Dit was me nogal een dagje.
Had afspraak om 10.00uur bij inter -tuning.
Daarna er ook direct ingevlogen.
Eerst getest of het probleem aan de unichip lag. Dus laptop aan de unichip en het singaal van krukas verhoogt (wat de unichip niet allemaal kan

).
Wonderbaarlijk starte hij heerlijk.Ik dacht meteen, dit is toeval. Hij deed het nog altijd na 20 keer starten heerlijk.Dan hadden we de wagen voor 20min even stilgelegt en wat gepraat en geleerd (er stond nog een porch die ze op de testbank aan het tunen waren (altijd heerlijk om te kijken)
Na die 20min ging ik weer starten. Had ik weer even pech want hij deed het niet naar behoren.contact af en terug starten en hij deed het weer voor 10 keer goed .Daarna unichip ontkoppelt en starten maar.Hij deed het goed na 15 keer starten, even blokje om gereden, naar hoge toeren gejaagt. Terug naar de garege, paar keer starten, hij deed het goed, maar na X aantal keer terug vandatte, slecht starten. unichip er terug op, en weer goed starten. Het singaal van de krukas eraf gehaalt, en hij deed het nog steeds goed.
Dus het werd een beetje vreemd. Normaal start die 1 op 100 keer goed.
Even het singaal van krukas versterkt en hij deed het ineens veel beter maar niet 100%
Dus we staan voor een raadsel en hebben lang zitte brainstormen en kwamen tot een paar conclusies.
Dan hebben we de krukas sensor eruit gehaald, maar die zag en clean en goed uit. behalve dat het topje van die sensor wat een de schuine kant lag en niet recht.dus er zou eventueel contact met het vliegwiel zijn geweest.maar zou geen probleem mogen geven, sensor afgekuist en terug gevlakt. Maar hij starten 1/20 keer niet wat niet normaal is.
even op de testbank gezet, bij vollast was er geen verschil van vermogen. (wel 4 pk maar dat lag aan de temperatuur dat toen 30.8graden bedroeg en de vorige run maar 14graden.dus als we dat met 14graden hadden gedaan zou ik er los over de 120 pk zitten ondanks er een gasklep van 52mm er later heb toegevoegt

,toch nog goed nieuws)
Bij deellast was er wel een verschil en presteerde hij minder, dus het probleem veroorzaakt wel performance problemen.
op de testbank, kreeg hij het even heel erg met het starten, hij sloeg totaal niet aan. ik riep dat hem volgas moest geven en hij sloeg aan, al stotterend met gevolg dat er één grote gaswolk achter de auto was.
Dat wil dus zeggen dat de wagen wel naft inspuit maar geen onsteking krijgt.
Na wat verder onderzoek blijkt dat er toch 2 verschillende bobines in de wagen zit. wat toch een oorzaak zou kunnen zijn.Wie beweerd dat het niet zo is,is fout. ik ga niet heel den uitleg hierover doen.
Wat ook het probleem zou kunnen zijn.maar eingelijk ook niet omdat het allemaal niet volledig logisch is ,is de krukas sensor.
Ook doordat het probleem al veel vermiderd is en niet altijd meer is, is het moeilijk om zomaar te testen. Dus er werd mij gevraagt wat zelf testen uit te voeren.
Een tijd zonder unichip rijden, ik heb hiervoor een klem gekregen.
Ander maar dezelfde bobine kopen, ander krukas sensor kopen, en nieuw bougies. (al ligt het zeker niet aan de boegies)
Als dat gebeurt is en niets help zitten wij met een groot probleem. want er zit nergens logica in. en wordt het echt zoeken.
Eventueel een 12V probleem dat door iets onderbroken word of een defecte computer waarbij (kan niet op de naam komen) defect of fouten bevat. wat ook redelijk onwaarschijlijk is omdat het niet altijd is.
Wich me goodluck, als er bij jullie iets een belleke ga rinkelen, weet het maar te zeggen