Pagina 2 van 2

Geplaatst: do jul 24, 2008 6:12 pm
door devilxtreme
Neen , Intertuning ken ik wel.
Maar wat de oorzaak was ;)

Geplaatst: do jul 24, 2008 7:53 pm
door schneider
dat weet ik komende woensdag ;)

heb afspraak op de 30ste, en je moet weten dat ik voorbije maand een afspraak heb gemaakt he.

ik heb er echt geen gedacht meer van wat het zou kunnen zijn.
1/50 doet die het goed en rijd hij ook enorm vlotter (kan ook maar een gedacht zijn ze)

Ze gingen eerst de unichip volledig ontkoppelen (daarvoor hadden ze daar een klemmeke opgezet zodat de standaard ecu volledig de macht had, maar toen was nog altijd hetzelfde)

Als het probleem nog altijd bestaat dan gaan ze moete gaan zoeken.

Khoop dat ze het snel vinde want tis genne goeiekopen kwa werkuren, ik hou jullie wel op de hoogte!

Geplaatst: wo jul 30, 2008 11:11 pm
door schneider
Dit was me nogal een dagje.

Had afspraak om 10.00uur bij inter -tuning.
Daarna er ook direct ingevlogen.
Eerst getest of het probleem aan de unichip lag. Dus laptop aan de unichip en het singaal van krukas verhoogt (wat de unichip niet allemaal kan ;) ).
Wonderbaarlijk starte hij heerlijk.Ik dacht meteen, dit is toeval. Hij deed het nog altijd na 20 keer starten heerlijk.Dan hadden we de wagen voor 20min even stilgelegt en wat gepraat en geleerd (er stond nog een porch die ze op de testbank aan het tunen waren (altijd heerlijk om te kijken)

Na die 20min ging ik weer starten. Had ik weer even pech want hij deed het niet naar behoren.contact af en terug starten en hij deed het weer voor 10 keer goed .Daarna unichip ontkoppelt en starten maar.Hij deed het goed na 15 keer starten, even blokje om gereden, naar hoge toeren gejaagt. Terug naar de garege, paar keer starten, hij deed het goed, maar na X aantal keer terug vandatte, slecht starten. unichip er terug op, en weer goed starten. Het singaal van de krukas eraf gehaalt, en hij deed het nog steeds goed.

Dus het werd een beetje vreemd. Normaal start die 1 op 100 keer goed.
Even het singaal van krukas versterkt en hij deed het ineens veel beter maar niet 100%

Dus we staan voor een raadsel en hebben lang zitte brainstormen en kwamen tot een paar conclusies.

Dan hebben we de krukas sensor eruit gehaald, maar die zag en clean en goed uit. behalve dat het topje van die sensor wat een de schuine kant lag en niet recht.dus er zou eventueel contact met het vliegwiel zijn geweest.maar zou geen probleem mogen geven, sensor afgekuist en terug gevlakt. Maar hij starten 1/20 keer niet wat niet normaal is.

even op de testbank gezet, bij vollast was er geen verschil van vermogen. (wel 4 pk maar dat lag aan de temperatuur dat toen 30.8graden bedroeg en de vorige run maar 14graden.dus als we dat met 14graden hadden gedaan zou ik er los over de 120 pk zitten ondanks er een gasklep van 52mm er later heb toegevoegt :) ,toch nog goed nieuws)

Bij deellast was er wel een verschil en presteerde hij minder, dus het probleem veroorzaakt wel performance problemen.

op de testbank, kreeg hij het even heel erg met het starten, hij sloeg totaal niet aan. ik riep dat hem volgas moest geven en hij sloeg aan, al stotterend met gevolg dat er één grote gaswolk achter de auto was.

Dat wil dus zeggen dat de wagen wel naft inspuit maar geen onsteking krijgt.

Na wat verder onderzoek blijkt dat er toch 2 verschillende bobines in de wagen zit. wat toch een oorzaak zou kunnen zijn.Wie beweerd dat het niet zo is,is fout. ik ga niet heel den uitleg hierover doen.

Wat ook het probleem zou kunnen zijn.maar eingelijk ook niet omdat het allemaal niet volledig logisch is ,is de krukas sensor.

Ook doordat het probleem al veel vermiderd is en niet altijd meer is, is het moeilijk om zomaar te testen. Dus er werd mij gevraagt wat zelf testen uit te voeren.

Een tijd zonder unichip rijden, ik heb hiervoor een klem gekregen.

Ander maar dezelfde bobine kopen, ander krukas sensor kopen, en nieuw bougies. (al ligt het zeker niet aan de boegies)

Als dat gebeurt is en niets help zitten wij met een groot probleem. want er zit nergens logica in. en wordt het echt zoeken.

Eventueel een 12V probleem dat door iets onderbroken word of een defecte computer waarbij (kan niet op de naam komen) defect of fouten bevat. wat ook redelijk onwaarschijlijk is omdat het niet altijd is.

Wich me goodluck, als er bij jullie iets een belleke ga rinkelen, weet het maar te zeggen ;)

Geplaatst: do jul 31, 2008 5:27 pm
door schneider
Ben vandaag weer een stap verder. Had vanmorgen de unichip ontkoppelt.

heb vandaag paar uur gereden, stond in file en het verkeer begon terug te bollen, ik gaf wat gas en de wagen begon te schokken alsof hem onsteking gaf en dan weer niet. ik aan de kant. was in neutraal en gaf lichtjes gas en het toerental vloog op en neer, ik dacht oei oei, zo kan ik niet naar huis.

Even de unichip terug gekoppelt en het probleem was weg. Ik dacht meteen aan de krukas senor, geen of slecht singaal.

En omdat de unichip zeer snel is en meer fuctie heeft dan een standaart ecu kan het zijn dat de unichip dit altijd gecamufleert heeft en daarom het probleem niet vonden.

heb inmiddels naar een garage gebelt voor een krukas sensor te lenen maar ging nog bellen, desnoods haalde hij het van een andere wagen.

Lets hope dat het de sensor is

Geplaatst: vr aug 01, 2008 9:42 pm
door aldo
bij mij was het allemaal wat makkelijker :mrgreen:

vandaag mn auto naar de ex-rover dealer gebracht, ook omdat ie slecht startte en het toerental maar bleef schommelen bij het stationair draaien.

en toen ik m kwam ophalen was tie weer perfect.

de bedrading van de potmeter (weet niet eens wat het is :D ) was niet goed en de auto was afgesteld.

nu start ie gewoon goed en stationair blijft het toerental mooi gelijk.

Geplaatst: za aug 02, 2008 2:17 pm
door schneider
ben blij dat je momenteel er van af bent :)

Heb gistre nog een kurkas sensor gaan ondersteken en momenteel heb ik geen last meer gehad.maar ik lach nog niet, vanvond moet ik nog een mooi toertje maken. als hij deze doorstaat, dan denk ik dat hij gemaakt is :). Maar toch voor de zekerheid wacht en test ik tot na het weekend.

Geplaatst: wo aug 20, 2008 10:43 am
door xpowerzzz
Sorry voor de late respons, 'k heb zonet even deze topic doorgelezen. Het spijtige is wel dat ik niet echt weet over welke motor we spreken... ik vermoed een 1.6 K-series....

Indien we het over een K-series hebben:
- dan kan via de Testbook (soft-/hardware combo om o.a. ECU/MEMS te lezen) ook naar de waarden van IN en UITgangen gekeken worden van de ECU. Het is dikwijls goed bij het ontbreken van een foutmelding, deze waarden te bekijken en te interpreteren.
- ik geloof niet dat de defecte bobijn de oorzaak kan zijn van je problemen.... een defecte bobijn en de onverbrande benzine is het meest schadelijk voor je katalysator, maar als die ergens op een plank in de garage ligt, valt de schade wel mee ;)
- is er ook gekeken naar de IACV (Idle Air Control Valve) of Steppermotor ? Deze zorgt voor een hoeveelheid lucht die de gasklep bypasst. Staat deze verkeerd dan kan de motor ook problemen hebben om te starten: bvb. zelfs te veel lucht voor de reeds verrijkte inspuiting; te weinig lucht, enz.... Verder regelt deze klep het stationair toerental.
Daarbij komt dat sommige "chips" deze steppermotor wel eens gaan gebruiken/misbruiken.
- Ik geloof niet in een foutieve krukaspositiesensor.... treed er een fout op bij deze sensor dan slaat de motor ogenblikkelijk af. Zeggen dat het de belangrijkste sensor is, is moeilijk.... maar hij is van 'levensbelang' voor de ECU.
- Heb je enig idee hoe de MAP sensor werkt (geeft info over de onderdruk in het inlaatspruitstuk, een maat voor de belasting van de motor). Geen idee waar deze bij jou zit, maar er zijn 1.8 MPi K-series die deze geïntegreerd hebben in de MEMS en daarvoor een vacuüm-leiding hebben van manifold naar ECU. Een VVC heeft deze op het manifold zelf zitten, terwijl meer recentere (what's in the name) 1.8 MPi K-series deze ook weer op het manifold hebben zitten, in combinatie met een temperatuursensor.
De MAP-sensor is geen liefhebber van overdruk..... bij back-fires kan deze beschadigd geraken.
- Misschien kan je vrij gemakkelijk een andere (2nd-hand) ECU scoren
- Heel eenvoudig zijn de nodige contacten al eens behandeld met een Contact Cleaner ?
- Heb je al eens gekeken naar de connector aan de benzinepomp .... geen idee of dit een probleem kan zijn bij een ZR, maar bij een F wil deze wel eens een slecht contact geven.

hth,

Geplaatst: ma sep 01, 2008 10:24 pm
door schneider
bedankt voor je leerrijke reactie. dit is heel handig.

Het gaat hier over een zr 1.4 k serie.

Heb een week zonder unichip gereden, en de motor starte als een nieuwe.
Na die week terug met unichip en dag na dag werd het starten slechter en slechter.

Nu hebben we gevonden dat de motor wel voldoende lucht krijgt en benzine, maar geen onsteking.de onstekingsmap blijft "steken" en gaat ni verder totdat je je pedaal indruk en de luchtwaarde omhoog gaat,dan gaat die map wel verder en gaat die toch onsteken en starten.

De unichip kan de krukas singaal beethe verhogen, en dat heeft wel wat geholpen, maar niet genoeg. nu gaan ze eerst alle singalen nog opmeten (dat moet nog gebeuren) en wordt er aangepaste software op de chip geplaats met de juiste waarden die hij standaard heeft.

sindsdien heb ik altijd met unichip gereden ,morge nog eens afkoppelen en een week mee rijden voor toch meer zekerheid.

Wat ik niet snap is waarom ik dat heb met de unichip en andere niet.kweet dat elke motor anders is.

Kan jij soms verklaren waarom dat hij 1 keer, toen het 30 graden buiten was en ik achter een camion in een file stond en het verkeer weer voltte de motor op en neer ging toen ik gas gaf? had toen direct unichip terug gekoppelt en probleem was weg ,heb dag erna ander krukas sensor gestoken en heb het niet meer gehad.

filpje staat op gsm, ik zal het vanavond nog proberen te posten.

maar ik zal heel je replay eens naar die garage sturen.mms dat het wat helpt want ik ben maar bang dat die software niet gaat werken.