Je kan je spruitstuk eenvoudig op lekken testen met een busje remmenreiniger. Rondom het spruitstuk spuiten, gaat ie hoger lopen heb je een lek en kun je door gerichter te werk te gaan zoeken waar het lek zich exact bevindt.
Dat 'ie zakt terwijl je je verwarming aanzet of airco, da's logisch. Hij moet dan energie leveren en dus zakt 'ie iets. 800rpm stijgen vind ik wel erg veel overigens.
oplopend stationair toerental
Mista T schreef:Dit klinkt meer het probleem van een hangende gasklep.
kijk even of er nog de plastic versies erop zitten, anders deze vervangen voor aluminium 52 mm versie.
Gebeurt namelijk nog weleens dat door de warmte ontwikkeling de gasklep niet helemaal goed meer sluit. Mocht het weer gebeuren, probeer het gaspedaal eens met de voet naar achteren te trekken, dan heb je kans dat de toeren weer terugvallen.
Als dit gebeurt is het echt de gasklep.
Dit probleem heeft mijn auto ook ;-) Heel af en toe maar. Kwam er ook achter dat als ik het gaspedaal terugtrek hij weer normaal loopt..
Waar zit trouwens de gasklep

Bij mij is het opgelost. Alleereerst is de (Bruin gekleurde) temperatuursensor vervangen. Dit verminderde het probleem niet (hij bleef nog steeds 1250 toeren stationair lopen). Toen is er gekeken naar de stappenmotor en hier bleek uiteindelijk het probleem in te verschuilen tezamen met een (Groene?) temperatuursensor aan de achterkant waar wat vuil in zat. Mooi detail... tijdens het checken van vacuum met een busje remvloeistof vloog dat spul in de hens... lekkere vlammetjes uit het motorblok.