrit gemaakt. Als een zonnetje.
Daar nog ff wat gedronken en toen weer naar huis. Reed super.
Vanmorgen weer in de auto gestapt en daar was de ellende weer alleen wel een stuk minder hevig als eerst.
Dus nu ga ik maar weer alle bedrading nalopen.
Misschien dat Arjen nog een idee heeft?

Deze storingen verwijderd en daarna een proefrit gemaakt waarbij de bak ineens goed schakelde.
Weer aan de computer en toen kwam dit eruit:

Daarna een stuk gereden gereden. De automaat schakelde heerlijk. Auto ff stilgezet en ff later weer gaan rijden. Automaat schakelde belabberd. weer terug naar de garage en weer uitgelezen:




Daarna de stekkers gecontroleerd en ingespoten en wat bedrading nagelopen en zo gauw niets te vinden.
Storingen weer verwijderd en proefrit gemaakt. Als een zonnetje.
Daar nog ff wat gedronken en toen weer naar huis. Reed super.
Vanmorgen weer in de auto gestapt en daar was de ellende weer alleen wel een stuk minder hevig als eerst.
Dus nu ga ik maar weer alle bedrading nalopen.
Misschien dat Arjen nog een idee heeft?


Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
- metro '82
- Metro addict
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
- Woonplaats: Culemborg
Net weer op onderzoek uitgeweest. Maar (nog) niets kunnen vinden.
Op welke pooltjes van de connectoren kan ik de betreffende solenoids doormeten?
Ik ben er het uitlezen al wel achter dat grijs paars 1 punt van 2-4 brake solenoid is.
Maar ik weet alleen niet waar ik deze dan naartoe door moet meten..
Op welke pooltjes van de connectoren kan ik de betreffende solenoids doormeten?
Ik ben er het uitlezen al wel achter dat grijs paars 1 punt van 2-4 brake solenoid is.
Maar ik weet alleen niet waar ik deze dan naartoe door moet meten..


Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl


