rover 216 Tomcat (turbo reed super)
Je houdt ons wel in spanning!Als alles volgens plan verloopt komen er hier in de loop van de week enkele fototjes en zondag dan misschien een eerste "turbo in actie" filmpje .
Alweernieuwe foto's gemaakt?
Maar kan de complete collector niet dichter op het blok?
Het 1e stuk vanuit de motor loopt aardig vlak.
Zijn die 4 delen niet iets in te korten, zodat je meer ruimte
bij de radiator beschikbaar hebt?
Maar we zijn al weer erg nieuwgierig na de volgende foto's

@edgecrusher, Was het maar zo simpel, ik ben al blij dat de buizen op de flens passen. Als ik ze een cm korter afsluip past alles waarschijnlijk niet meer... radiator wordt gewoon verplaatst.
Ik was even vergeten om nog enkele foto's te maken. De apexi is dus toegekomen:
Dit weekend heb ik een flens gemaakt uit een stuk 8mm dikke inox plaat. Deze moet dienen om de downpipe op de turbo te bevestigen. Er moet nog een moer van M22 (gasdraad) opgelast worden zodat de lambda sonde erin geschroefd kan worden.
Vorige week heb ik op mijn werk het stuk gemaakt waarop de bosch bov word gemonteerd.
De flens die mijnen baas ging maken laat nog altijd op zich wachten. 8mm materiaal word niet alle dagen gelaserd en daarom is de wachttijd nogal lang...
Ondertussen heb ik wel alle dichtingen en is de inlaatcollector al terug gemonteerd.
Mijn oude D16a7 blok gebruik ik om alle onderdelen op te passen. Op de volgende foto kan je zien hoe het er +/- uit zal zien.

Ook de drukregelaar is onderweg.
Nu heb ik ook ontdekt dat mijn mapsensor geen boost kan lezen. Dus moest ik ook nog een check valve bestellen. Dit wordt ook wel eens de "missing link" genoemt.
Zolang de laatste flens niet binnen is zit ik redelijk blok. Ik kan de turbo niet aan de collector passen, en ik kan de downpipe niet op de turbo passen. Conclusie, nog redelijk veel werk voor de boeg. Maar dat geeft niet, het is voor het goede doel
Greetz roverdude [/img]
Ik was even vergeten om nog enkele foto's te maken. De apexi is dus toegekomen:

Dit weekend heb ik een flens gemaakt uit een stuk 8mm dikke inox plaat. Deze moet dienen om de downpipe op de turbo te bevestigen. Er moet nog een moer van M22 (gasdraad) opgelast worden zodat de lambda sonde erin geschroefd kan worden.

Vorige week heb ik op mijn werk het stuk gemaakt waarop de bosch bov word gemonteerd.

De flens die mijnen baas ging maken laat nog altijd op zich wachten. 8mm materiaal word niet alle dagen gelaserd en daarom is de wachttijd nogal lang...

Ondertussen heb ik wel alle dichtingen en is de inlaatcollector al terug gemonteerd.
Mijn oude D16a7 blok gebruik ik om alle onderdelen op te passen. Op de volgende foto kan je zien hoe het er +/- uit zal zien.

Ook de drukregelaar is onderweg.
Nu heb ik ook ontdekt dat mijn mapsensor geen boost kan lezen. Dus moest ik ook nog een check valve bestellen. Dit wordt ook wel eens de "missing link" genoemt.
Zolang de laatste flens niet binnen is zit ik redelijk blok. Ik kan de turbo niet aan de collector passen, en ik kan de downpipe niet op de turbo passen. Conclusie, nog redelijk veel werk voor de boeg. Maar dat geeft niet, het is voor het goede doel

Greetz roverdude [/img]
De bestelde onderdelen:
1)E.S.M. (Electronic Signal Modifier)

Description:
This adjustable switch is commonly
used to keep the ECU from seeing a boost
signal from the MAP Sensor when you are adding
a turbo or supercharger to a car that didn't come that way.
Can be used on any car or sensor up to 3.4 volts.
Easy four (4) wire hookup. Comes preset for Honda/Acura
MAP voltage signal, but is easily adjusted to
needs of other cars. Universal fit.
Not subject to CARB certification.
2)Fuel Pressure Regulator

Description:
Designed specifically for turbo or
supercharger applications. Raises fuel
pressure under boost conditions. Adjustable
for pressure and ramp-up rate. Universal fit.
We use this in our NSX and S2000 supercharger kits.
Includes calibration parts and instructions.
3)High Volume/High Pressure Fuel Pump

Description:
If you're running a turbo or supercharger,
this replacement pump can supply the engine
with the proper volume without putting too
much pressure on the injectors.
Rated at 55 gph @ 50 psi.
and 48 gph @ 70 psi.
Universal in-tank pump. Fits Civic, Integra, S2000, others
1)E.S.M. (Electronic Signal Modifier)

Description:
This adjustable switch is commonly
used to keep the ECU from seeing a boost
signal from the MAP Sensor when you are adding
a turbo or supercharger to a car that didn't come that way.
Can be used on any car or sensor up to 3.4 volts.
Easy four (4) wire hookup. Comes preset for Honda/Acura
MAP voltage signal, but is easily adjusted to
needs of other cars. Universal fit.
Not subject to CARB certification.
2)Fuel Pressure Regulator

Description:
Designed specifically for turbo or
supercharger applications. Raises fuel
pressure under boost conditions. Adjustable
for pressure and ramp-up rate. Universal fit.
We use this in our NSX and S2000 supercharger kits.
Includes calibration parts and instructions.
3)High Volume/High Pressure Fuel Pump

Description:
If you're running a turbo or supercharger,
this replacement pump can supply the engine
with the proper volume without putting too
much pressure on the injectors.
Rated at 55 gph @ 50 psi.
and 48 gph @ 70 psi.
Universal in-tank pump. Fits Civic, Integra, S2000, others
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Wat een b*ll die brandstof pomp:
with the proper volume without putting too
much pressure on the injectors.
Jaja en hoe krijg dat ding dan meer brandstof naar binnen, als er met dezelfde injectoren wordt gewerkt en er niet aan de fuel-map wordt geklooit. Slechts 1 optie: Meer druk, en dat is exact wat hij doet.
with the proper volume without putting too
much pressure on the injectors.
Jaja en hoe krijg dat ding dan meer brandstof naar binnen, als er met dezelfde injectoren wordt gewerkt en er niet aan de fuel-map wordt geklooit. Slechts 1 optie: Meer druk, en dat is exact wat hij doet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Vandaag nog maar eens gaan rondsnuffelen op een autokerkhof. De volvo 440 intercooler is groot genoeg maar hij heeft een onmogelijke vorm
.
Dus neb ik er een van een Slopel Frontera 2.3td. Op het eerste zicht zag de vorm er goed uit dus nam ik hem mee naar huis.
Blijkt nu dat de intercooler precies over de radiator past. Net alsof ze voor elkaar gemaakt zijn.


Dus neb ik er een van een Slopel Frontera 2.3td. Op het eerste zicht zag de vorm er goed uit dus nam ik hem mee naar huis.
Blijkt nu dat de intercooler precies over de radiator past. Net alsof ze voor elkaar gemaakt zijn.


- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
yeah right, mark
Hoewel, met turbo's spelen lijkt me ook best lollig. Ik zou het kunnen proberen met een oude 1.4'tje, die kunnen er zoizo beter tegen.
Maar ik weet gewoon niets van turbo's hoe kun je het allemaal aansturen, kun je het gewone motormanagement gewoon blijven gebruik met wat foefjes?

Hoewel, met turbo's spelen lijkt me ook best lollig. Ik zou het kunnen proberen met een oude 1.4'tje, die kunnen er zoizo beter tegen.
Maar ik weet gewoon niets van turbo's hoe kun je het allemaal aansturen, kun je het gewone motormanagement gewoon blijven gebruik met wat foefjes?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Originele ecu wordt idd behouden. De ems is om het signaal van de mapsensor te manipuleren want die is niet gemaakt om boost te lezen. Met de benzinepomp bekom ik een hoger debiet en druk. Die druk wordt dan afgeregeld met de drukregelaar. De fijnafstelling gebeurt dan via de apexi.118GTR schreef:yeah right, mark![]()
Hoewel, met turbo's spelen lijkt me ook best lollig. Ik zou het kunnen proberen met een oude 1.4'tje, die kunnen er zoizo beter tegen.
Maar ik weet gewoon niets van turbo's hoe kun je het allemaal aansturen, kun je het gewone motormanagement gewoon blijven gebruik met wat foefjes?
Deze onderdelen zijn eigenlijk de duurste maar in vergelijking met een dastek of hondata ecu vrij goedkoop.
Als ik op hogere boost wil rijden moet ik enkel de injectoren vervangen. (en natuurlijk mijn blok versterken)
Bijna vergeten, de laatste flens is EINDELIJK klaar
. Dat betekend dat de buren morgen vroeg wakker zullen zijn (slijp en las werk). Als ik morgen nog een tig post kan bemachtigen zal hij in de namiddag kunnen draaien, anders is het voor maandag avond... Nu begin ik toch wel echt wat zenuwachtig te worden zenne 


- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Ik wacht met spanning af
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!