rover 216 Tomcat (turbo reed super)

214 216 218 220 25
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tungsten(wolfraam) Inert Gas.

Oftewel een werkbank waar hij kan lassen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik heb dus geen tig post kunnen bemachtigen. Maar omdat ik echt niet meer kon wachten heb ik het dan maar met de baguette gelast. En eigenlijk is het nog goed meegevallen, ook al kan ik hier niet zo goed met overweg :oops:

Stand van zaken: collector is klaar, turbo is gemonteerd en de olietoevoer is aangesloten.
Nu nog enkel de downpipe, aansluiting voor lambda sonde en olie afvoer.
En dan kan hij de eerste keer proefdraaien :mrgreen:

Als hier alles goedgaat (ivm olie en uitlaatgas lekken) plaats ik de IC en daarna het pijpwerk plaatsen.

Ik zal straks nog enkele fototjes nemen ;)

Greetz roverdude
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Wanneer staat het 1e proefdraaien gepland?

Ga je hem straks ook op de rollenbank zetten.
(voor de optimale afstelling)
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik hoop dat ik deze week voor het eerst kan proefdraaien. Maar dan wel zonder boost aan de motor toe te voegen. Aangezien mijn stukken nog niet binnen zijn. Ik zal al heel blij zijn als de turbo druk opbouwt en als er nergens lekken zijn. :lol:
Op de volgende foto zie je (niet erg duidelijk :oops: ) dat de turbo eronder hangt. Het is een heel ongewone opstelling, maar door de vorm en grootte van de collector was er maar 1 mogelijkheid.

Afbeelding

Greetz roverdude
roverdude

Bericht door roverdude »

Vandaag heb ik eindelijk nog eens een beetje tijd gevonden om verder te werken. De downpipe is zo goed als klaar. Ze past perfect, enkel nog de moer voor de lambda oplassen en klaar. Hopelijk kan ik morgen even vroeg stoppen op mijn werk zodat ik de carterpan kan afnemen om de olie retour leiding aan te sluiten. Dan nog alles vastzetten en controleren en eerste
test is een feit :D

Foto van de downpipe:
Afbeelding

Greetz roverdude
Edgecrusher

Je bouwt de spanning wel op zo!
Maar we wachte nog steeds af.
Hopelijk binnenkort de eerst foto's in actie.
roverdude

Bericht door roverdude »

Vandaag was mijn geduld volledig op. Ik heb een paar uur doorgewerkt en raad eens .... hij werkt :mrgreen:

Niet zonder de nodige problemen, maar kom ik zit al zover.
Olietoevoer en afvoer werkt perfect, waterkoeling eveneens. Turbo spoolt op vanaf 1200tr/min. en haalt zonder afstelling +/- 0.7bar.
Een filmpje heb ik nog niet gemaakt, want door de herrie hoor je er toch niets van... Die herrie komt doordat de downpipe nog niet perfect past en dus 1 v/d flenzen niet goed dicht :oops:
De eerste 5 min begon hij maar te draaien vanaf 2000tr/min. Waarschijnlijk doordat hij een tijdje stilgelegen heeft of misschien omdat de olie nog niet erg warm had.
Nu nog enkel de charge leidingen op maat maken en de downpipe perfect passend maken. Dan apexi, benzinepomp, benzinedrukregelaar en missing link plaatsen en dan kunnen we de testbank op. Ik gok ergens rond half maart, want ondertussen staat hier een golfIII TDI met lekkende koppakking en die wil ik zo snel mogelijk van mijnen hof :evil:

Greetz roverdude
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

ik ben geen expert, maar de toerentallen die normaal met turbo's link zijn veel hoger toch?

Zeg 100.000 rpm, mooi dat het werkt in iedergeval.
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
rover220GTi

Bericht door rover220GTi »

Ik neem aan dat die bedoeld dat de turbo bij 1200rpm (van de motor) gaat spoolen....Maar de turbine draait idd op flink hogere toeren...

Erik
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

rover220GTi schreef:Ik neem aan dat die bedoeld dat de turbo bij 1200rpm (van de motor) gaat spoolen....Maar de turbine draait idd op flink hogere toeren...

Erik
:oops: , ik heb slaap nodig :lol:
Rover 118 GTi VVC MK3.2

www.118GTi.tk

roverdude

Bericht door roverdude »

Ik bedoelde idd dat de turbo begint op te spoolen wanneer de motor op 1200tr/min draaid. Momenteel draaid hij al mee vanaf stationair toerental, waarschijnlijk omdat hij nu eens goed gesmeerd is...
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik heb net een mailke gekregen van R-speed. Mijn Comptech stukken zijn binnen :D . Ineens gaat alles hier snel beginnen gaan. Probleem is dat R-speed in Genk ligt en dit toch zeker 2 uur rijden is. En volgende week heb ik natuurlijk just de laten :cry:
Edgecrusher

Nog nieuws???
roverdude

Bericht door roverdude »

Edgecrusher schreef:Nog nieuws???
Niet direct, drukke week achter de rug :? .
De 5de maart moet de verkoper van R-speed toevallig niet ver van mijn deur zijn dus brengt hij ineens alles mee. Ik ga proberen om tegen dan met alles klaar te zijn zodat het enkel plug en play is.
Edgecrusher

HET IS 5 MAART!!! :twisted:

Is sinterklaas weer langsgeweest?
Hopelijk is het nu inderdaad plug & pray!

Nadert het project nu de voltooing?

Greetz.
roverdude

Bericht door roverdude »

Edgecrusher schreef:HET IS 5 MAART!!! :twisted:

Is sinterklaas weer langsgeweest?
Hopelijk is het nu inderdaad plug & pray!

Nadert het project nu de voltooing?

Greetz.

Ik ga er sebiet om, morgen alles plaatsen en dan zien we wel. Ik laat wel iets weten ;)
Plaats reactie