Hallo,
Zoals sommigen van jullie wellicht wel weten heb ik wat probleempjes met mijn auto op het moment.
Een tijdje geleden is er tijdens het rijden een slang van het koelsysteem lek gegaan, en daardoor is er het een en ander niet helemaal goed gegaan (stond dus stil met kokende motor, terwijl temp. meter niet omhoog was gegaan, dus had het pas door toen mijn kachel kouder werd).
Dit is gefixed, en na weer wat rijden bleef het zaakje zich herhalen, onderzoek wees uit dat de koppakking het begeven had.
Bij het demonteren van de kop (en dan aan de bovenkant, zodat de nokkenas vrij komt te liggen, is tevens gebleken dat de lagerpunten helemaal kapot zijn, echt flinke slijtagegroeven, en van die vreetplekken, alsof de nokkenas heeft liggen walsen in zijn lagering.
Op zich gek, want mijn oliepeil houd ik altijd goed in de gaten, en hij heeft nooit zonder olie gestaan.
Nu is het zo dat ik een nieuwe kop en een nieuwe nokkenas nodig had.
Deze zijn er inmiddels, maar bij revisibedrijven heb ik wel te horen gekregen dat dit probleem erg regelmatig voorkomt bij dit type motor.
Wat ik mij afvraag is of er iemand weet of dit klopt, of is dit meer bangmakerij?
Ik laat het zaakje nu goed repareren, maar heb niet zo veel zin om binnen 2 jaar weer dezelfde onkosten te hebben als nu.
Vind het sowieso een probleem wat nogal snel is opgetreden, aangezien de auto van 2001 is, en nog geen 140000 km gelopen heeft.
Weet iemand hier iets meer over misschien?
Nokkenas lagering 2.0 IDT
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
Roverforever schreef:Nog nooit eerder van gehoord
Nou, bij deze dan!Kirpeknots schreef:Nooit van gehoord.

Maar ff serieus....wel grappig dat er kennelijk 2 kampen zijn, waarbij 1 kamp zegt dat het een serieus probleem is wat met flinke regelmaat voorkomt (en dat is zacht uitgedrukt!), en er andere partijen zijn die er nog nooit van gehoord hebben.

Ga nu voor mijn 3e rover diesel en heb van dit probleem nog nooit gehoord.
wel dat er en scheur in het onderblok kan ontstaan bij de eerste serie van deze motoren maar dat was in de 6oo van 1993.
Mijn 200 nu heeft 200 dkm + en loopt en rijdt als een nieuwe.
Een colega van mij heeft een 600 diesel met 390 dkm en ook deze blijft maar gaan.
Bam.
wel dat er en scheur in het onderblok kan ontstaan bij de eerste serie van deze motoren maar dat was in de 6oo van 1993.
Mijn 200 nu heeft 200 dkm + en loopt en rijdt als een nieuwe.
Een colega van mij heeft een 600 diesel met 390 dkm en ook deze blijft maar gaan.
Bam.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
We zijn bij 3 of 4 koppen + nokkenassen wezen kijken, en pas bij de laatste (logisch natuurlijk) waren de slijtagesporen er niet. Dat maakt het voor mij wel duidelijk dat ik geen uniek probleem had.
Misschien een bepaalde batch net een iets andere aluminium legering gehad, of wellicht toleranties net buiten spec. en afkeur toch als goedkeur beschouwd?
Wie zal het zeggen...
Maar erg relaxed rijd ik niet meer in die auto, voelt als een "tijdbom" waarbij ik zit te wachten tot ik weer langs de kant sta
Misschien een bepaalde batch net een iets andere aluminium legering gehad, of wellicht toleranties net buiten spec. en afkeur toch als goedkeur beschouwd?
Wie zal het zeggen...
Maar erg relaxed rijd ik niet meer in die auto, voelt als een "tijdbom" waarbij ik zit te wachten tot ik weer langs de kant sta
