Helluupppppp! Inlaatnokkenasprobleem VVC

MiniJack

Bericht door MiniJack »

We zullen zeker de zaak niet uit elkaar laten vallen. Maar het gaat ons er vooral om: hoe zet je het zaakie vast zodat het niet uit elkaar valt. Zeker omdat we geen speciaal gereedschap hebben, helaas....... :(
We hebben de manual op CD en uitgeprint al klaar liggen. Maar daar staat niet extra uitgelegd hoe je de zaak zonder speciaal gereedschap kunt borgen. Dus ....................... :arrow:
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

dat bedoelde ik dus, de rover/mg manual mist die pagina's die Gurt dus wel heeft.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
MiniJack

Bericht door MiniJack »

Dutch, bedankt voor je reactie: zo had ik het niet begrepen. Inmiddels Gurt gemaild met de vraag naar de manualpages waarin dat borgen staat beschreven.

Ik wacht met spanning de mail af ........
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Zijn dat dan die pagina's die ik aan Gurt gegeven heb? Want die komen toch echt van de bekende CD.

Er staat wel degelijk wat je moet doen op die CD, mits je dat gereedschap hebt. Ik heb dat destijds met Tywrps gedaan en de units rechtovereind gezet, zodat de zwaartekracht ze bij elkaar hield.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Nee die niet
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
MiniJack

Bericht door MiniJack »

Vandaag mailreply gehad van Gurt: hij stuurt ons de gegevens uit de Lotusmanual. Daar staat het wel allemaal erg goed in beschreven. Hij heeft zelf ookal eens het zaakje terug weten te krijgen (en getimed!)

Dus ..... wie weet lukt het ons nog om het originele VVCgebeuren terug op z'n plaats te krijgen.

We gaan voort .......... :arrow:
mgzr

Bericht door mgzr »

Hoi,

Wij moeten dus ook de cilinderkoppakking van men zr (vvc) vervangen. Ik ben naar de garage van MG geweest. En heb daar het deel "cilinderkoppakking - modellen met airconditioning" (zoals de mijne) gekoppierd. Maar nu ben ik die thuis aan het doornemen, en er word geeneens gesproken over nokkenassen vast zetten of wat dan ook over nokkenassen. Mis ik dan ook een deel??

Ik citeer even een paar stappen;

Kleppendeksel is er reeds af. En dan word er beschreven hoe je de wisselstroomdynamo en het spuitstuk eraf moet halen en vervolgens...

50. Draai de 10 bevestigingsbouten tussen de cilinder-kop en de olie-ringleiding los in de aangegeven volgorde.
51. Verwijder de bouten en bewaar deze in de gemonteerde volgorde.
52. Verwijder de cilinder-kop met behilp van een assistent van het motor-blok.

Euh, waar word er gesproken van nokkenassen borgen?? Missing pages???

Grtz mgzr
mgzr

Bericht door mgzr »

Gurt schreef:Ik weet de stappen van het werkplaatshandboek niet echt uit m'n hoofd maar het makkleijkst is absoluut om de VVC mechanismes niet van de nokkenasdrager af te halen en hier dus heel voorzichtig mee te zijn!!

Als je denkt dat je wat pagina's mist zou ik echt even terug gaan naar de des betreffende dealer, just in case ;)
Ik heb het deel van het werkplaatshandboek wat ik nodig heb terplaatste doorgenomen. En er stond niks in over het vvc mechanisme. Maar we zullen het is bekijken als alles openligt en heel voorzichtig zijn...

Grtz
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Het is de bedoeling dat je alleen aan de vvc-mechanismes komt als de kop gedemonteerd is.

ligt er gewoon aan wat je wilt, als je alleen de koppakking wilt vervangen hoef je helemaal niet aan het vvc-gebeuren te komen

dus na stap 52 komt 53: plaats nieuwe koppakking, 54: monteerd de cylinderkop met 10 bouten enz enz enz

maar als je "dieper" wilt gaan: 52a: verwijder de nokasdrager, nokassen, vvc mechanischmen, 52b 52c 52d, en pas dan stap 53.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
mgzr

Bericht door mgzr »

118GTR schreef:Het is de bedoeling dat je alleen aan de vvc-mechanismes komt als de kop gedemonteerd is.

ligt er gewoon aan wat je wilt, als je alleen de koppakking wilt vervangen hoef je helemaal niet aan het vvc-gebeuren te komen

dus na stap 52 komt 53: plaats nieuwe koppakking, 54: monteerd de cylinderkop met 10 bouten enz enz enz

maar als je "dieper" wilt gaan: 52a: verwijder de nokasdrager, nokassen, vvc mechanischmen, 52b 52c 52d, en pas dan stap 53.
Ja, maar de kop moet ook gevlakt worden... Of is dat dan nog geen probleem?
MiniJack

Bericht door MiniJack »

De kop van onze "Luxemburger" moest inderdaad gevlakt worden. De monteur daar heeft toen de nokkenasdrager met nokkenassen losgehaald zonder ze te borgen. Dat is het probleem waar wij mee zitten.
Overigens bleken wij de "missende" bladzijden wel te hebben. (Sorry Geert, :roll: nog geen tijd gehad om het je te melden: ziek geweest enzovoorts). Overigens nog hartstikke bedankt voor de supersnelle service.
Dit weekend gaan we aan de slag.

Wat bij ons dus het probleem is dat het hele zaakje uit elkaar ligt. En we betwijfelen of je dat aan de hand van die "missing pages" voor elkaar kunt krijgen. We hebben een extra complete VVC kop liggen met alles er nog op en aan. Voorbeeld ?
mgzr

Bericht door mgzr »

Dus als ik het goed begrijp moet je als je de kop gaat vlakken, wel zorgen dat de nokkenassen en het vvc mechanisme geborgen zijn??

Dat is net het probleem, de koppakking op zich is blijkbaar geen probleem. Maar, de kop vlakken hoort er ok bij....

Grtz
MiniJack

Bericht door MiniJack »

Inderdaad. Je kunt de nokkenasdrager met de nokkenassen borgen met speciaalgereedschap. In het handboek staat welke en hoe je het moet doen.
118GTR heeft het al een keer gedaan zonder dat speciaalgereedschap. Hij heeft alles vastgezet met Tiewraps en toen het zaakje heel voorzichtig in een afgesloten kast gelegd. Moet doet ook zo kunnen.

't Blijft een lastig klusje waar weinig garages/monteurs zin in hebben en een vermogen voor vragen. Eigenlijk ook wel te begrijpen.

Ik heb met van Noort gesproken en het is hun al een keer gelukt om de zaak weer getimed te krijgen. Maar dat was een hele klus.

Een non-VVC kop gaat ff makkelijker ..................... ;) :lol:
mgzr

Bericht door mgzr »

Alles ligt eraf en en het kleppendeksel ligt er ook af. Maar verder durven voorlopig nog niet te gaan. De kop eraf halen is op zich geen probleem. Maar het zijn de nokkenassen en de vvc.

Ik denk dat we nog eens terug naar de garage moeten, want in het deel van het werkplaatshandboek dat ik heb, staat niets in over nokkenassen en vvc.

Grtz
MiniJack

Bericht door MiniJack »

Wij hebben de CD met het complete "Overhaul" gedeelte. Ik zal straks proberen de betreffende bladzijden naar je te mailen. Wanneer het me vanavond niet lukt, zal ik ze morgen scannen en mailen.

Wellicht dat je er iets aan hebt.

Overigens is het mijn zoon Erno waarschijnlijk gelukt de zaak weer samen te bouwen en getimed te krijgen. Afkijken van de andere kop met VVC die we hebben liggen en logisch denken gaven het resultaat.
Nog niet ingebouwd, ook morgen maar weer verder.........
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

MiniJack schreef:
Overigens is het mijn zoon Erno waarschijnlijk gelukt de zaak weer samen te bouwen en getimed te krijgen. Afkijken van de andere kop met VVC die we hebben liggen en logisch denken gaven het resultaat.
Nog niet ingebouwd, ook morgen maar weer verder.........
Zal wel een kick zijn als hij klaar is en je moet hem starten :mrgreen: :mrgreen: en hij doet het dan natuurlijk :!: :!:

Succes morgen.

Bam.
Plaats reactie